KPMG investeert anderhalf miljard dollar in dienstverlening rondom duurzaamheid
In de komende drie jaar investeert KPMG wereldwijd anderhalf miljard dollar in dienstverlening gericht op milieu, maatschappij en bestuur.
Het nieuwe ESG-investeringsprogramma (Environmental, Social and Governance) omvat training van medewerkers, uitbreiding van diensten rondom onder meer klimaatrisico’s en decarbonisatie, ontwikkeling van nieuwe technologie en partnerships en de ondersteuning van ontwikkelingslanden, in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties.
KPMG Nederland, dat naar eigen zeggen “de oudste duurzaamheidspraktijk ter wereld” heeft, krijgt een stevige rol in het investeringsprogramma, als één van de ESG-kennis- en expertisehubs van Europa. Het investeringsprogramma is gericht op het verder verankeren van ESG-dienstverlening in de gehele organisatie, op weg naar een duurzame economie. De uitbreiding van dienstverlening aan klanten omvat activiteiten op het vlak van de transformatie naar een duurzame organisatie, verslaggeving daarover en controle.
In samenwerking met het World Business Council voor duurzame ontwikkeling heeft KPMG een raamwerk ontwikkeld om circulariteitsprestaties te meten. Ook wordt de samenwerking met alliance partners zoals Microsoft, ServiceNow en Google verder verstevigd.
ESG-academie
In samenwerking met Cambridge University en New York University ontwikkelt KPMG verder een ESG-trainingsprogramma voor alle 227.000 medewerkers wereldwijd. In Nederland richt KPMG een ESG-academie op, die toegankelijk wordt voor organisaties die hun kennis op het gebied van ESG willen versterken. Samen met Cambridge heeft KPMG een toepassing ontwikkeld die asset managers inzicht geeft in de duurzaamheid van gemaakte keuzes.
KPMG introduceert verder een programma waarmee ontwikkelingslanden in de regio’s Afrika, Azië-Pacific, Latijns-Amerika en landen in het oostelijk Middellandse zeegebied worden geholpen met relevante ESG-expertise. Dat nieuwe programma is in lijn met duurzaamheidsdoelstellingen die de Verenigde Naties heeft opgesteld.
Campagne
Een ‘Voices for a Sustainable Future’-campagne moet gevestigde en nieuwe denkers een platform bieden voor visies op klimaatverandering, gender- en rassengelijkheid en andere cruciale thema’s die helpen op weg naar duurzame vooruitgang, aldus KPMG.
“We staan voor een belangrijke opgave in onze samenleving waarbij er sprake is van een collectieve verantwoordelijkheid”, zegt Stephanie Hottenhuis, ceo van KPMG Nederland. “Burgers, ondernemers, investeerders en politici kunnen niet langer naar elkaar kijken en afwachten.”
Gerelateerd

Werkgevers zijn positief over flexibel werken
Eén op de drie werknemers wil voor minimaal de helft van de tijd blijven thuiswerken, hoewel het thuiswerkadvies al een tijd is vervallen. Werkgevers zijn positief...

Stille ramp in de Limpergzaal
Iets te laat liep ik op 16 juni de Limpergzaal bij de NBA in voor de Accounttech bijeenkomst. Het thema duurzaamheid stond prominent op de agenda. Ik was dan misschien...

Brussel: strengere regels en toezicht duurzame handel nodig
De Europese Commissie wil strengere regels voor en toezicht op mensen- en arbeidsrechten, milieu- en klimaateisen in handelsverdragen met andere landen en daarvoor...
Duurzaamheid blijft noodzaak
Sinds de oorlog in Oekraïne lijkt de aandacht voor het klimaat en voor duurzaamheidsinformatie even minder belangrijk. Maar de ontwikkelingen gaan door. Durven we...

Kortetermijn overheidsingrijpen zit langetermijn energietransitie in de weg
Als opeenvolgende crises een snelle energietransitie in de weg zitten, moeten bedrijven straks vooral meer rapporteren.