Magazine

NBA Nieuws - maart 2011

Afdelingsvergaderingen: voor AA's én RA's - Het jaar 2009 verslagen - PE-tuchtprocedures - Open brief NBA aan pensioensector.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 3, 2011

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Afdelingsvergaderingen: voor AA's én RA's

Sinds 1 januari 2009 mogen ook RA's deelnemen aan de afdelingsvergaderingen van de NOvAA. Annique van der Ha, voorzitter van de afdeling Zuid, vertelt waarom ze interessant zijn voor alle accountants.

“Op onze afdelingsvergaderingen komen gemiddeld honderd accountants af”, vertelt Annique van der Ha, eigenaar van het accountantskantoor Haverbeek Accountants- en Belastingadviesbureau uit Prinsenbeek. Van der Ha is als voorzitter van de afdeling Zuid mede verantwoordelijk voor het opstellen van het programma van de afdelingsvergaderingen. Volgens haar is het succes van de vergaderingen van Zuid te danken aan de onderwerpen die worden behandeld. “Elke keer staat een actueel onderwerp centraal. Denk aan zaken als horizontaal toezicht, het Clarity-project en de werkkostenregeling. Zaken waar menig accountant mee te maken krijgt. Wij vinden het als afdelingsbestuur belangrijk dat de deelnemers er iets van opsteken. Een vergadering staat of valt bij een goede spreker. Daarom zoeken wij altijd een geschikt iemand uit het eigen net- werk, bij voorkeur uit de regio.”

Doelen

De doelen van de afdelingsvergaderingen zijn het versterken van de band tussen de leden en het bevorderen van onderlinge discussie. Beide doelen worden bij Zuid ruimschoots gehaald. “Met name de ‘eenpitters’ en accountants van kleinere kantoren zien de afdelingsvergaderingen als een ideale plek om met collega's van gedachten te wisselen over accountancy-zaken”, licht Van der Ha toe. “Omdat onze bijeenkomsten plaatsvinden in een informele setting praten de deelnemers makkelijk met elkaar. Vaak hoor je ze elkaar om advies vragen bij een bepaalde situatie. Vooral tijdens het diner, dat na de vergadering plaatsvindt, wordt er veel gediscussieerd en genetwerkt.”

Programma

Het programma van een afdelingsvergadering is meestal als volgt. Na de opening, het bespreken van de notulen van de vorige keer, en eventueel het behandelen van ingezonden stukken, is het woord aan de spreker. “Die spreekt van kwart voor vier tot zes uur, met een kwartier pauze. Afhankelijk van het onderwerp is er na afloop eventueel de mogelijkheid voor vragen en discussie”, vertelt Van der Ha. Een keer per jaar wordt afgeweken van de reguliere gang van zaken. “Onze mei-vergadering staat altijd in het teken van de Algemene Ledenvergadering, die in juni wordt gehouden. Vorig jaar stonden onder andere de fusieplannen centraal en het surplusvermogen van de NOvAA.”

Sinds begin 2010 mogen ook RA's deelnemen aan de afdelingsvergaderingen. “Van onze deelnemers is gemiddeld tien tot vijftien procent RA. Dat is niet slecht, gezien het feit dat het pas sinds begin vorig jaar voor hen mogelijk is om er aan mee te doen. Je ziet bij onze vergaderingen geen RA- en AA-kliekjes. Veel RA's opereren in dezelfde markt als AA's en hebben te maken met dezelfde ontwikkelingen en dezelfde problematiek.”

Aanmelden en PE

AA's en RA's die mee willen doen aan een van de afdelingsvergaderingen moeten zich aanmelden via www. novaa.nl. “Alleen als je je via de site aanmeldt, kun je per afdelingsvergadering twee PE-punten krijgen. Het verdienen van PE-punten zie ik niet als grootste trekpleister van de afdelingsvergaderingen. Dat je in een gezellige omgeving in contact komt met gelijkgestemden lijkt mij veel interessanter. Hetzelfde geldt voor het feit dat je tijdens de afdelingsvergadering iets opsteekt waar je in de dagelijkse praktijk iets aan hebt.”

Waarom interessant?

  • Relevante, prakijkgerichte informatie over actuele accountancy-onderwerpen.
  • Mogelijkheid tot discussie, kennisuitwisseling en netwerken.
  • Twee PE-punten per vergadering.

Meer informatie

Hebt u vragen over de verschillende afdelingsvergaderingen? Neem dan contact op met Boukje Jansen, telefoonnummer: 020-3010270, e-mail: b.jansen@nba.nl.

Zeven afdelingen

De NOvAA kent een aantal afdelingen: Noord, Oost, Centrum, Noord-Holland, Curaçao en Zuid. Elke afdeling is verantwoordelijk voor het organiseren van de eigen afdelingsvergaderingen. De vergaderingen vinden vijf keer per jaar plaats.

