Fraudepreventie bij veel organisaties onvoldoende
Het beleid voor fraudepreventie is bij het merendeel van de grote organisaties in Nederland onvoldoende. 86 procent van de ceo's van Nederlandse multinationals noemen het eigen fraudepreventiebeleid niet effectief. Tegelijk ervaart 38 procent een toename van fraude. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Experian en Forrester Consulting.
Organisaties blijken onvoldoende of helemaal geen gebruik te maken van data die zij in huis hebben, waardoor hun strategie onvoldoende aansluit op problemen en doelstellingen. Driekwart van de Nederlandse ceo's (76 procent) wil dit aanpakken door fysieke en digitale kanalen beter op elkaar te laten aansluiten. Een meerderheid van de Nederlandse bestuurders denkt dat traditionele businessmodellen binnen vijf jaar verdwenen zijn.
Ruim zeventig procent van de bedrijven blijkt niet in staat de eigen klantdata inzichtelijk te maken. Maar inzicht in klanten op basis van online data is wel een topprioriteit voor meer dan tachtig procent van de bedrijven in het onderzoek, om te kunnen overleven in een online wereld met veel lean ingerichte toetreders. Volgens een meerderheid van de ceo's wereldwijd is sprake van een digitale kloof en moeten zij hun budgetten verhogen om klantervaringen te verbeteren. Tweederde erkent dat veel van hun huidige commerciële benaderingen niet effectief zijn.
Fraudepreventie
Het onderzoek wijst ook uit dat alleen bedrijven die klanten echt centraal stellen in de toekomst zullen gedijen. Meer dan veertig procent van de bestuursleden beschouwt de combinatie van cybersecurity en commerciële prestaties als een barrière in hun weg naar succes. Minder dan een kwart denkt dat hun huidige fraudepreventiestrategie effectief is tegen een nieuwe generatie online fraudeurs.
"Echt weten en begrijpen wie je klanten zijn is niet alleen essentieel voor de bedrijfsvoering, maar ook cruciaal voor het succes van fraudemanagement", zegt Frank Abagnale, internationaal fraude-expert en partner van Experian. Hij benadrukt het belang van het delen van fraude-incidenten door bedrijven onderling, zodat ze tijdig maatregelen kunnen nemen. "Dit gebeurt op dit moment nog te weinig", aldus Abagnale, die ooit zelf bekend werd als meesteroplichter en model stond voor de film Catch Me If You Can.
Onderzoek
De onderzoekers van Forrester vroegen 'C-level' directieleden van multinationals hoe hun organisatie omgaat met datarisico’s, fraudemanagement en digitale klantervaringen. Het onderzoek werd in augustus 2016 uitgevoerd onder 380 ceo's en afdelingshoofden werkzaam in Europa, het Midden-Oosten en Afrika en verantwoordelijk voor digital, risk, klantervaring, IT, fraude en operations.
Gerelateerd
Betalingsfraude schiet omhoog bij Black Friday
Nu het transactievolume richting Black Friday 2025 oploopt, schiet betalingsfraude in heel Europa scherp omhoog. Ondanks strengere authenticatie verschuiven criminelen...
Manager schoonmaakbedrijf verrijkte zich ten koste van werkgever
Bij een dochterbedrijf van zorgorganisatie Cordaan maakte een manager jarenlang misbruik van tekortschietend toezicht. Naast zichzelf te verrijken ten koste van...
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast
Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Het gaat met name om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen. Ook AI speelt...
Emily Jacometti wint Anti Fraude Award 2025
Tijdens het jaarlijkse Fraude Film Festival is Emily Jacometti beloond met de Anti Fraude Award 2025. Via gaming en storytelling zet zij zich in om kinderen bewust...
Bankfraude wereldwijd met twee derde toegenomen
Het aantal fraudepogingen bij banken is wereldwijd met 65 procent gestegen in één jaar tijd. Het aantal pogingen tot telefonische oplichting verdubbelde. Het aantal...
