Oplichters vingen bot bij KPMG
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor nieuwe fraudepraktijken die bedrijven al miljoenen hebben gekost. KPMG was ook een doelwit, maar de accountantsorganisatie trapte er niet in.
"Het klopt dat we zijn benaderd door een partij die heeft geprobeerd om ons onder valse voorwendselen een bepaald geldbedrag te laten overboeken", zo bevestigt KPMG-woordvoerder Tommie Dijstelbloem het bericht over de poging tot oplichting.
De Telegraaf maakte afgelopen weekend melding van deze poging , die inmiddels tot ceo-fraude is gedoopt. Volgens het dagblad is geprobeerd om KPMG voor acht ton te tillen met deze vorm van oplichting.
"Het bedrag in de Telegraaf klopt niet", zegt Dijstelbloem. "Er is wel een bedrijf dat voor acht ton is opgelicht, maar dat waren wij niet." Wat wel klopt is dat een financieel medewerker van KPMG een nepmail kreeg uit naam van bestuursvoorzitter Jan Hommen, met het verzoek om geld over te maken naar een bepaalde rekening. "Gevolgd door een telefoontje van een onbekend advocatenkantoor, dat in keurige bewoordingen de opdracht bevestigde", aldus Dijstelbloem.
"Onze financieel medewerker kreeg echter meteen argwaan. Dat lag aan details: het e-mailadres klopte niet, de belettering van de mail, de typografie. Het waren kleine dingen, maar ze vielen wel op. Bovendien is de procedure voor het verrichten van betalingen heel anders."
De schade voor het bedrijfsleven is zo omvangrijk dat de Fraudehelpdesk, een initiatief van de Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin), nu alarm heeft geslagen over de ceo-fraude. Vijf bedrijven in Nederland trapten reeds in de truc. Drie multinationals raakten recent tussen de vier en vijf miljoen euro kwijt. Een Nederlandse vestiging van een Amerikaanse multinational raakte acht ton kwijt en een agrarisch bedrijf verloor een half miljoen euro.
Bij ceo-fraude ontvangt een medewerker op de financiële administratie een e-mail van de ceo, met de opdracht om een fors bedrag over te maken naar een buitenlandse rekening. Ter verificatie van gegevens kan de medewerker een advocatenkantoor bellen. Dit zogenaamde advocatenkantoor zit in het complot. De oplichters speculeren erop dat de financieel medewerker geen verdere vragen stelt, omdat de hiërarchische afstand tot de ceo te groot is.
"We hebben deze poging gemeld bij de Fraudehelpdesk, omdat wij willen dat andere organisaties gewaarschuwd worden tegen deze praktijken", vervolgt Dijstelbloem. "Onze medewerkers hebben deze poging doorzien en we hopen met onze ervaring eraan bij te dragen dat deze oplichters ook bij andere bedrijven bot vangen."
Gerelateerd
Betalingsfraude schiet omhoog bij Black Friday
Nu het transactievolume richting Black Friday 2025 oploopt, schiet betalingsfraude in heel Europa scherp omhoog. Ondanks strengere authenticatie verschuiven criminelen...
Manager schoonmaakbedrijf verrijkte zich ten koste van werkgever
Bij een dochterbedrijf van zorgorganisatie Cordaan maakte een manager jarenlang misbruik van tekortschietend toezicht. Naast zichzelf te verrijken ten koste van...
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast
Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Het gaat met name om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen. Ook AI speelt...
Emily Jacometti wint Anti Fraude Award 2025
Tijdens het jaarlijkse Fraude Film Festival is Emily Jacometti beloond met de Anti Fraude Award 2025. Via gaming en storytelling zet zij zich in om kinderen bewust...
Bankfraude wereldwijd met twee derde toegenomen
Het aantal fraudepogingen bij banken is wereldwijd met 65 procent gestegen in één jaar tijd. Het aantal pogingen tot telefonische oplichting verdubbelde. Het aantal...
