Marcel Pheijffer

Dat een aangescherpte concepthandreiking van de NBA corruptie nu ziet als een vorm van fraude is een goede zaak, meent Marcel Pheijffer. Maar het proces richting publicatie van de handreiking heeft wel lang geduurd.

Discussie Column

Concepthandreiking inzake corruptie is een stap voorwaarts

De NBA zet met het concept van Handreiking 1137 - getiteld Corruptie, werkzaamheden van de accountant - een stap voorwaarts. Ik spreek dan ook de hoop uit dat de consultatieronde niet gaat leiden tot een afzwakking van wat er nu ligt. Hierna ga ik eerst in op de inhoud van de handreiking, vervolgens behandel ik de vorm ervan en ik eindig met enkele kritiekpunten en suggesties ter verdere aanscherping.

Inhoud

De belangrijkste inhoudelijke wijziging is dat het door accountants (veel te) lang gevolgde pad, waarbij corruptie wordt gezien als een vorm van niet-naleving van wet- en regelgeving (waarbij NV COS 250 van toepassing is), is verlaten. Expliciet staat in de concepthandreiking dat omkoping - de belangrijkste verschijningsvorm van corruptie - valt onder de scope van NV COS 240. Daarmee wordt aangesloten bij de visie van de AFM, de Belastingdienst/FIOD, het Openbaar Ministerie en ondergetekende, die corruptie als een vorm van fraude beschouwen. Dat is ook de visie van de rechter. Zo hanteert de Rechtbank Rotterdam in een recent vonnis afwisselend de termen steekpenningen, corruptie en fraude binnen hetzelfde feitencomplex.

Het door accountants in het verleden vaak gemaakte onderscheid tussen fraude (NV COS 240) en corruptie (NV COS 250) had duidelijke consequenties, omdat NV COS 240 tot meer verplichtingen en werkzaamheden voor de accountant leidt en dus zwaarder is dan NV COS 250. Door op gekunstelde wijze corruptie onder NV COS 250 te scharen - en voorbij te gaan aan de maatschappelijke realiteit - probeerden accountants menigmaal aan aansprakelijkheid te ontkomen. De kwestie Ballast Nedam/KPMG is daarvan een duidelijk voorbeeld.

Een tweede punt dat in de concepthandreiking goed wordt geduid, is dat corruptierisico's een onderdeel vormen van de (verplichte) frauderisicoanalyse. Feitelijk speelt het corruptierisico bij iedere organisatie. Immers, iedere organisatie doet inkopen en het inkoopproces is vatbaar voor het risico dat inkopers transacties verrichten waarbij zij kick backs verkrijgen.

Een derde punt is dat korte metten wordt gemaakt met de gedachte die bij diverse accountants leeft, namelijk dat de accountant geen 'poortwachtersrol' zou vervullen. Letterlijk staat nu in de concepthandreiking: "Op grond van Standaard 240 en 250, de NV NOCLAR en de Wwft heeft de accountant een poortwachtersrol bij (materiële) fraude en corruptie." Daarbij wordt voorts verwezen naar enkele uitspraken waarin het bestaan van de poortwachtersrol door de rechter wordt bevestigd.

Een vierde punt betreft het benadrukken van het feit dat aandacht voor corruptie niet alleen iets is voor de controlerend accountant. Het onderwerp corruptie is ook van belang voor de accountant die samenstellingsopdrachten uitvoert (aan dit thema wordt in de concepthandreiking een apart hoofdstuk gewijd). Gegeven de normen die voor alle accountants gelden, namelijk de VGBA en de NV NOCLAR, dienen ook accountants in andere functies alert te zijn op corruptie(risico's).

Tot slot noem ik de behandeling in hoofdstuk 10 van de concepthandreiking van enkele bijzondere onderwerpen, zoals: de omgang met en het gebruik van geprivilegieerde informatie (bijvoorbeeld bij onderzoeken door of in opdracht van een advocaat, waarbij het verschoningsrecht van toepassing is), internationale structuren, agentenbetalingen, faciliterende betalingen en de verschillende meldplichten (ook die voor de accountant in business). Het is goed dat dergelijke onderwerpen meer aandacht krijgen dan in de huidige handreiking.

