De accountant als muzikant
Veel accountants musiceren naast hun werk. In de veertiende aflevering van een serie waarin Irene Kramer op zoek gaat naar serieuze nevenactiviteiten van accountants: de accountant als muzikant in een band. "Je gebruikt een ander deel van je hersenpan en dat werkt helend."
Irene Kramer
Aan het woord is gitarist Dirk Luijendijk, registeraccountant en senior manager bij KPMG, waar hij ruim dertien jaar werkzaam is in de auditpraktijk. "Als accountants zijn wij zo analytisch bezig. Om dan aan het einde van de dag even de gitaar te pakken, te spelen en zo je bovenkamer op te schonen of reinigen: het defragmenteren van je brein noem ik dat ook wel, als ik het uitleg aan anderen."

"Ik kom uit een muzikale familie, waar het werd gestimuleerd om een instrument te leren spelen. Ik koos voor de gitaar. Eerst klassiek, waarna ik halverwege m'n tienerjaren terecht kwam in popbandjes. Elektrische gitaar heb ik echt leren spelen bij een Rotterdamse rasmuzikant op de Nieuwe Binnenweg. Een enorme jazz & blues-virtuoos, waarvan ik een paar jaar les had."
Top 2000-kerkdienst
"Ik ben protestants opgevoed en zo kwam ik in de gospel scene. Naast mijn studie aan de Erasmus Universiteit en de eerste werkzame jaren als accountant, speelden we met een rockband in kerken door het hele land. In het coronajaar 2020 deed ik als sessiemuzikant mee aan de Nationale Top 2000-kerkdienst, dat als live concert werd uitgezonden, omdat de fysieke diensten niet door konden gaan. Dat is een initiatief van 'Elvis-dominee' Fred Omvlee, waarin de meest inspirerende Top 2000-nummers worden verbonden aan Bijbellezing en gebed."
'Voor zowel de muziek als de accountancy geldt dat het solistisch lijkt, maar dat het juist gaat om het teamverband.'
Gevraagd naar de overeenkomsten tussen het zijn van accountant én muzikant, zegt Luijendijk: "Voor zowel de muziek als de accountancy geldt dat het solistisch lijkt, maar dat het juist gaat om het teamverband. Je moet heel goed luisteren om samen te kunnen spelen en werken. Als je niet samenwerkt is er geen muziek, is er geen audit. En je moet fouten kunnen maken, want dat gebeurt gewoon. Dat je dan in een veilige situatie bent en het samen oplost, is bij allebei belangrijk."
Permanente Educatie
Dat is precies het punt dat Wim Bartels, senior sustainability partner bij Deloitte, registeraccountant én zanger in een band, benoemt in zijn recente column Open en tijdens ons interview. "Als je als band met elkaar muziek maakt, zit je in het moment. Als ik dan als leadzanger een fout maak, dan hebben we allemaal een probleem. Dat los je als team op door ervoor te zorgen dat je elkaar vertrouwt, aanvoelt, aankijkt. Dat is een andere manier van communiceren."
Bartels begon al heel jong bij de lokale fanfare op bugel en trompet. Tijdens zijn KPMG-tijd speelde hij eerst trompet in de 'bedrijfsband' en daarna werd hij de zanger. "Dat moest natuurlijk wel steeds beter. Als accountant brengt je toch een bepaald kwaliteitsstreven mee. Ik hoorde dat mijn zang soms niet zuiver was en toen ben ik weer les gaan nemen: zangtechniek, articulatie, ademhaling. Permanente educatie, zouden accountants dat noemen."
Hollands Diep
"Daarnaast ben ik als accountant meer van de structuur dan de andere muzikanten: organisatie, set-list, financiën. Het is belangrijk dat muzikanten worden betaald voor de kwaliteit die zij leveren, en dat wij eerlijke concurrentie zijn voor andere bands." Onafhankelijk van elkaar benoemen de twee andere musicerende accountants dat ook als belangrijk punt.
Nu zingt Bartels in de Nederlandstalige popband Hollands Diep, met allemaal muzikanten die ook andere dingen doen naast de muziek: "We spelen veertig jaar Nederpop, van Toontje Lager en De Dijk tot Suzan & Freek en Nielson en verbinden daarmee generaties. Ik ben daarnaast steeds op zoek naar nieuwe, mooie en moeilijke ervaringen. Zo heb ik de lokale Passion gezongen, als solozanger met een piano voor een kleine zaal. Dat levert veel kwetsbaarheid op: mensen in de zaal vinden daar natuurlijk wat van. In dat moment komt het erop aan: in opperste concentratie op wat we willen overbrengen met de muziek. Dat neem ik ook mee naar m'n werk."
