Rekenkamer: kwetsbare burger dupe van incassopraktijk Rijk
Mensen met problematische schulden, die geld moeten terugbetalen aan de rijksoverheid, komen verder in de knel omdat er bij een aflossingsregeling onvoldoende rekening wordt gehouden met het bestaansminimum.
Het incassobeleid van bijvoorbeeld de Belastingdienst is er weliswaar op gericht dat burgers genoeg geld moeten overhouden om van te kunnen leven, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Dat stelt de Algemene Rekenkamer in een rapport over betalingsregelingen met burgers.
Voor kwetsbare burgers is een betalingsregeling op maat mogelijk, maar de grootste schuldeisers van de rijksoverheid schieten daarmee tekort en dat vindt de Rekenkamer "zorgelijk". Naast de Belastingdienst zijn dat het CJIB, dat onder meer verkeersboetes int, en het Centraal Administratie Kantoor (CAK), dat financiƫle regelingen in de zorg uitvoert. Het gaat zowel bij de Belastingdienst als bij het CJIB om twintigduizend burgers die een regeling op maat afspreken.
Maatwerk
Naast te weinig aandacht voor het dagelijkse leefgeld, toont het onderzoek aan dat niet duidelijk is wat er precies mogelijk is met een terugbetalingsregeling op maat. Ook houden de organisaties geen rekening met schulden die iemand bij meerdere (rijks-)organisaties heeft. Bij het CJIB wordt bij bijna de helft van de afspraken op maat niet op tijd afgelost en bij de Belastingdienst is dat bij ruim een op de drie gevallen.
Het gaat wel goed bij de standaard betalingsregelingen, stelt de Rekenkamer vast. De communicatie daarover is duidelijk en het leidt ertoe dat het merendeel van de schuld wordt ingelost. Dat is belangrijk omdat het om grote aantallen burgers gaat: per jaar gemiddeld 165.000 mensen die een standaardregeling bij de Belastingdienst hebben en ruim 122.000 mensen bij het CJIB. Daardoor wordt in 71 procent van de gevallen de schuld afgelost, waardoor miljoenen euro's naar de schatkist vloeien.
Bron: ANP/Algemene Rekenkamer
Gerelateerd
Rekenkamer: Begrotingen ministeries onvoldoende voor goede besluitvorming
De meeste begrotingen van de ministers voor het jaar 2026 geven onvoldoende aandacht aan risico's voor de rijksfinanciën of te behalen resultaten. Dat maakt het...
Checks & balances in financieel beheer Rijk kunnen beter en goedkoper
Over een paar weken is het weer zover: het koffertje met de Miljoenennota wordt door de minister van Financiën aangeboden aan de Tweede Kamer. Terwijl de budgettaire...
De onafhankelijkheid van de Algemene Rekenkamer is in het geding
De huidige inrichting van het controlebestel bij het Rijk staat op gespannen voet met de grondbeginselen van de democratische rechtsstaat. De onafhankelijkheid van...
Eimers pleit voor behoud 'nuttige rol' ADR naast Rekenkamer
Een dit voorjaar gehouden pleidooi om de jaarrekeningen van het Rijk uitsluitend door de Algemene Rekenkamer te laten controleren, doet onvoldoende recht aan de...
Rekenkamer-president: 'Uitvoeringsorganisaties moeten rode kaart kunnen trekken'
Uit recent onderzoek van PwC blijkt dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen. De Algemene Rekenkamer pleit daarom voor betere uitvoerbaarheid van wetgeving....
