Tuacc-reünie kan ook een revival worden
De vernieuwingsbeweging Tuacc ontstond in 2010, een periode waarin het flink stormde rondom het accountantsberoep. Stormachtig was vooral het weer bij de reünie vijftien jaar later, op 23 oktober bij VisionPlanner in Veenendaal.
Marc Schweppe
Opvallend was dat veel deelnemers aan de reünie voor het eerst kwamen kijken bij Tuacc. Een reünie die mede werd georganiseerd om te onderzoeken of er binnen het beroep behoefte is aan een revival.
Fou-Khan Tsang (bestuursvoorzitter aaff) schetste eerst de achtergrond van Tuacc; een vernieuwingsbeweging die ooit begon op Twitter, waar een aantal accountants elkaar vond en samen op zoek ging naar hernieuwde trots in hun beroep.

"We waren boos", zei Tsang bij de reünie, georganiseerd door hemzelf en Robert van Geenhuizen (oprichter van De Vliegwiel Marketing Company). Tuacc (afkorting van TweetUp-Accountants) was vier jaar lang actief, maar stopte eind 2014.
Het resultaat destijds, naast een reeks bijeenkomsten, was onder meer een zevenpuntenplan met suggesties om het beroep te verbeteren. Daaronder bijvoorbeeld het afschaffen van de controleplicht voor een deel van de markt, permanente educatie 'op maat', een opleiding tot basisaccountant en de instelling van een openbaar aanklager voor het accountantsberoep. "Sommige punten zijn achterhaald, andere voelen verrassend actueel", aldus Tsang.
CATS
Hij schetste tijdens de reünie enkele actuele thema's die het beroep anno nu bezighouden, onder de afkorting CATS: Consolidatie, Arbeidsmarkt, Technologie (AI) en Sustainability. Vooral dat laatste ging hem aan het hart, gezien de ommezwaai die binnen Europa is ingezet met het Omnibusplan. Een plan dat het beroep stevig raakt en slecht is voor de instroom van jong talent, maar Tsang is vooral "boos omdat niemand er boos over wordt". Hij wees daarbij ook naar de NBA en naar opleider Nyenrode.
Natuurlijk ging het ook over de snelle opkomst van AI, volgens Tsang "de grootste publieke pilot" ooit, waar tegelijk nog maar weinig echt substantieels mee is gedaan in de sector. "Ik maak me ernstig zorgen over de digitale geletterdheid van de gemiddelde accountant", stelde Tsang. "Is die in staat om met dat gereedschap om te gaan? De technologie gaat zo razendsnel, het is haast niet bij te houden."
Reünie of revival?
De circa tachtig bezoekers van de Tuacc-reünie kregen ook de vraag voorgelegd of het bij deze ene reünie moet blijven, of dat een revival nodig is. Bijna driekwart (72 procent) voelt wel voor een platform "waar vrijbuiters zich kunnen verenigen", zo klonk het uit de zaal.

De onderlinge verbinding lijkt daarbij het meest belangrijk; als het gaat om 'doen' is het zaak klein te beginnen, te focussen en niet te veel hooi op de vork te nemen. "Een revival heeft een duidelijke, gedeelde richting nodig om niet slechts een sociale club te worden." Onder de suggesties die worden gedaan zijn onder meer een gezamenlijke benchmark voor AI-tools, meer aandacht voor elektronisch factureren en het delen van kennis over de implementatie van CSRD.
Tegelijk was onder de deelnemers enige afwachting voelbaar om echt met een Tuacc-revival te starten. "Het hoeft niet, het mag wel", aldus Fouk Tsang na afloop. Een vervolg hangt af van de energie in de groep. Voor nu was het vooral "met elkaar samen zijn, terugkijken op een leuke periode en onze voorliefde voor het mooie vak met elkaar vieren". Bitterballen, bier en pizza's na afloop voelden daarbij in ieder geval als vanouds.
Gerelateerd
Tuacc organiseert reünie, mogelijk ook nieuwe start
Tuacc, vijftien jaar geleden gestart als vernieuwingsbeweging in de accountancy, organiseert een reünie. Initiatiefnemer Fou-Khan Tsang sluit niet uit dat het een...
Bewegingen komen en bewegingen gaan
Zo is het ook met Tuacc. Na vier jaar stoppen we. En dat is helemaal niet erg.
Tuacc stopt er mee
De sinds 2010 actieve accountancy-vernieuwingsbeweging Tuacc stopt er mee. "Een nieuwe groep, wellicht nieuwe generatie, mag vanaf nu het debat en de vernieuwing...
Of ik het nog 'leuk' vind?
Ik krijg regelmatig de vraag of ik het nog 'leuk' vind. Ik kijk dan altijd wat verwonderd. Iets leuk vinden is een breed begrip. 'Vindt u het nog leuk?' is een natuurlijke...
Film 'Her' meets Tuacc
Ik sta vast niet alleen in mijn continue zoektocht naar inspiratie en beleving. Of je nu ondernemer bent, accountant in business, partner, manager of beginnend assistent...