Nieuws

Bedrijven willen culturele diversiteit in top

24 grote bedrijven, waaronder KPMG en PwC, zetten zich in voor meer mensen met een migrantenachtergrond in de top. Daarvoor komen speciale talentenprogramma's, netwerkborrels met het hogere management en concrete doelen voor het aandeel topmanagers met een andere culturele achtergrond.

Hoogopgeleiden met een migrantenachtergrond die het ver schoppen vormen in Nederland maar twee procent van alle leidinggevenden, blijkt uit onderzoek. De Alliantie Culturele Diversiteit in de Top, waarin de Sociaal-Economische Raad (SER) en zes andere maatschappelijke organisaties actief zijn, wil deze trend omdraaien. De boardroom hoort een afspiegeling te zijn van de samenleving, aldus  SER-voorzitter Mariëtte Hamer in het FD. 

Het initiatief is gestart met een bijeenkomst over 'Culturele diversiteit in de top'. Daarbij gingen deelnemers met elkaar in gesprek over de mogelijkheden voor meer doorstroom naar topposities van talent met een andere culturele achtergrond. Koningin Máxima was een van de genodigden. "Met deze bijeenkomst willen we de problematiek op de kaart zetten. Bedrijven moeten vanaf hier de draad oppakken", zo stelt de SER.

Keihard nodig

PwC-bestuursvoorzitter Ad van Gils stelde tijdens de bijeenkomst dat culturele diversiteit weliswaar een weerbarstig thema is, maar tegelijk van strategisch belang en "keihard nodig" om voor opdrachtgevers relevant te blijven.

24 bedrijven en instellingen, waaronder naast beide accountantsorganisaties ook drie grootbanken, DNB, NS, Google en  Accenture, hebben zich inmiddels aangesloten bij de alliantie. Bedoeling is dat dat er meer worden. Via een online platform  delen zij hun vacatures in de (sub)top met elkaar. 

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.