'Uitbreiding oob-definitie vereist andere governance NBA'
De Algemene Rekenkamer vindt dat een uitbreiding van de oob-definitie naar organisaties die (deels) met publiek geld zijn gefinancierd, gevolgen moet hebben voor de governance van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants NBA.
Dat schrijft de Rekenkamer in een brief aan de Tweede Kamer over de ontwikkelingen in het accountantsberoep. Op 13 november overlegt de Kamer met de minister van Financiën over dat thema.
De Rekenkamer verklaart zijn betrokkenheid uit het feit dat Rijk, provincies, gemeenten, scholen, woningcorporaties, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen en vele andere publieke organisaties gebruik maken van de controleverklaringen van accountantskantoren. Aangezien "het presteren en functioneren van de overheid bij organisaties die met publiek geld zijn gefinancierd centraal staan in de missie van de Algemene Rekenkamer" doet "de reputatie van de controlerende accountants als vertrouwenspersonen van het maatschappelijk verkeer er dus toe". Gerefereerd wordt aan het onderzoek van de AFM waarin 60 procent van de beoordeelde controles bij (semi-)publieke organisaties het predikaat onvoldoende kreeg. "Schokkend", aldus de Rekenkamer.
Tempo
Bij oob's was dat percentage 31 procent en dat is voor de Rekenkamer mede een aanleiding te pleiten voor een oob-status voor (semi-)publieke organisaties. "Wij onderschrijven daarom de conclusies van AFM en de werkgroep Toekomst accountantsberoep om de oob-definitie gericht uit te breiden naar organisaties die (deels) met publiek geld worden gefinancierd. Het tempo waarin en de wijze waarop luistert echter nauw." De Rekenkamer stelt voor allereerst in het gemeentelijk domein te verkennen hoe de rol en functie van de controle kan worden verbeterd.
Onbesproken
Een oob-status voor publieke organisaties zal volgens de Rekenkamer niet alleen gevolgen hebben voor de reikwijdte en diepgang van de wettelijke controle die dan moet worden uitgevoerd. Daarnaast zou het ten eerste "verstandig zijn om te bezien of dit consequenties moet hebben voor de governance van de NBA". De Rekenkamer vindt dit nodig "om de aandacht voor de kwaliteit van de controles bij organisaties die (deels) met publiek geld worden gefinancierd beter te waarborgen". Overigens merkt de Rekenkamer op dat het "opvalt dat de governance van de beroepsorganisatie zelf in het rapport van de werkgroep Toekomst accountantsberoep onbesproken blijft".
Onderzoeksinstituut
Ten tweede vindt de Rekenkamer dat het voornemen de oob-definitie uit te breiden naar met name gemeenten ook meegenomen moet worden in de uitwerking van het voorstel een onafhankelijk onderzoeksinstituut in te stellen dat onder andere analyses verricht naar de oorzaak van gebreken en incidenten. Immers: "Het controlebestel van de publieke sector en de belangen die daar spelen zijn heel specifiek." De Rekenkamer zegt graag te willen meedenken over de vormgeving van het instituut.
Gerelateerd

Vinger op de zere plek
Na een rapport van de AFM moet het beroep niet zijn kop in het zand steken, maar de schouders eronder zetten, meent Berry Wammes.

AFM: 'Laag aantal wettelijke controles slecht voor kwaliteit'
Bij accountantsorganisaties die minder dan vijftien wettelijke controles per jaar verrichten, is de kans volgens de AFM significant groter dat de kwaliteit daarvan...

Stuurgroep Publiek Belang zet in op fraude, continuïteit en vernieuwing audit
De Stuurgroep Publiek Belang (SGPB) concentreert zich in zijn programma voor 2021-2023 vooral op de thema's fraude, continuïteit en vernieuwing van de audit. Het...
Back to the Future
De toekomst van de audit schuilt niet zo zeer in digitale hulpmiddelen of verbreding tot steeds meer niet-financiële informatie, als wel in de terugkeer naar ‘Limperg’....
'We kunnen aan de hand van Limpergs Leer nog zaken verbeteren'
Iedere accountant kan Limpergs Leer van het Gewekte Vertrouwen dromen. Maar wat betekent die leer nog in de huidige tijd? NBA-voorzitter Marco van der Vegte blikt...