Fraudepreventie bij veel organisaties onvoldoende
Het beleid voor fraudepreventie is bij het merendeel van de grote organisaties in Nederland onvoldoende. 86 procent van de ceo's van Nederlandse multinationals noemen het eigen fraudepreventiebeleid niet effectief. Tegelijk ervaart 38 procent een toename van fraude. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Experian en Forrester Consulting.
Organisaties blijken onvoldoende of helemaal geen gebruik te maken van data die zij in huis hebben, waardoor hun strategie onvoldoende aansluit op problemen en doelstellingen. Driekwart van de Nederlandse ceo's (76 procent) wil dit aanpakken door fysieke en digitale kanalen beter op elkaar te laten aansluiten. Een meerderheid van de Nederlandse bestuurders denkt dat traditionele businessmodellen binnen vijf jaar verdwenen zijn.
Ruim zeventig procent van de bedrijven blijkt niet in staat de eigen klantdata inzichtelijk te maken. Maar inzicht in klanten op basis van online data is wel een topprioriteit voor meer dan tachtig procent van de bedrijven in het onderzoek, om te kunnen overleven in een online wereld met veel lean ingerichte toetreders. Volgens een meerderheid van de ceo's wereldwijd is sprake van een digitale kloof en moeten zij hun budgetten verhogen om klantervaringen te verbeteren. Tweederde erkent dat veel van hun huidige commerciële benaderingen niet effectief zijn.
Fraudepreventie
Het onderzoek wijst ook uit dat alleen bedrijven die klanten echt centraal stellen in de toekomst zullen gedijen. Meer dan veertig procent van de bestuursleden beschouwt de combinatie van cybersecurity en commerciële prestaties als een barrière in hun weg naar succes. Minder dan een kwart denkt dat hun huidige fraudepreventiestrategie effectief is tegen een nieuwe generatie online fraudeurs.
"Echt weten en begrijpen wie je klanten zijn is niet alleen essentieel voor de bedrijfsvoering, maar ook cruciaal voor het succes van fraudemanagement", zegt Frank Abagnale, internationaal fraude-expert en partner van Experian. Hij benadrukt het belang van het delen van fraude-incidenten door bedrijven onderling, zodat ze tijdig maatregelen kunnen nemen. "Dit gebeurt op dit moment nog te weinig", aldus Abagnale, die ooit zelf bekend werd als meesteroplichter en model stond voor de film Catch Me If You Can.
Onderzoek
De onderzoekers van Forrester vroegen 'C-level' directieleden van multinationals hoe hun organisatie omgaat met datarisico’s, fraudemanagement en digitale klantervaringen. Het onderzoek werd in augustus 2016 uitgevoerd onder 380 ceo's en afdelingshoofden werkzaam in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en verantwoordelijk voor digital, risk, klantervaring, IT, fraude en operations.
Gerelateerd

Pheijffer: rustig in accountancy, maar schijn bedriegt
Het lijkt al een tijdje rustig in de accountancy, maar schijn bedriegt, waarschuwt Marcel Pheijffer in zijn column in het FD. Actuele thema's als private equity,...

Grondafhandelaar op Eindhoven Airport vroeg personeel om te frauderen
Het bedrijf Skytanking, grondafhandelaar van vliegmaatschappij Ryanair op Eindhoven Airport, heeft medewerkers gevraagd om te sjoemelen met vertragingscodes. Dat...

Fraudehelpdesk krijgt meer meldingen, vooral over valse telefoontjes
De Fraudehelpdesk heeft in de eerste helft van dit jaar veel meer fraudemeldingen binnengekregen. Valse telefoontjes waarbij mensen worden benaderd door nep-helpdesks...

Raadslid uit Sittard stapt op wegens rol in fraudezaak
Een gemeenteraadslid uit Sittard is opgestapt, nadat hij in opspraak raakte vanwege betrokkenheid bij een grootschalige fraude door een ambtenaar uit Helmond.

NS blokkeert aantal digitale passen om fraude met reizen
NS heeft verschillende digitale betaalpassen laten blokkeren omdat daarmee werd gefraudeerd. Het gaat om betaalpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. Deze zijn sinds...