Magazine

De hotelier-accountant let meer op het menselijk aspect

Douwe Bangma runt samen met zijn vrouw Zenzez Hotel & Lounge, een boutique hotel in Apeldoorn. Bangma maakte carrière bij meerdere accountantskantoren en werkt nog steeds fulltime in de accountancy, nu bij de Jong & Laan in Apeldoorn. De resterende tijd vult hij op met hotelwerkzaamheden. Hoe is dat zo gekomen?

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 3, 2025

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf
» Download het hele nummer (pdf)

Luc Quadackers

Schoenmaker, leest

Zoals zijn naam al doet vermoeden, is Douwe Bangma afkomstig uit Friesland, geboren en getogen in Workum. Tijdens zijn jeugd bestieren zijn ouders daar een groot hotel-restaurant met terras, waar Bangma ook veel meewerkt. Toch treedt hij niet meteen in de voetsporen van zijn ouders.

Bangma besluit bedrijfseconomie te gaan studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. "Ik wist niet precies wat ik wilde en ging toen maar economie studeren. Dat vond ik het leukste vak op de middelbare school en zoals bij velen mondde dat uit in een studie accountancy. Ik ben er eigenlijk gewoon een beetje ingerold. Een vak als AO/IB sprak mij bijzonder aan en ook externe verslaggeving vond ik leuk. Door een stage bij een klein accountantskantoor kreeg ik er nog wat meer gevoel bij en maakte ik een bewuste keuze."

Na zijn studie begint hij, zoals de meeste afstudeerders, bij een big four-kantoor. In zijn geval wordt dat EY (toen nog Moret, Ernst & Young), eerst in Naaldwijk en daarna in Amsterdam. "ABN-Amro was daar een grote klant en daarnaast bediende ik ook de nodige grote mkb-bedrijven. Omdat ik toch een ander type klanten wilde, stapte ik over naar BDO en later naar Grant Thornton. Ik heb het liefst contact met alle lagen van een onderneming en ik houd van de menselijke kant van het werk. Dan kom je automatisch terecht bij een wat kleiner kantoor."

Op zoek

Bangma heeft een voorkeur voor controles van internationaal opererende, wat grotere dga-bedrijven. De typologie maakt hem niet zoveel uit, maar hij vindt het leuk als meerdere disciplines zijn betrokken en er breder kan worden geadviseerd. Maar er is ook een keerzijde aan het accountantsbestaan. "Mijn vrouw, fiscaal juriste, en ik waren veel aan het werk, altijd haasten om de kinderen op tijd op te halen van de opvang, samen thuis te eten, de kinderen naar bed doen om vervolgens allebei weer achter de laptop te kruipen. We hadden daar lange tijd vrede mee, maar toen de kinderen naar de middelbare school gingen vonden we dat wij ze meer aandacht moesten geven. 'Is dit het leven?', vroegen wij ons af. Zeker mijn vrouw had zin om het roer qua werk helemaal om te gooien. We zijn daarom toen, rond 2015, op zoek gegaan naar een hotel-restaurant dat we konden overnemen. Het idee was dat mijn vrouw volledig in de nieuwe zaak zou werken en dat ik naast mijn baan in de accountancy zoveel mogelijk zou bijdragen. Ik wilde, en wil nog steeds, niet stoppen, want ik vind mijn vak nog altijd ontzettend leuk."

Er staat op dat moment echter niets te koop, maar Bangma en zijn eega beginnen gewoon horecabedrijven te bellen om te vragen of ze open staan voor een overnamegesprek, in eerste instantie in Friesland. "Het was heel bijzonder dat eigenlijk iedereen daar meteen positief tegenover stond, maar er kwam geen concrete deal uit. Toen zagen wij ons huidige hotel in Apeldoorn te koop staan. Het hotel is gevestigd in een prachtige Jugendstil-villa uit 1904. We zijn zeker een jaar bezig geweest voordat we het uiteindelijk kochten. We hebben altijd het criterium gehanteerd - ook bij de huizen waar we woonden - dat we meteen een goed gevoel moeten hebben als we binnenkomen. En dat was hier zeker het geval. Ondanks onze achtergrond als accountant en fiscalist, wat uiteraard zeker helpt, huurden we toch iemand met een bankachtergrond in die bedrijven adviseert over de financiering. En we schakelden een specialist in voor de waardering van het pand. We hebben aan beide personen veel gehad. Je hebt zelf toch de emotie dat je best wat extra's wilt betalen, omdat je het pand zo graag wilt hebben. Dat gevoel is succesvol afgeremd door onze adviseurs. In eerste instantie leek de deal daardoor stuk te lopen, omdat we niet over ons eigen maximumbedrag gingen. Maar tijdens een vakantie in Indonesië werden wij gebeld dat we toch in zee konden gaan. Toen hebben we natuurlijk een flesje champagne opengetrokken."

Fulltime accountant

Bangma maakt na de aankoop een start als accountant bij de Jong & Laan in Apeldoorn, in maart 2017. "Ik ben fulltime aan het werk als accountant. Door de week doe ik daarom overdag weinig voor het hotel. In de avonden help ik bij de voorbereidingen voor het ontbijt. En in de weekenden loop ik regelmatig rond. Dan run ik ook soms het hotel, zodat mijn vrouw wat kan doen buiten het hotel. Dat vind ik heel leuk om te doen. Door de week ben ik veel bezig met mensen, cijfers en tijdsdruk en in het hotel ga je weer heel anders om met je gasten. Maar het gaat uiteindelijk overal om het menselijk contact. Dat vind ik interessant en de leereffecten werken naar twee kanten. Ik zou het eigenlijk niet meer anders willen. Ik zie het ook als ontspanning om met gasten te praten, in- en uitchecken en drankjes rondbrengen. Je verlangt natuurlijk wel eens naar even lekker niksen op de bank, maar wij koesteren de momenten dat het hotel even dicht is. Wij kijken soms even of er een rustige avond aan zit te komen en dan besluiten we weleens om het hotel een avond te sluiten. Dan blokkeren we alle kamers en gaan we wat leuks doen. Wel houden we vast aan onze zomervakantie en de wintersportvakantie. Dan is het hotel gewoon dicht. Dat deden we vanaf het begin."

Wat kunnen accountants leren van de hotelier?

"Dan zeg ik: let meer op het menselijke aspect. De accountant moet inmiddels bijna de fraudebril ophebben, waardoor bij elk bedrijf een potentiële fraude kan worden gezien. Maar ga ook eens wat vaker op de stoel van de ondernemer zitten, om te zien hoe die tegen de zaken aankijkt. Door de gesprekken in de accountantspraktijk meer in te vullen in de trant van een gesprek met hotelgasten, krijg je ook meer gedaan van de ondernemer. Kortom: stap eens wat vaker met een hospitalitybril op een onderneming binnen."

Luc Quadackers is eigenaar van Margila.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.