Magazine

FYI

Omgekeerde werkweek - 10 voordelen van eenvoudig Nederlands - Glassdoor: recenseer je werkgever - Verstandiger beslissen? Draag een pak - Down under - 'Deloitte Disneyland' - Is zitten het nieuwe roken? - 36.596 controleopdrachten - Ingeschreven.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q2, 2015

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Omgekeerde werkweek

De omgekeerde werkweek van Gerhard Hormann is een jubelboek van een journalist die tijdens de kredietcrisis besloot zijn hypotheek versneld af te lossen door zuinig te leven.

“Van de snelweg naar stressland belandde ik op een onverhard zijstraatje”, zegt Hormann nu. “Ik merkte dat ik gemakkelijk met de helft van mijn inkomen toe kon. Dat leidde tot de vraag: waar heb ik die andere helft voor nodig, wat voegt dat toe?”

De vraag stellen was hem beantwoorden. Hormann ontdekte dat hij zijn tijd beter kon besteden dan door continu te jakkeren. Meer dan een tuin, een stoel en een abonnement op de bibliotheek heeft hij niet nodig. Zo werd voor hem “twee dagen werken, vijf dagen weekend” werkelijkheid. In de praktijk betekent dat het schrijven van één column per week over sober/simpel leven op de economiepagina van het Reformatorisch Dagblad, plus één boek per jaar. Ook die boeken gaan allemaal over het afscheid van de ratrace. Ze heten Hypotheekvrij! Je huis aflossen in 10 simpele stappen, respectievelijk Helemaal Vrij! Doorwerken tot je 63ste is echt niet nodig en Het Nieuwe Nietsdoen. Ontdek het geheim van een heerlijk simpel leven.

Hormann: “Nee, voor de onderkant van de samenleving is de omgekeerde werkweek geen oplossing. Daar hebben mensen twee, drie schoonmaakbaantjes nodig om rond te komen. Of moeten vijftigplussers met een WW-uitkering post bezorgen omdat ze nergens meer aan de bak komen. Maar mijn verhaal geldt wel voor tweeverdieners met hbo of hoger. Hen houd ik een spiegel voor. Wat is echt belangrijk? Waar wil je op terugkijken wanneer je, zoals iemand in mijn omgeving, onverhoopt op je 63ste een dodelijke ziekte krijgt? Op een leven van alleen maar werken en werken? Nee, toch?”

10 voordelen van eenvoudig Nederlands

Het is een van de hardnekkigste misverstanden onder professionals: een begrijpelijk geschreven tekst oogt onbenullig, en een taai verhaal vol overbodige herhaling en jargon maakt een deskundige of zelfs ‘intellectuele’ indruk.

Accountants kunnen er wat van, maar juristen zijn zeker zo erg. Toch is het omgekeerde waar. Bureau Taal formuleerde de tien voordelen van begrijpelijk schrijven (zie ook pagina 74). Volgens ons zou voordeel 10 zelfs de sceptici onder u moeten overtuigen.

  1. Iedereen begrijpt je tekst.
  2. Mensen lezen liever eenvoudige teksten.
  3. Je komt intelligenter over.
  4. Mensen hebben meer vertrouwen in je.
  5. Je bereikt beter het doel van je communicatie.
  6. Je tekst komt hoger in de zoekresultaten van Google.
  7. Je hebt lagere kosten door minder vragen en misverstanden.
  8. Je maakt minder schrijffouten.
  9. Je komt vriendelijker over.
  10. Je omzet en winst zijn hoger.

Glassdoor: recenseer je werkgever

In de VS is het al een begrip, maar nu ook in Nederland. Het populaire Glassdoor.com, een in 2007 opgericht Californisch bedrijf dat internationaal al dertig miljoen leden telt, opende in mei 2015 een Nederlandse versie.

Wat Tripadvisor is voor toeristen en Iens voor restaurantbezoekers, is Glassdoor voor werknemers. Je kunt er vrijuit je werkgever recenseren. Anoniem, maar de authenticiteit wordt wel zoveel mogelijk gecheckt. Directeur Tico Andrea van de Nederlandstalige Glasdoor zegt in de Volkskrant met deze nieuwe site de hele Nederlandse arbeidsmarkt te willen bereiken, niet alleen multinationals maar ook het mkb, overheidsinstellingen.