Vorm

De concepthandreiking is in een andere vorm gegoten dan eerdere praktijkhandreikingen. Per saldo is het een verfrissend document geworden. Met name de digitale vorm werkt prettig, omdat het vanuit de inhoudsopgave makkelijk is om door te klikken naar de voor de lezer/gebruiker relevante onderwerpen. Het document is goed leesbaar (met dank aan penvoerder Lex van Almelo) en veelvuldig juridisch taalgebruik is vermeden. De schema's scheppen overzicht, net als de overzichtjes van de te behandelen punten aan het begin van de hoofdstukken. De gehanteerde voorbeelden zijn goed gekozen en voldoende illustratief. De bijlage met praktijkvoorbeelden is nuttig, mede omdat het niet alleen over grote controle-entiteiten gaat maar ook mkb-voorbeelden betreft.

Klein aandachtspunt is dat een paginanummering in het document handzaam is, mede in verband met verwijzingen in artikelen en dergelijke.

Kritiekpunten en suggesties

Een belangrijk kritiekpunt is dat het traject om te komen tot het product veel te lang heeft geduurd. Met name de kritiek van externe partijen (AFM, Belastingdienst/FIOD, Openbaar Ministerie, maar ook de Monitoring Commissie Accountancy) op bijvoorbeeld het door accountants gekunsteld gemaakte onderscheid tussen NV COS 240 en NV COS 250 is er al vele jaren; er had in deze dan ook sneller gehandeld kunnen én moeten worden.

Ik wijt de lange duur van de totstandkoming van de nieuwe handreiking vooral aan de stroperige structuur die door de NBA voor dit soort projecten wordt gehanteerd: te veel betrokkenheid en invloed van de grote kantoren op de inhoud, wat een remmende en dus vertragende werking heeft. Accountantsorganisaties zijn belanghebbenden en lopen aansprakelijkheidsrisico's. Daarom zouden anderen (en externen) een grotere rol bij de totstandkoming van dit soort documenten moeten vervullen; dat zou de snelheid en inhoud zeker ten goede komen.

Ruim een jaar geleden mochten onder meer de AFM, Belastingdienst/FIOD, het OM, enkele deskundigen en ondergetekende op een eerder concept reageren. Positief is dat de opstellers van de concepthandreiking de kritiek uiteindelijk serieus hebben genomen. Het had echter geen jaar en diverse overleggen hoeven te duren om het concept ter consultatie voor te leggen. Dat NBA-gremia zoals de Subcommissie Assurance, het Adviescollege voor Beroepsreglementering en het bestuur er ook een 'plasje' over moesten doen, kan daarbij wat mij betreft niet als excuus gelden. Overigens heeft de MCA ook over dit soort processen en de samenstelling daarvan een opmerking gemaakt.

Zoals de MCA - maar niet alleen de MCA - ook opmerkingen maakte over de omgang door accountants met het onderwerp geheimhouding. Ook daaraan wordt door de NBA gewerkt, maar ook dat duurt erg lang en leidde nog niet tot voor de buitenwereld tastbare resultaten.

Op een belangrijk punt raken de onderwerpen corruptie en geheimhouding elkaar: Wat moet je als accountant met het feit dat je weet dat autoriteiten een strafrechtelijk onderzoek naar corruptie bij een cliënt uitvoeren? Wat moet je, als je weet dat er door de cliënt met het OM en/of andere partijen wordt onderhandeld over een schikking? Wat moet je als accountant als de primair verantwoordelijke om daarover mededelingen te doen - uiteraard: de cliënt - geen of ontoereikende mededelingen daarover doet? Dit thema speelde onder meer in casuïstiek zoals Airbus, Damen Shipyards, SBM en Strukton. Ten aanzien van dit punt geeft de concepthandreiking wat mij betreft onvoldoende inzicht - ook niet in het verdiepende hoofdstuk 10 - terwijl het voor belanghebbenden in het maatschappelijk verkeer, met name aandeelhouders, uiterst belangrijk is om tijdig te worden geïnformeerd. Mijn suggestie is dan ook om dit onderwerp in de definitieve handreiking goed uit te werken.

Een onjuistheid in de tekst, die wat mij betreft moet worden gecorrigeerd, staat in hoofdstuk 3 bij de behandeling van NV COS 250. Daar staat de volgende passage, die dient te worden geschrapt: "Corruptie en fraude behoren tot de overige wet- en regelgeving die geen directe invloed heeft op de vaststelling van de bedragen en toelichtingen in de financiële overzichten." Deze passage is simpelweg incorrect en hoort niet in het document thuis.

Conclusie

Per saldo sta ik positief tegenover de concepthandreiking. Ik hoop en verwacht dat anderen ook zo reageren en dat van het concept snel een echte handreiking wordt gemaakt!