Het jaar 2009 verslagen

Ter gelegenheid van het verschijnen van ‘Het jaar 2009 verslagen’, een co-productie van het Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie (MAB) en de NBA, vond op 20 januari 2011 een seminar plaats in de Limpergzaal van het NBA-gebouw.

Na een korte introductie van dagvoorzitter Henk Langendijk was het woord aan Ralph ter Hoeven, partner op het vaktechnisch centrum van Deloitte Accountants en hoogleraar externe verslaggeving aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij ging in op enkele hoogtepunten uit de publicatie, die als doel heeft het bevorderen van de kwaliteit van de jaarverslaggeving.

Onderwerpen die Ter Hoeven uitlichtte waren onder andere de financiële verslaggeving door vastgoedbeleggers, de fair value-hiërarchie bij Europese banken en de toepassing van IFRS 8 door Europese beursgenoteerde ondernemingen. Ook het accountantshonorarium en de kwaliteit van halfjaarrekeningen lichtte Ter Hoeven nader toe.

Naleving code

Jos Streppel, voorzitter van de Monitoring Commissie Corporate Governance, ontving daarna het eerste exemplaar van ‘Het jaar 2009 verslagen’. Streppel had vorig jaar accountants opgeroepen om het bestuur van ondernemingen aan te spreken als de code Corporate Governance niet werd nageleefd. Vanwege de positieve reacties van accountants daarop gaf Streppel aan dat hij dat hij nu een naleving van honderd procent verwachtte.

Margot Scheltema, research fellowverbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en commissaris/toezichthouder bij diverse vennootschappen, ging in op de wijzigingen in de Corporate Governance en de gevolgen daarvan voor het directieverslag.

Ziekenhuizen

De laatste presentatie was van Frans Schaepkens, manager Financiën & Informatievoorziening van het St. Antonius Ziekenhuis te Nieuwegein en docent aan Nyenrode Business Universiteit. Hij ging in op het effect van marktwerking en de toegenomen risico's voor de verslaggeving van ziekenhuizen over vastgoed, governance en risicomanagement.

De belangrijkste conclusie luidde dat de financiële verantwoording van ziekenhuizen een stuk beter kan. De onderzochte ziekenhuizen verstrekken over het algemeen ook weinig informatie over risico's en risicomanagement. Daarnaast kan de informatieverstrekking over de governance worden verbeterd, vooral wat betreft het functioneren van de raad van toezicht. Zo blijkt dat bij dertig procent van de onderzochte ziekenhuizen de maximale zittingsduur voor toezichthouders wordt overschreden.

Stellingen

De dag werd afgesloten met een discussie naar aanleiding van enkele stellingen, waaronder ‘Een matige toelichting op risicomanagement verraadt een vroege fase van risicomanagement’ en ‘Het wordt tijd voor een model-jaarverslag met standaard-indeling’. Een van de aanwezigen wees er daarbij op dat de IFRS-taxonomie via XBRL al leidt tot een standaard-indeling.

‘Het jaar 2009 verslagen’ is meegestuurd met het januari/februari-nummer van Accountant.

PE-tuchtprocedures

Het NIVRA heeft bij de Accountantskamer van de rechtbank in Zwolle een nieuwe serie tuchtklachten ingediend tegen leden die niet voldoen aan hun PE-verplichtingen. Het gaat in eerste instantie om circa tachtig zaken. In de komende maanden volgen naar verwachtingen nog eens ruim honderd tuchtklachten. Voor het eerst zijn hierbij de accountants in business meegenomen. Ook door die leden is inmiddels een eerste driejaarscyclus afgerond waarin zij moesten voldoen aan hun PE-verplichtingen. Naar verwachting zullen de eerste zaken na circa negen weken ter zitting worden behandeld.

Open brief NBA aan pensioensector

Pensioendeelnemers moeten betere voorlichting krijgen over onzekerheden rondom hun pensioen en de bijbehorende risico's. Dit schrijft de NBA in de open brief ‘Uw pensioen is onzeker’ aan de pensioensector.

Pensioenfondsen berekenen hun dekkingsgraad op basis van schattingen en veronderstellingen over ontwikkelingen tot in de verre toekomst. Dat maakt pensioenuitkeringen per definitie onzeker. Deelnemers aan pensioenregelingen moeten daarom beter worden voorgelicht over onzekerheden rondom hun (toekomstig) pensioen en de risico's die zij lopen.

Deelnemers aan pensioenregelingen moeten goed inzicht krijgen in toezeggingen, verwachtingen en risico's. Het bestaande Uniform pensioenoverzicht (UPO) voorziet onvoldoende in deze informatiebehoefte.

De NBA pleit voor een meer relevante, uniforme informatievoorziening naar deelnemers. Daarbij zou een zelfde format moeten gelden voor pensioenfondsen en verzekeraars.

De open brief is de uitkomst van het project Kennis Delen van de NBA.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.