Voor overdreven benauwdheid is volgens Joe Wiggins, de pr-baas in Europa, geen aanleiding. Aanvankelijk zagen Amerikaanse bedrijven Glassdoor als bedreiging, sommige spanden zelfs rechtszaken aan, maar die tijd is volgens hem gepasseerd: “Dat zal ook in Europa gebeuren zodra bedrijven inzien dat je niet bang hoeft te zijn voor negatieve recensies, maar dat je op kritische werknemers kunt reageren en dat je recensies over je bedrijf zelfs als een pr-wapen kunt gebruiken.”

Voor werknemers is Glassdoor gratis. Bedrijven - die bijvoorbeeld vacatures kunnen plaatsen - moeten betalen. Bij de lancering bevatte Glassdoor.nl ruim tachtigduizend vacatures en bedrijfsprofielen van ruim drieduizend Nederlandse werkgevers.

Een blik op de Amerikaanse recensies van de vier grote accountantskantoren lijkt Wiggins gelijk te geven. Positieve en negatieve kwalificaties wisselen elkaar af. Lees er meer over op Accountant.nl, zoekterm: Accountants praten vrijuit over de big four.

Verstandiger beslissen? Draag een pak

Niet alleen de blik van de buitenstaander verandert wanneer een man zich in pak hult, ook het denken van de man in kwestie wordt anders. Mannen in pak denken abstracter, maken verstandiger keuzes en hebben meer overzicht.

Echt waar. Het blijkt uit een onderzoek van wetenschapper van Columbia University en California State University. “Met formele kleding aan voelen mannen zich machtiger en dat verandert ook de manier waarop zij naar de wereld kijken”, zegt een van hen, hoogleraar psychologie Abraham Rutchick aan Rutchick van California State Universitiy, in het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic. Mensen in formele kleding richten zich bijvoorbeeld meer op het totaalbeeld, in plaats van te focussen op details. Verder zouden mannen in pak - of ze dat nu dagelijks doen of incidenteel - ook minder impulsieve beslissingen nemen en de zaken rationeler bekijken. Opvallend is wel dat kritiek bij hen harder schijnt aan te komen dan bij seksegenoten in alledaags kloffie. Anders dan wellicht verwacht maakt een maatpak een man niet arroganter, maar juist meer solidair en ook positiever ingesteld.

Voor wie twijfelt: nee, dit is geen losse flodder van een stel willekeurige pseudowetenschappers. Het is gebaseerd op een serieuze studie met onder meer een aantal experimenten: The Cognitive Consequences of Formal Clothing, gepubliceerd in een serieus wetenschappelijk tijdschrift, Social Psychological @ Personality Science.

Down Under

Oud NBA Young Profs-voorzitter Tom Ooms (PwC) vertrok in maart voor twee jaar naar Sydney, Australië. Een kwartaalbericht.

Living the dream

Het is een woensdagochtend en ik zet de tv aan voor The Sunrise morning show om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. De Australische premier Tony Abbott heeft de avond daarvoor het budget voor 15/16 kenbaar gemaakt. Een ‘so called: have a go budget’.

Ik vraag me gelijk af wat dit precies inhoudt, dus blijf ik aan de buis gekluisterd. De Australische regering wil de ‘small businesses’ stimuleren door een belastingvrije voet in te voeren. Op basis van de huidige cijfers zijn er twee miljoen kleine bedrijven die voor bijna vijftig procent van de werkgelegenheid zorgen. Wow, dat is gigantisch. Wanneer je over straat loopt zie je dit ook. Enorm veel kleine winkeltjes, restaurants en cafes.