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

Gerelateerd

5 reacties

Alexander Vissers

@ Ron Heinen. Dat is nu juist het probleem. Ook de tuchtrechter verliest zich veel te veel in super soft law, zij het de RJ of de handreikingen. Het legaliteitsbeginsel verdraagt zich niet met het doordringen van soft law daar waar sancties worden opgelegd. Het bestuur kan gehoord de leden nadere voorschriften geven ten aanzien van gebieden waarin de ledenvergadering deze bevoegdheid bij verordening heeft toegekend, deze worden in de Staatscourant bekendgemaakt.. Nu wordt er daarnaast een grijs regelgevingsgebied geschapen met handreikingen die geen wettelijke status hebben en zelfs hogere regelgeving doorkruisen. Let wel de voorzitter van de NBA heeft geen enkele kwalificatie op het gebied van accountancy of recht en alleen Steef en Alexs zijn externe accountants.
Ten aanzien van fraude: het fundamentele probleem met betrekking tot de naleving van wetgeving is dat slechts het naleven van geboden gericht kan worden gecontroleerd verboden niet, negtiva non sunt probanda, in lelijk latijn, het controleren op het achterwege laten van verboden handelingen is een heel ander verhaal. Daarom verlangt de standaard ook dat de verantwoording gecontroleerd wordt niet de onderneming en dat materialiteit centraal staat. Dan het betekenloze begrip "poortwachtersrol" de accountant heeft een wettelijke taak en dat is het. De handreiking is een politiek pamflet dat het belang van corruptiebestrijding (is m.i. ook belangrijk) centraal stelt terwijl dat niet de taak van het bestuur van de NBA is en dat is verkeerd. De verantwoordelijkheid ligt bij de wetgever dan wel de Europese wetgever en niet bij het bestuur van de NBA.

Ron Heinen

@Alexander Vissers

NBA-handreikingen zijn bedoeld om accountants nadere aanwijzingen te geven bij de uitoefening van een specifek onderdeel van het accountantsberoep [1].

Van accountants wordt verwacht dat zij kennis nemen van deze aanwijzingen en deze overwegen voor zover relevant voor de opdracht [1] .

Een accountant die deze aanwijzingen niet toepast, moet erop voorbereid zijn om uit te leggen hoe niettemin is voldaan aan de verplichtingen, basisprincipes en essentiële werkzaamheden uit wet- en regelgeving, die nader zijn behandeld in de aanwijzingen [1] , [4].

Een handreiking heeft niet dezelfde status als beroepsreglementering [1].

Wat betreft de wettelijke verplichtingen voor accountants bij constatering van corruptie, de verantwoordelijkheid om corruptie te voorkomen ligt primair bij de cliënten van de accountantsorganisatie. De accountantsorganisatie heeft ook een verplichting. In de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) is bepaald dat er sprake moet zijn van een beheerste en integere bedrijfsvoering [2].

Zo moet zij het risico op corruptie bij haar cliënten in kaart brengen en passende procedures en maatregelen hebben om betrokkenheid bij corruptie te voorkomen [3].

De externe accountant vervult hierbij een belangrijke maatschappelijke rol door signalen tijdig te herkennen en adequaat op te volgen.

Referenties:

[1] https://www.nba.nl/wet-en-regelgeving/gedrags-en-beroepsregels/nba-handreikingen/

[2] https://www.afm.nl/~/profmedia/files/doelgroepen/accountantsorganisaties/2021/accountantsorganisaties-corruptierisicos.pdf

[3] https://www.accountant.nl/nieuws/2021/5/afm-accountantsorganisaties-kunnen-meer-doen-tegen-corruptie/

[4] https://www.accountant.nl/tucht/2023/8/feitelijke-bevindingen-ongefundeerd/

Alexander Vissers

In het verlengde van mijn vorige reactie: Wat is een handreiking? Het is geen beleidsregel, het is eigenlijk helemaal niets, hoogstens een meningsuiting van het bestuur van de NBA ter interpretatie van de geldende regelgeving. De wet kent geen handreikingen, door iets in een handreiking te publiceren verandert er niets. Verder is de opzet van de handreiking onlogisch: er moet een fundamenteel onderscheid worden gemaakt tussen de wettelijke controle van de jaarrekening van ondernemingen van openbaar belang omdat daar art. 7 (en art. 12) van de Verordening geldt en verder niets. Nationaal recht mag de in de Verordening geregelde onderwerpen noch absorberen noch zelf regelen. Een handreiking over fraude die niet uitgaat van Verordening 2014/527/EU is het papier niet waard waarop het geschreven staat, dat deze Verordening terloops vermeldt wordt in de handreiking doet daar niet aan af. Daarom is het onbegrijpelijk dat meteen naar NVCOS standaard 240 en 250 en 4410 wordt gesprongen. Het begint met het EU-Recht en daarna met de wet Wta en Bta, de obsessie van de NBA met haar eigen regels is ongepast. Dan fraude: de wet kent slechts een wetsdefinitie van het begrip "fraude van materieel belang ten aanzien van de financiële verantwoording" (art. 26 Wta jo. art. 36 Bta) en alleen daar mag de accountant zich mee bezig houden. Kortom de NBA en Nederland moeten heel diep nadenken waar ze mee bezig zijn en ophouden het EU recht te frustreren. Het heeft geen enkele zin zonder verwijzing naar hoogstrechterlijke arresten die de uitleg van het recht door het bestuur van de NBA onderbouwen een handreiking te fabriceren. Het komt het bestuur van de NBA niet toe voor haar leden het EU-recht en de wet te interpreteren, daar hebben we in Nederland rechters voor. Kortom, weg met deze handreiking.

