Nieuws

39 controleopdrachten stopten halverwege bij de big four

In het afgelopen boekjaar waren er bij de big four samen 39 tussentijds beëindigde opdrachten. In veel gevallen zetten de kantoren hun klanten aan de deur, maar ook het omgekeerde kwam voor.

Deloitte telde het afgelopen boekjaar de meeste tussentijds beëindigde controleopdrachten. Het waren er veertien, evenveel als in het boekjaar ervoor. In geen van de gevallen betrof het een oob.

"Deloitte heeft in het afgelopen boekjaar tussentijds afscheid genomen van veertien cliënten met een lopende wettelijke controle, voorafgaand aan de afgifte van de controleverklaring bij de jaarrekening. Dit hebben we ook in ons Transparantieverslag 2014/15 gepubliceerd", aldus Marco van der Vegte, audit leader bij Deloitte.

"Redenen hiertoe zijn divers en zijn geborgd in ons kwaliteitsbeleid als onderdeel van de continue risicoclassificatie van onze cliëntenportefeuille. Opdrachten beëindigen nog voordat deze zijn afgerond is echter een uitzondering. Deloitte voert continue een risicoanalyse uit op bestaande en toekomstige cliënten op het gebied van activiteiten, bestuur en governance of externe omgevingsfactoren. Vanuit onze focus op het publieke belang is de kritische poortselectie op dat niveau de afgelopen jaren substantieel versterkt."

Deze week maakte bestuursvoorzitter Röell bekend dat KPMG vroegtijdig afscheid had genomen van twaalf klanten in de controlepraktijk. Aanleiding voor het tussentijds beëindigen van de samenwerking was dat de bedrijven niet akkoord gingen met de voorwaarden die KPMG stelt aan het controleren van de boeken. Welke voorwaarden dat waren is niet bekendgemaakt.

Bij PwC vonden het afgelopen boekjaar zeven tussentijdse beëindigingen van een opdracht voor een wettelijke controle plaats. In zes gevallen heeft PwC daar zelf het initiatief voor genomen. Een jaar eerder was het aantal tussentijdse beëindigingen de helft lager (3), zo meldt PwC in haar transparantieverslag 2014-2015. De aanleiding voor de gestaakte opdrachten heeft PwC niet bekendgemaakt.

EY telde in het afgelopen boekjaar zes controleopdrachten die tussentijds werden beëindigd. De organisatie zelf had daar in geen van deze gevallen het initiatief voor genomen. Een van de zes betrof een oob-klant, zo schrijft EY in het meest recente transparantieverslag. Vier van de controles stopten vroegtijdig doordat de klant failliet ging. De andere twee opdrachten stopten omdat de klanten zelf opstapten. De een omdat die overstapte naar een ander controleregime, zonder wettelijke controle. De ander vanwege kritische vragen van de accountant, aldus het transparantieverslag.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.