Artificial intelligence

Luca helpt accountants hun weg te vinden in vaktechnische informatie

Kunstmatige intelligentie (AI) is inmiddels overal, ook in het accountantsberoep. Het aantal praktische toepassingen in de sector groeit snel. Zo is er nu Luca, een tool die vaktechnische informatie voor accountants toegankelijker maakt.

Marc Schweppe

Arthur Jager, Nick Venhuizen en Lucas Castelo kennen elkaar van hun jaren bij Baker Tilly, als respectievelijk lead digital transformation, manager audit en data engineer. Via hun startup Blocks werken de drie nu aan praktische tools voor het accountantsberoep.

Arthur Jager, Nick Venhuizen en Lucas Castelo

Samen hebben zij in de afgelopen periode Luca ontwikkeld, de eerste specifieke search engine voor accountants; genoemd naar Luca Pacioli, de grondlegger van het dubbel boekhouden. "Accountants moeten steeds meer kennis tot zich nemen, analyseren en verwerken", aldus Jager. "Maar teams willen makkelijker kunnen zoeken en hebben behoefte aan digitale ondersteuning bij tijdrovende werkzaamheden."

De tool helpt de kwaliteit van het accountantswerk te verhogen, door informatie toegankelijker te maken, met name waar het gaat om vaktechnische informatie, wet- en regelgeving, casuïstiek en meer. Volgens het Blocks-trio biedt de tool inmiddels echt toegevoegde waarde in de audit- en samenstelpraktijk.

Pilot

Dat blijkt ook uit de feedback vanuit accountants- en advieskantoor Vermetten, waar Blocks een samenwerking mee is aangegaan voor de ontwikkeling van Luca. Zowel auditors als accountants in de samenstelpraktijk maken nu gebruik van de tool. Het gaat om een pilotgroep van circa twintig testers. "Het kantoor geeft terug dat Luca helpt om meer met content bezig te zijn dan voorheen", stelt Venhuizen. "De tool helpt om sneller antwoord te krijgen op vaktechnische vragen en ondersteunt bij vastleggingen om tijd te besparen. Ook draagt het bij aan een hoogwaardiger gesprek met seniors, omdat junior-accountants door het sparren met Luca inhoudelijk beter voorbereid zijn."

'AI moet niet alleen een middel worden voor hogere productiviteit, maar dienen als hefboom voor hogere kwaliteit.'

Tijdens de pilot zijn vooraf gestelde criteria gehaald en dus wil het kantoor de samenwerking verlengen. Gemiddeld is de besparing per medewerker die de tool gebruikt enkele uren per maand, al is het nog te vroeg om dat aantal uren per dossier exact te benoemen. "In plaats van alleen te hameren op return on investment, spreken wij zelf liever van return on audit quality", stelt Jager. "AI moet niet alleen een middel worden voor hogere productiviteit, maar dienen als hefboom voor hogere kwaliteit."

Geen hallucinaties

Luca zit nu in een fase waarbij ook kantoorspecifieke content en andere documentatie aan de kennisbank kan worden toegevoegd. De tool kan zo accountants ondersteunen bij hun vastleggingen, waaronder vaktechnische memo's. De drie benadrukken wel dat Luca niet gemaakt is om zelfstandig informatie toe te voegen of besluiten te nemen, iets waarvoor veel mensen enige vrees hebben als het om AI-toepassingen gaat.

Jager erkent dat er nog de nodige huiver is over toepassing van AI in de sector. "AI is nog redelijk onbemind, maar wij zijn heel kritisch als het gaat over data soevereiniteit, over hoe data verwerkt wordt en waar. Daarover geven we ook informatie aan onze klanten. Accountants kijken snel naar de risico's; dat is de aard van het beestje, al is het per kantoor wel verschillend."

'Te snel iets ontwikkelen is een valkuil, het moet ook landen bij gebruikers.'

Blocks heeft Luca zelf bedacht vanuit ervaring opgedaan in de sector, het is een eigen product, benadrukken de drie. "Andere partijen mikken vooral op consultancy rondom AI. Wij zijn simpelweg gaan bouwen", zegt Jager. "Accountants worden wel actief betrokken bij de ontwikkeling, wij willen niet eenzijdig bepalen hoe goed 'goed genoeg' is. Er zijn ook kantoren die zelf tools proberen te ontwikkelen, maar de betrouwbaarheid is vaak een issue. We zien dat er door AI soms wet- en regelgeving wordt verzonnen."

Luca moet uiteindelijk voor ieder kantoor inzetbaar worden, afhankelijk van de kennis die het kantoor toegankelijk wil maken. Inmiddels starten er ook samenwerkingen met andere kantoren. Bedoeling is dat kantoren via een SaaS-abonnement (software as a service) gebruik maken van de tool en vanwege de snelle ontwikkelingen regelmatig nieuwe versies van Luca krijgen.

Valkuil

Gewoon een AI-tool naar binnen schuiven bij een kantoor is niet de bedoeling, geeft Venhuizen aan. De drie hebben soms discussies met kantoren over de meerwaarde van AI, omdat sprake is van verkeerde verwachtingen. "Je moet geen samenwerking starten die gedoemd is te mislukken. Te snel iets ontwikkelen is een valkuil, het moet ook landen bij gebruikers. Dus bieden we geen tool aan zonder een bijbehorende workshop met gebruikers. Je moet als accountant leren omgaan met AI en kunnen bepalen waar je het wel en niet voor toepast."

Dat Luca inmiddels echt werkt in de praktijk, daarvan is het drietal wel overtuigd. Bij een groot kantoor werd de tool losgelaten op een complexe casus. "Een enkele chat met Luca bespaarde de accountant daar al bijna twee uur aan voorbereiding en uitwerking", besluit Jager.

Marc Schweppe is hoofdredacteur Accountant en Accountant.nl.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.