Alexander Vissers

Beste Arnout, bedankt voor de voorzet. Wat geldt er in Nederland? In de hiërarchie nog bove andere verdragen geldt het EU-recht, dan de overige verdragen dan de wet en wat betreft het accountantsberoep de Verordeningen en Nadere Voorschriften. Zoals Advocaat Widdershoven heeft geconcludeerd in haar conclusie uit 2017 is regelgeving onder meer aan het legaliteitsbeginsel te toetsen en anders onverbindend te verklaren (rechter en derde-bestuursorgaan) dan wel door het tot regeling bevoegde bestuursorgaan in te trekken. Er valt in te zien hoe de wetgever aan de NBA en haa rorganen de bevoegdheid zou hebben verleend beroepsregels op te stellen voor personen die een willekeurig beroep uitoefenen, niet zijnde het accountantsberoep. Uit de rampzalige wetsgeschiedenis wordt duidelijk dat van het prille begin af alleen de wens bestond een beroep te reguleren voor personen die (in een wettelijk kader genoemde) controles uitvoeren. Aangezien de ledenvergadering van de NBA slechts de bevoegdheid heeft beroepsreglementering ter bevordering van een goede beroepsuitoefening te besluiten die strikt noodzakelijk is voor het doel kunnen geen regels voor leden die het accountantsberoep niet uitoefenen worden besloten. Zo werk Nederland. Een rechtsstaat, de schandalige memorie van toelichting bij het wetsontwerp van de Wet op het accountantsberoep ten spijt.
Wat betreft de wettelijke controle van ondernemingen: aangezien de accountant hier het verlengstuk is van de staat zijn rechtsstatelijke waarborgen noodzakelijk dat geen fishing expeditions plaatsvinden dus alleen tbv het wettelijke doel. Daarbuiten gelden overeenkomst, persoonsgericht onderzoek en privacywetgeving.

Arnout van Kempen

Ook in deze reactie gaat het toch nog veel (gelukkig niet exclusief) over NV COS 240 en 250. Standaarden die relevant zijn, grotendeels, voor zover fraude of corruptie materiële gevolgen heeft voor de jaarrekening. Ook in de Wta wordt fraude *uitsluitend* aan dat materiële effect op de jaarrekening gekoppeld.

Veel belangrijker zijn, wat mij betreft, de gelukkig hier ook benoemde, VGBA (inclusief NOCLAR), wwft en het wta-artikel over integere en beheerste bedrijfsvoering.

Natuurlijk is de AFM uitsluitend geïnteresseerd in de uitvoerder van de wettelijke controle, maar zelfs dan is die integere bedrijfsvoering van betekenis, en die gaat inderdaad veel verder dan alleen de wettelijke controle.

Maar vooral los van de AFM, ook de samensteller (zoals door Marcel genoemd), de interne accountant, de overheidsaccountant, de accountant in business: de VGBA, en dus NOCLAR, gelden altijd, en de wwft geldt in ieder geval voor vrijwel alle openbaar accountants en nog voor best een paar accountants in business.

Iedereen mag vinden dat alleen openbaar accountants, of zelfs alleen controlerend accountants gereguleerd zouden moeten worden (kom er maar in Alexander ;) ), maar de huidige stand van zaken is toch vrij simpel: je wil die titel voeren? Dan MOET corruptie, net als fraude, je aandacht hebben op grond van de VGBA en dus NOCLAR.

NV COS 240 en 250, en de WWFT regelen niet de kern van het zijn van accountant. De VGBA doet dat, en daarmee NOCLAR.

Dat slechts ter aanvulling, want verder geheel eens met Marcel

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.