Nieuws

KPMG: Jaarverslag draagt onvoldoende bij aan beleggersbeslissingen

De jaarverslagen van Nederlandse bedrijven dragen onvoldoende bij aan de besluitvorming van beleggers om in een onderneming te investeren. Minder dan tien procent geeft inzicht in de gezondheid van het bedrijf op lange termijn. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG.

Het onderzoek  Extending Horizons analyseert of de jaarverslagen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen voldoende inzicht geven in het toekomstige succes. Ook niet-beursgenoteerde bedrijven met een omzet van meer dan tien miljard euro zijn in het onderzoek meegenomen.

Nederlandse bedrijven rapporteren goed over hun visie op de waarde die zij op lange termijn willen creëren en over de aandacht voor milieu- en sociale aspecten van hun bedrijfsvoering. Maar de informatie over concrete, reële risico’s en fundamentele factoren die hun toekomstige succes bepalen is beperkt. Datzelfde geldt voor hun blik op de langetermijnprestaties.

Revisie nodig

"Het jaarverslag van bedrijven heeft een grondige revisie nodig", stelt KPMG-partner Mark Vaessen, internationaal verantwoordelijk voor Better Business Reporting. "Dat geldt ook voor de manier waarop ondernemingen naar hun strategie en sturing kijken. Bedrijven rapporteren beperkt over toekomstgerichte factoren, zoals de kwaliteit van research & development, de merkwaarde en menselijk kapitaal."

Minder dan tien procent van de geanalyseerde ondernemingen geeft inzicht in indicatoren die de verwachte gezondheid op lange termijn aangeven. Slechts dertig procent geeft inzicht in de mate waarin klanten tevreden zijn of behouden blijven. "De historische financiële resultaten van een onderneming zijn niet bepalend voor het toekomstige succes. Inzicht in de kritieke succesfactoren op de korte en lange termijn is nodig om de juiste beleggingsbeslissingen te kunnen nemen", stelt Vaessen.

Naleven governance code             

De herziene corporate governance code vraagt Nederlandse bedrijven om aandacht te besteden aan langetermijn waardecreatie en een langetermijn strategie. Hoewel bijna driekwart van de bedrijven uitlegt wat hun visie is op het creëren van waarde op de lange termijn, maakt slechts vijftien procent duidelijk hoe aandacht is besteed aan belangen van stakeholders bij het vormgeven van de langetermijn strategie.

Volgens KPMG hebben ook commissarissen nog een stap te zetten om te voldoen aan de corporate governance code. "Iets meer dan twintig procent van de rvc-verslagen legt niet uit hoe de raad van commissarissen betrokken is bij het vaststellen of monitoren van de langetermijn strategie", aldus Vaessen.

Inzicht in die langetermijn strategie is nodig om te kunnen bepalen hoe ondernemingen zijn voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, vooral omdat die veel sneller gaan dan vroeger, meent KPMG. Ruim veertig procent van de ondernemingen rapporteert over de langetermijn strategie. Van die veertig procent rapporteert 42 procent ook over tussentijdse doelstellingen om die strategie te realiseren; dat is slechts 16 procent van het totale aantal bedrijven.

Minder dan de helft van de onderzochte ondernemingen geeft ook inzicht in langetermijn trends die de strategie kunnen beïnvloeden, zoals technologische ontwikkelingen en beschikbaarheid van grondstoffen.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.