Magazine

FYI

Busy Season Talks weer van start - AFM: Samenwerken bij wettelijke controles vraagt waarborgen - Veel zzp’ers combineren werk met vakantie - Expats - Kijktip: Netflix-documentaire over Wirecard - Thuiswerken is een blijvertje.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 5, 2022

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

Busy Season Talks weer van start

De Busy Season Talks, ook bekend als de ‘huiskamergesprekken voor accountants’, zijn vanaf 4 oktober weer van start gegaan. De gesprekken zijn nu ook achteraf terug te luisteren.

De gesprekken voor en door accountants, die in het voorjaar van 2021 op Clubhouse zijn gestart, worden dit najaar opnieuw wekelijks gehouden op de dinsdagavond. Aanvang op Clubhouse is telkens om 20.00 uur. Zoals ook in het vorige seizoen gebruikelijk, is er wekelijks een muzikale opening door EY-partner en NBA-bestuurslid Aleks Kayhan en een nieuwsupdate vanuit Accountant.nl. Daarna volgt het gesprek met de gasten. Na afloop is er de visuele vastlegging door ‘tekenend accountant’ Ferry Timp.

De bedenkers van de Busy Season Talks, Arif Dursun en Hakan Koçak, introduceren dit derde seizoen drie nieuwe hosts voor de show, alle drie nog studerend voor het accountantsberoep. Nieuw is ook dat de gesprekken voortaan na afloop terug zijn te luisteren via Spotify.

Het vorige BST-seizoen sloot op 2 juni af met een grote seizoensfinale, die is terug te kijken via YouTube. Meer informatie over de Busy Season Talks is te vinden via LinkedIn.

AFM: Samenwerken bij wettelijke controles vraagt waarborgen

Samenwerking tussen accountantsorganisaties kan bijdragen aan de kwaliteit van wettelijke controles, mits daarvoor goede kwaliteitswaarborgen worden ingericht. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De AFM deed verkennend onderzoek onder zestien accountantsorganisaties met een reguliere vergunning. De onderzochte accountantsorganisaties werken samen bij de uitvoering van wettelijke controles, omdat dit schaalvoordelen oplevert bij kwaliteitsinvesteringen in bijvoorbeeld audit software en trainingen. Ook kan zo gebruik worden gemaakt van de deskundigheid en specialisatie aanwezig binnen de samenwerking. Daarnaast wordt de uitvoering van controle en overige dienstverlening gescheiden, waardoor eventuele onafhankelijkheidsrisico’s worden verkleind.

De AFM constateert dat een verregaande vorm van samenwerken met andere accountantskantoren, waarbij externe accountants en andere medewerkers worden ingeleend, ook risico’s met zich mee kan brengen. Bijvoorbeeld door onvoldoende deskundigheid, ‘schijn’-onafhankelijkheid en het gebrek aan een uniforme toepassing van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. Dit kan impact hebben op de kwaliteit van wettelijke controles.

Het onderzoek is verricht tussen januari en juni van dit jaar. Meer informatie is beschikbaar via de website van de AFM.

Veel zzp’ers combineren werk met vakantie

Eén op de drie zzp’ers is in 2022 op workation geweest, of heeft nog een ‘werkvakantie’ op de planning staan. Het combineren van werk en vakantie heeft door de coronacrisis een extra zetje gekregen.

Dat blijkt uit onderzoek van online bank Knab onder elfhonderd zzp’ers. Door de extreme krapte op de arbeidsmarkt hebben de meeste zelfstandig ondernemers meer dan genoeg werk. Maar 85 procent geeft aan vakantie nodig te hebben om mentaal fit te blijven. Tegelijkertijd is een kwart van de zzp’ers bang dat ze daardoor werk - en dus inkomsten - mislopen.

Een workation, het combineren van werk en vakantie, moet dat probleem oplossen. Tweederde van de zzp’ers (64 procent) geeft aan hun werk (deels) vanaf het vakantieadres te kunnen doen. Dat is wel sterk afhankelijk van de sector. Liefst negentig procent van de zelfstandig ondernemers in de IT kan het werk grotendeels tijdens de vakantie doen. Zakelijke dienstverlening (waaronder consultants en accountants) staat op de tweede plek, daar kan 83 procent vanaf de vakantiebestemming werken.