Doen, doen, doen
"Mijn eerste klus als zelfstandige - binnen een SOx-traject bij een grote verzekeraar - heb ik 'binnengehaald' in de pauze van een optreden", vertelt Sandra Jumelet, die registeraccountant én zangeres is. Na gewerkt te hebben in de audit bij BDO en Mazars en als internal auditor bij Center Parcs, is zij nu bijna achttien jaar zzp'er. "Niet elke dag weten wat ik ga doen, daar word ik gelukkiger van. Als achttienjarige begon ik de NIVRA-Nyenrode-route en daar leerde ik heel analytisch naar welk probleem dan ook te kijken. Snel snappen wat er aan de hand is, dat pas ik toe in al de verschillende klussen die ik nu doe."
'Niet elke dag weten wat ik ga doen, daar word ik gelukkiger van.'
"Gedrevenheid, professionaliteit en betrouwbaarheid”, dat neemt Jumelet mee van accountant naar muzikant zijn. “Ik doe nu veel invalwerk als zangeres. Zingen is een spier die je moet blijven oefenen, door te doen, doen, doen. Dingen voor elkaar hebben, zorgen dat je de tekst van de liedjes kent, niet afzeggen: dat hoort erbij voor mij. Als we zes uur hebben afgesproken, ben ik er om half zes.” Net als de andere muzikant-accountants, benadrukt zij: ”Als accountant kijk je net even verder op het financiële, dat moet in orde zijn. Naast mijn optredens ontvang ik ook royalties en inkomsten uit 2, 3 miljoen streams van de hardstyle en trance tracks, die ik inzing in mijn studiootje thuis."
Poptempel Paard
En de andere kant op, van zangeres naar accountant zijn? "Ik krijg energie voor twee, als zangeres voor een band te staan en met elkaar muziek en plezier te maken. Op het podium mag je helemaal los en kan ik 'alles maken'. Door mijn podiumervaring ben ik niet bang om voor groepen te staan. Ik geef vaak trainingen op het gebied van integriteit, fraudebeheersing en communicatie. Ik merk dat, doordat ik zangeres ben, ik meer als 'mens' wordt gezien, dan als een 'standaard accountant'. De rol als toezichthouder en lid van het Audit Committee bij Poptempel Paard in Den Haag heb ik juist gekregen door de combinatie van zangeres en RA."
'Ik merk dat, doordat ik zangeres ben, ik meer als 'mens' wordt gezien, dan als een 'standaard accountant'.'
Blue notes
De rode draad - of blue notes, volgens Luijendijk - in de interviews met de drie musicerende accountants, is hun passie voor de muziek en de natuurlijk plaats die het inneemt in hun leven. Jumelet: "Straks doe ik een akoestisch optreden in een tuin met mijn beste vriend en gitarist, Peter." Luijendijk: "Iedere avond voor het slapengaan zingen we thuis een slaapliedje voor de kinderen en pak ik mijn gitaar erbij." En Bartels zegt: "Volg vooral je hart. Wat je mooi en leuk vindt, kan niet gek genoeg zijn; laat je niet leiden door wat de wereld ervan vindt!"
Dit is deel 14 in een serie artikelen over nevenfuncties van accountants. Eerder verschenen bijdragen over de accountant als reservist, als topsporter, als ouderling, als penningmeester, als auteur, als scheidsrechter, als schuldhulpverlener, als brandweerman, als gemeenteraadslid, als ' rechter ', als docent, als commissaris en als buitenpromovendus. Suggesties voor volgende afleveringen zijn van harte welkom.
Gerelateerd
De accountant als hulpsinterklaas
Sinterklaas bestaat niet, of toch wel?! In de vijftiende aflevering van een serie waarin Irene Kramer op zoek gaat naar serieuze bijbanen van accountants: de accountant...
De accountant als reservist
Nederland telt ongeveer achtduizend reservisten en Defensie wenst naar twintigduizend te gaan in 2035. In de dertiende aflevering van een serie waarin Irene Kramer...
