Onderwijsbesturen hebben meer aandacht voor toekomstperspectief in jaarverslag
Steeds meer onderwijsbesturen hebben in hun jaarverslag aandacht voor hun toekomst. Dat blijkt uit onderzoek dat de Inspectie van het Onderwijs verrichte naar de aanwezigheid van continuïteitsparagrafen in de jaarverslagen over 2014.
Het percentage besturen dat in hun jaarverslag cijfers opneemt over bijvoorbeeld de ontwikkeling van de leerlingaantallen, de personeelsformatie en de financiële positie is gestegen van 80 procent over 2013 naar meer dan 95 procent over 2014. Uit een inhoudelijke beoordeling van toelichtingen in het jaarverslag, blijkt echter dat de continuïteitsparagrafen nog lang niet altijd aan de vereiste kwaliteit voldoen. Dat blijkt uit het rapport Naar een versterking van het toekomstperspectief in jaarverslagen van de Inspectie van het Onderwijs.
Informatiewaarde moet beter
De inspectie constateert dat de informatiewaarde van de continuïteitsparagraaf nog versterkt moet worden. Zo zijn meerjarenbegrotingen nog niet altijd beleidsrijk. Daarmee hebben ze nauwelijks of geen toegevoegde waarde. En als er veel onzekere factoren zijn, bijvoorbeeld bij verwachte krimp, wil de inspectie dat er meer informatie wordt vermeld over de aanpak van het bestuur.
Verdiepend onderzoek
De continuïteitsparagraaf is geen doel op zich. Het geeft een beeld over de strategische keuzes die het bestuur maakt en de financiële effecten daarvan op de langere termijn. Het levert de raad van toezicht, de medezeggenschap en andere belanghebbenden materiaal op om daarover in gesprek te gaan met de bestuurder. De inspectie verrichte een verdiepend onderzoek onder zestien besturen om interne processen voor de totstandkoming van de continuïteitsparagrafen in beeld te brengen. De uitkomsten hiervan zijn ook te vinden in het inspectierapport.
Belang goede verantwoording
De inhoudelijke kwaliteit van de continuïteitsparagraaf behoort een goed beeld te geven van zowel het toekomstperspectief als van de bestuurskracht. Bestuurders kunnen hierin aan hun interne en externe stakeholders laten zien hoe zij sturen en hoe zij grip houden op toekomstige ontwikkelingen. Strategische keuzes en een visie op toekomstige ontwikkelingen komen idealiter tot stand in een goed samenspel met belanghebbenden.
Het is belangrijk dat de voorschriften rond de continuïteitsparagraaf voor iedereen bekend en helder zijn. Daarover gaat de inspectie in gesprek met onderwijskoepels, accountants en het ministerie.
Schoolbesturen zijn sinds 2013 verplicht om een zogenoemde continuïteitsparagraaf op te nemen in hun jaarverslag. Daarin wordt een driejarige doorkijk gegeven over de financiële ontwikkelingen. Dan gaat het om de vraag of het schoolbestuur goede sturing heeft ingericht, en in de nabije toekomst beschikt over voldoende financiële middelen om de voortgang van het onderwijs en de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen.
(Bron: Inspectie van het Onderwijs)
Gerelateerd
Meeste Nederlandse universiteiten zakken verder weg op ranglijst
Voor het tweede jaar op rij zijn de meeste Nederlandse universiteiten gezakt op de wereldranglijst. Drie Nederlandse universiteiten, waaronder de Radboud Universiteit...
Onderwijsinspectie scherpt toezicht op accountants aan, na klokkenluidersmelding bij Deloitte
Het toezicht op onderwijsinstellingen door accountants is over het algemeen toereikend. Dat concludeert de Inspectie van het Onderwijs, op basis van reviews over...
Deloitte moet partner bijna twee ton betalen wegens onterechte beschuldiging
Deloitte heeft een partner van het kantoor ten onrechte geschorst en beschuldigd van het manipuleren van dossiers. De accountant vertrekt wel bij de organisatie,...
Rekenkamer: Basisschoolleraren zijn bijna dag per week kwijt aan administratie
Leraren besteden elke week zes tot acht uur aan administratie. Een derde van de leraren overweegt een andere baan te zoeken. Voor ruim een kwart van hen is administratie...
Nederland start fonds voor aantrekken internationale topwetenschappers
Internationale topwetenschappers die in Nederland hun werk willen voortzetten, zijn wat minister Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) betreft welkom in ons...
