Effecten klimaatverandering voortaan in jaarverslag Shell

Shell zal vanaf 2016 de gevolgen van klimaatverandering voor de financiële resultaten van het bedrijf opnemen in het jaarverslag.

Hier hebben de aandeelhouders om gevraagd. In het jaarverslag moeten voortaan de plannen van Shell staan voor na 2035, ervan uitgaande dat de aarde niet meer dan twee graden zal opwarmen.

Daarnaast willen de aandeelhouders dat plannen voor het verminderen van de CO2-uitstoot en investeringen in duurzame energie ook in het verslag komen te staan. In de agenda van de aandeelhoudersvergadering spreekt de directie van Shell unaniem haar steun uit voor de plannen.

Fou-Khan Tsang, bestuursvoorzitter van Alfa, schrijft bij Accountancy van Morgen dat hij zich afvraagt waarom accountants nog niet hebben gereageerd op deze ontwikkeling: “Ik denk persoonlijk dat er een maatschappelijke kentering plaatsvindt die we als beroep niet moeten missen. Anders wordt ons dadelijk weer verweten dat we onze ogen niet goed genoeg open hadden.”