Meer verzekeringsfraude door ondernemers ontdekt
Het aantal bedrijven dat probeerde te frauderen met verzekeringen nam vorig jaar met bijna veertig procent toe. Verzekeraars ontdekten circa 13.000 gevallen van fraude, waarmee ze naar eigen zeggen voorkwamen dat een bedrag van ruim 88 miljoen euro onterecht werd uitgekeerd.
Dat meldt het Verbond van Verzekeraars, op basis van jaarcijfers van het eigen Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV). De meeste fraudeonderzoeken hadden betrekking op motorrijtuigverzekeringen, zoals de autoverzekering. Ook voor woonverzekeringen en reisverzekeringen werden veel fraudeonderzoeken gemeld.
Het gaat bij de fraudes bijvoorbeeld om het groter maken van daadwerkelijke schadebedragen, dubbel claimen, vervalsing van bewijsstukken zoals facturen én het afsluiten van polissen onder een valse identiteit, om daarna een claim in te dienen. "Fraude met reisverzekeringen staat meestal in de top drie, maar doordat we zoveel minder reisden tijdens corona is dat nu niet zo", aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.
Brandje
Een van de frauderende ondernemers was volgens de woordvoerder een "wanhopige" horecaondernemer die een brandje stichtte in zijn zaak om op die manier wat verzekeringsgeld te krijgen. "Maar het volledige pand werd verwoest en na onderzoek van de politie die bewijsmateriaal vond via de bewakingscamera van de overbuurman, werd de man opgepakt", aldus de woordvoerder. De man moet samen met iemand die hem hielp drie jaar de cel in. Hun gegevens worden voor acht jaar vastgelegd in het waarschuwingssysteem voor verzekeraars.
Een andere ondernemer wilde de kosten van een cursus in België terugvorderen, omdat die niet door zou gaan. Maar de verzekeraar ontdekte dat de cursus online zou plaatsvinden. De claim van ruim drieduizend euro werd afgewezen en de verzekerde is geregistreerd in het externe waarschuwingssysteem.
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, stelt dat het voor iedereen van belang is dat verzekeraars fraude opsporen. "Daarmee worden premiestijgingen als gevolg van ongewenst gedrag voor de consument en bedrijven voorkomen."
Bron: ANP
Gerelateerd
Betalingsfraude schiet omhoog bij Black Friday
Nu het transactievolume richting Black Friday 2025 oploopt, schiet betalingsfraude in heel Europa scherp omhoog. Ondanks strengere authenticatie verschuiven criminelen...
Manager schoonmaakbedrijf verrijkte zich ten koste van werkgever
Bij een dochterbedrijf van zorgorganisatie Cordaan maakte een manager jarenlang misbruik van tekortschietend toezicht. Naast zichzelf te verrijken ten koste van...
Brussel past regels voor duurzame investeringen aan
De Europese Commissie wil de wet aanpassen voor investeringen door banken, verzekeraars, beleggers en vermogensbeheerders. Het moet duidelijker worden om wat voor...
Verzekeraars stellen meer fraudegevallen vast
Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Het gaat met name om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen. Ook AI speelt...
Nederlander vertrouwt financiële sector, maar zorg over gezondheid instellingen groeit
Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens heeft vertrouwen in de financiële sector, evenveel als een jaar eerder. Maar het aantal Nederlanders dat zich zorgen...