“Hey mate, what about a good lunch?” Voordat ik het weet loop ik met wat collega's, lekker in het zonnetje, naar een van de vele eetgelegenheden in het central business district (CBD). Door de multiculturele samenleving van Sydney is de keuze voor lunch nog best lastig. “Guys, what about some Lebanese food today. I don't know. I'm more in for some great Thai food. Thai it is!” Tijdens de lunch spreek ik mijn bewondering uit over de saamhorigheid en tolerantie hier in Australië. Als er een land is waar alle nationaliteiten van de wereld zijn vertegenwoordigd, dan moet dit Australië zijn.

“Tom, how are you enjoying Sydney so far? Living the dream?” Aan het eind van de dag besluit ik lopend naar huis te gaan, in plaats van de bus te nemen. Ons huis is slechts drie kilometer van kantoor, dus de wandeling is ideaal om een frisse neus te halen. Daarnaast zie je lopend veel meer van de omgeving dan met de bus. De wandeling naar huis brengt me vanuit het CBD langs Chinatown naar het Anzac Memorial in Hydepark. Een blik op het memorial laat de laatste resten van verwelkte bloemen zien van Anzac day wat de nationale herdenking is van omgekomen Australische en Nieuw-Zeelandse militairen in de twee wereldoorlogen. Vervolgens loop ik via Darlinghurst de wijk Surry Hills binnen, ‘onze wijk’. Kleurrijke woningen, veel restaurants en barretjes. Een grote variatie aan mensen van verschillende pluimage. Allemaal leven ze de Australische droom. Bij de lokale Poolse brasserie haal ik nog twee to go voordat we van de herfstavond gaan genieten.

‘Deloitte Disneyland’

Op Yelp, een van de grootste wereldwijde recensiewebsites, krijgt Deloitte University, een trainingscentrum voor veelbelovende Deloitte-werknemers, vijf uit vijf sterren. Als hotel.

“Deze plek is fantastisch. Het eten is uitstekend. Ik ben hier zo verwend dat ik niet zeker weet of ik ooit ergens anders het eten nog wel kan waarderen”, zegt Ashley F. in haar review. “Zonder twijfel vijf sterren. Ongelimiteerd gratis Starbucks. Een hoogwaardige sportclub. De service is beter dan een vijf-sterren hotel. Ze hebben echt overal aan gedacht”, aldus recensent Lauren M. “Beter dan elk Hilton, Sheraton of Mariott-hotel waar ik ben geweest.” Terry F.: “Het beste aan werken voor Deloitte is DU.” Deloitte University (DU), The Leadership Centre, waar Deloitte leiderschapstrainingen geeft, heeft onder de werknemers van het kantoor de bijnaam ‘Deloitte Disneyland’ gekregen. Het enorme achthonderd kamers tellende resort, dat driehonderd miljoen dollar kostte om te bouwen en zich uitstrekt over ruim 65 duizend vierkante meter, is een grote hit onder de Deloitte-werknemers. Het werd officieel geopend in 2011 en bevindt zich in Westlake, Texas. Deloitte heeft DU in het leven geroepen om “de beste leiders van de wereld op te leiden”. DU is volgens Deloitte een groot succes. In de twee jaar na de oprichting gaf Deloitte er trainingen aan vijftigduizend mensen uit meer dan zeventig landen.

Voortbouwend op dit succes is eind 2013 Deloitte University Europe, the Middle East and Africa (DU EMEA) geopend dichtbij Brussel. Net als in Texas zullen huidige ‘Deloitte leaders’ er hun kennis delen met aanstormend talent.

In Brussel kiest Deloitte echter voor een duidelijk minder ‘Amerikaanse’ opzet; geen gigantisch complex dat door Deloitte zelf is gebouwd, maar het Dolce La Hulpe-hotel, dat wordt gehuurd. En uit de Yelp-reviews blijkt dat het niet aan DU Texas kan tippen: “Het eten hier gaat nergens over. Het is niet alleen duur, maar de kwaliteit is ook maar zo-zo”, zegt Paco H., die drie sterren geeft. Kathleen C. geeft eveneens drie sterren: “De fitnessruimte is miniscuul. Je krijgt een paar keer per dag hetzelfde eten bij het buffet.” Ook de locatie laat kennelijk te wensen over: “Bestel hier geen taxi. Die komen hier niet.” Het moge duidelijk zijn: de aanpak in deze war for talent is, net als bij echte oorlogen, in de VS een stuk sensationeler dan in Europa.

