Nieuws

'Duurzaamheid maakt jaarverslag transparanter'

De top-75 van beursgenoteerde bedrijven in Nederland communiceert in hun jaarverslagen 11 procent transparanter dan in 2018 en 21 procent transparanter dan in 2017.

Dat is een van de conclusies uit 'Het Jaarverslagenonderzoek 2019'. "Ook dit jaar vertellen bedrijven veel, maar zeggen ze inhoudelijk weinig. In 2019 hadden de ondernemingen gemiddeld 204 pagina’s nodig per jaarverslag, een record. De roep om maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft wel tot resultaat dat het beursgenoteerde bedrijfsleven meer verantwoording aflegt", aldus de onderzoekers.

De Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties zijn volgens de onderzoekers inmiddels "het onbetwiste en meetbare ijkpunt" voor de (duurzaamheids)strategie van beursgenoteerde bedrijven in Nederland. 66,7 procent van de top-75 beursgenoteerde bedrijven in Nederland hanteert ze. Steeds meer bedrijven claimen bovendien dat duurzaamheid de essentie is van hun bedrijfsvoering. Daaronder behoren financieel en communicatief succesvolle bedrijven als DSM, Unilever en Arcadis, maar ook nieuwkomers op de beurs als Alfen en Accsys.

Weinig voldoendes

Sinds de start van het jaarverslagenonderzoek in 1994 halen maar weinig bedrijven een voldoende volgens de criteria die de Hogeschool Leiden hanteert. Van de 75 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland behaalden in 2019 slechts 14 ondernemingen, op een schaal van 1 tot 10, een 5,5 of hoger. Winnaars in 2019 zijn Arcadis (met een 7,5), TKH (7,2) en ASML (7,1). Hekkensluiter is Kladis Pharma met een 0,5. Gemiddeld behaalden de 75 bedrijven een 3,9, 11 procent hoger dan in 2018 en 21 procent hoger dan in 2017.

Onderzoeksleider en lector Social media & PR van Hogeschool Leiden Piet Hein Coebergh: "Grote bedrijven omarmen nu bijna allemaal duurzaamheid als thema, vaak zelfs als bestaansrecht. Daarmee geven ze gehoor aan een maatschappelijke roep om verantwoording. De vraag is natuurlijk in hoeverre dit greenwashing is. De vraag is ook of dat ertoe doet: de bedrijven bewegen immers mee met wat de samenleving wil."

Henri Sijthoff-Prijs

Sinds 1994 wordt er jaarlijks onderzoek gedaan naar hoe beursgenoteerde ondernemingen in Nederland communiceren over hun strategie. Met ingang van 2012 heeft Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media aan Hogeschool Leiden, het Jaarverslagenonderzoek overgenomen van professor Sicco Santema die het jaarlijkse onderzoek startte in 1994 vanuit adviesbureau Scenter. De analyse levert een bijdrage aan het debat over de toegevoegde waarde van transparantie voor het bedrijfsleven en belanghebbenden. Tegelijk dient het ter ondersteuning van de jury van de FD Henri Sijthoff-Prijs.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.