Opdrachtgevers vinden het prima
Waar opdrachtgevers voor de coronacrisis vaak verlangden dat ook de zzp’er minimaal enkele dagen bij hen op kantoor kwam werken, vinden de meeste het nu prima als het werk wordt aangeleverd vanuit het buitenland, blijkt uit het onderzoek van Knab. Van alle zzp’ers die hun werk op afstand kunnen doen, geeft 87 procent aan dat hun opdrachtgever daar nu makkelijker over denkt dan vóór de pandemie.

Reisorganisaties springen inmiddels in op de groeiende behoefte aan locaties die geschikt zijn voor een workation. Nu gaat het nog vooral om zonbestemmingen, maar verwachting is dat ook stedenreizen hiervoor worden aangeboden.

Expats

Ervaringen van Nederlandse accountants in den vreemde. Dit keer: Antoine Bruijnse, directeur bij accountantskantoor Bruijnse in La Motte-Servolex, Frankrijk.

‘Een Franse RA is bijna een god’

“Als driejarige verhuisde ik met mijn ouders naar Frankrijk. Mijn moeder is Française en wilde na zeven jaar in Nederland weer terug. Ze miste haar familie. Mijn vader opende een accountantskantoor in de streek waar ze vandaan komt; tussen Lyon en Geneve aan de voet van de Franse Alpen. De Franse accountantsopleiding rondde ik af in Frankrijk. De postmaster combineerde ik met een baan bij KPMG. Waarom Nederland? Ik had al het plan om later in het kantoor van mijn vader te gaan werken. Daarvoor moest ik allereerst de taal leren. Ik verstond een beetje Nederlands, maar daarmee was alles gezegd. Het begin was lastig. Ik moest rapporten schrijven in het Nederlands. En Burgerlijk Wetboek 2 Titel 9 lezen om het normenkader rond de jaarrekening te doorgronden. Om mijn Nederlands te oefenen zat ik ’s ochtends in de bus de krant te lezen. Op zo’n moment voelde ik mij een expat, ook al had ik familie in Castricum. Gelukkig kon ik aan de slag bij de French desk die binnen KPMG Franse vennoten in Nederland ondersteunt. Daardoor vond ik snel mijn draai.”

Laagdrempelig
“De cultuur binnen een Nederlands accountantskantoor verschilt heel erg van wat ik in Frankrijk was gewend. Een kantoortuin kende ik bijvoorbeeld niet. In Frankrijk is een kantoor heel hiërarchisch ingericht. Als junior heb je geen contact met de partner. Hier is die communicatie juist heel laagdrempelig. Je mag je mening geven en je leidinggevende uitdagen. Het wende snel. Het scheelde dat ik in Frankrijk al stage had gelopen. KPMG was mijn eerste werkgever. De Nederlandse cultuur hebben we binnen Bruijnse ook. Ik wil graag input van medewerkers. Onze Franse collega’s vinden die openheid fijn. In Frankrijk is alles centraal geregeld. Dat geldt voor de overheid maar ook voor bedrijven. Een deal wordt gesloten tussen directeuren. Nederland beviel mijn Franse vrouw zo goed dat ik haar moest overhalen om terug naar Frankrijk te gaan. Ze werkte bij een Nederlandse startup en genoot van de open minded cultuur.

Sinds 2018 ben ik weer terug in Frankrijk en run ik met mijn vader accountantskantoor Bruijnse. We geven vooral advies aan Nederlandse klanten. We zijn generalisten die samenwerken met specialisten. Onze toegevoegde waarde is dat we de knelpunten kennen waar Nederlandse klanten tegenaan lopen. Die klant kan een Nederlandse ondernemer zijn die een tomatenkwekerij heeft, maar ook een distributeur die in Frankrijk een vertegenwoordigersnetwerk met bijbehorende structuur wil opzetten. Omdat we de wet- en regelgeving van beide landen kennen, kunnen we oplossingen bieden. Voor een Nederlandse werkgever is het bijvoorbeeld prettig om te weten dat de acht procent vakantiegeld die deel uitmaakt van een Nederlandse arbeidsovereenkomst niet voorkomt in Frankrijk.”