Is zitten het nieuwe roken?

Mensen die meer dan elf uur op een dag zitten hebben de komende drie jaar veertig procent meer kans op overlijden dan mensen die minder dan vier uur per dag zitten.

Dit onderzoeksgegeven legde Peter-Jan Mol, adviseur Werk & Bewegen bij het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), op tafel tijdens een workshop voor young professionals van een middelgroot accountantskantoor. Dat was schrikken. Want een beetje rekenen leerde de jonge accountants dat zij gemiddeld zo'n dertien tot veertien uur per etmaal zittend doorbrengen.

Helemaal fout. Onderzoek laat zien dat het ongezond is je beenspieren niet te gebruiken. Het is slecht voor je stofwisseling, het draagt bij aan het ontstaan van hart- en vaatziekten, diabetes en misschien aan sommige vormen van kanker. In The Lancet beweren onderzoekers al dat de gezondheidsrisico's van een inactief leven even groot zijn als die van roken. “Officiële richtlijnen in Nederland zijn er nog niet”, zegt Mol. “Vaststaat dat je niet twee uur achter elkaar moet blijven zitten.”

Maar moet je elk uur of elk halfuur opstaan? Is opstaan alleen genoeg of moet je ook bewegen? Daarover zijn de geleerden het nog niet eens. Omdat alle beetjes helpen, heeft het NISB een digitale vragenlijst ontwikkeld en doet het suggesties voor ‘beweegmomentjes’. Bij minstens twee daarvan snijdt het mes aan meer kanten. Zo is staand vergaderen niet alleen een effectief wapen in de zitstrijd, het bekort ook de vergadertijd. En in plaats van te mailen naar het bureau van een collega lopen om te overleggen, brengt je allereerst in de benen, maar het is ook goed voor het onderlinge contact. Meer tips: tools.nisb.nl/beweegmomentjes.html.

36.596 controleopdrachten

In discussies over accountants gaat het meestal over de controle. Hoeveel kantoren doen daar eigenlijk aan?

Cijfers van de Raad voor Toezicht geven daarop enig zicht. Van de 2.041 accountantspraktijken (peildatum eind 2013) verrichten er 613 controle-opdrachten. Van die 613 heeft het merendeel (376, ofwel 61 procent) een AFM-vergunning, de overige 237 doen uitsluitend vrijwillige controles.

Uit de aangeleverde gegevens blijkt dat al deze accountantspraktijken bij elkaar 36.596 controle-opdrachten verrichten, waarvan de helft wettelijk is voorgeschreven (18.343; 50,1 procent). De andere helft gebeurt vrijwillig (18.253; 49,9 procent).

Ingeschreven

Emina Lukovac (32) ontving op 29 mei 2015 haar RA-diploma. Ze werkt als senior-adviseur bij de Gemeente Leeuwarden. Drie vragen.

Wat wordt er anders met RA achter je naam?

“Ik zal in ieder geval nieuwe hobby's moeten zoeken omdat ik nu na het afronden van mijn opleiding zo veel tijd over heb. Mijn RA-titel is een belangrijke investering in mijn carrière en mijn toekomst. Daarnaast is mijn RA-titel een bevestiging van al het harde werk en mijn deskundigheid.”

Kun je aan je vrienden uitleggen wat een accountant doet?

“Een accountant dient er voor te zorgen dat door zijn controle een jaarrekening en bepaalde rapportages juist en volledig zijn opgesteld. Zodoende kan een gebruiker van die jaarrekening erop vertrouwen dat de jaarrekening een getrouw beeld van de werkelijkheid weergeeft en op basis hiervan goede beslissingen nemen.”

Wat lees je naast het blad Accountant nog meer?

“Controllersmagazine, VNG-nieuwsbrieven, NBA-nieuwsbrieven, Financieel Dagblad en diverse andere kranten.”

Zie voor alle nieuwe inschrijvingen NBA.nl/Voor leden/Lidmaatschap/In- en uitschrijvingen.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.