Verwennen
“Wij nemen veel dossiers over van Franse accountants. Vaak is er een communicatieprobleem tussen de accountant en zijn Nederlandse klant. Dat wordt deels veroorzaakt door een taalbarrière. Franse accountants zijn niet zo goed in het Engels. Een ander obstakel is de angst om aansprakelijk te worden gesteld. Er zijn bijvoorbeeld voor een vennootschap verschillende routes waaruit je kan kiezen. Een Franse fiscalist benoemt ze en zegt wat er allemaal niet kan, maar komt niet met een oplossing. Daardoor neemt het hele traject veel tijd in beslag. Wij zijn juist heel oplossingsgericht. En laagdrempelig. Je hoeft niet eerst met ons in een duur restaurant te lunchen om tot zaken te komen. Want dat is misschien wel het grootste verschil tussen Fransen en Nederlanders. In Nederland kan je een mail sturen naar je accountant en je krijgt antwoord. In Frankrijk moet je relaties hebben. Een Franse RA is bijna een god. Als je beter wilt worden behandeld, moet je hem verwennen. Hij wil graag met egards worden behandeld. Dat geldt overigens ook als je zaken met de notaris of de bank wilt doen. Wij hebben onze notaris getrakteerd op een lunch. Daarom reageert hij. Een Nederlander wacht bij dezelfde notaris waarschijnlijk maanden op een antwoord.”

Kijktip: Netflix-documentaire over Wirecard

Skandal! Bringing Down Wirecard is de titel van een documentaire over de ondergang van de Duitse betaaldienstverlener, die sinds half september op Netflix te zien is.

Wirecard, aanvankelijk een snelgroeiende Duitse betaalservicedienst en betalingsverwerker, maakt in juni 2020 bekend dat bijna twee miljard euro aan banktegoeden die op de balans stond kwijt zijn en niet veel later dat die tegoeden mogelijk nooit hebben bestaan. Het bedrijf trekt zijn jaarcijfers over de afgelopen jaren in en gaat failliet. Topman Markus Braun wordt gearresteerd op verdenking van fraude; voormalig chief operating officer Jan Marsalek slaat op de vlucht en is nog altijd niet gevonden.

De Britse Financial Times-journalist Dan McCrum schrijft dan al jaren kritisch over Wirecard. De documentaire Skandal! is sterk gebaseerd op de ervaringen van de Britse onderzoeksjournalist, die ook zijn vastgelegd in zijn boek Money Men. De documentaire laat zich bekijken als een speelfilm. Ook de betrokken accountants komen, zij het wat beperkt, aan bod.

‘Skandal! Bringing Down Wirecard’ (True Crime Documentaries, 1.33 uur).

Thuiswerken is een blijvertje

Veel werknemers willen na de coronapandemie geen afscheid nemen van hun thuiskantoor. Dat concluderen onderzoekers van het toonaangevende Duitse instituut Ifo op basis van onderzoek in 27 landen.

De respondenten werken nu veelal anderhalve werkdag per week thuis. Dat bewijst volgens de onderzoekers dat de coronapandemie de arbeidsomstandigheden blijvend heeft veranderd. “Nooit eerder heeft een gebeurtenis het werkleven in zo’n korte tijd op zijn kop gezet.”

Nederlands personeel brengt een bovengemiddeld groot deel van de werkweek thuis door. Hier ligt het gemiddelde op 1,8 dag per week. Daarmee is thuiswerken onder Nederlanders populairder dan bij Duitsers (1,4 dag per week), maar gebeurt het nog niet zo vaak als in het Verenigd Koninkrijk en Australië (twee dagen per week). Koplopers qua thuiswerken zijn India (2,6 dagen), Singapore (2,4 dagen) en Canada (2,1 dagen).

Meer dan de helft van de respondenten zegt thuis productiever te zijn dan ze hadden verwacht. Van hen zou 26 procent hun baan opzeggen als ze niet meer thuis mogen werken. Uit het onderzoek blijkt ook dat werkgevers meer aan het werken op kantoor hechten dan hun personeel. Zij verwachten na de pandemie hun personeel gemiddeld 0,7 dag per week thuis te laten werken, terwijl werknemers gemiddeld het liefst 1,7 dagen thuis willen werken.

Bij de cijfers houden de onderzoekers wel een slag om de arm, want het aantal hoger opgeleiden was oververtegenwoordigd in de groep respondenten.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.