Nieuws

EY-index: Consument steeds digitaler, wel zorg over veiligheid en privacy

Nederlandse consumenten worden steeds digitaler. Zowel privé als in het werk wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van digitale technologie. De zorgen over cyberveiligheid en privacy blijven daarbij onverminderd hoog.

De verwachting is dat de ontwikkeling van toepassingen zoals augmented reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) zal leiden tot steeds verdergaande verwevenheid van mens en digitale technologie. Toch heeft de Nederlandse samenleving grote zorgen over digitale veiligheid.

Dat blijkt uit de nieuwste editie van de EY Future Consumer Index, een onderzoek naar veranderend consumentengevoel en -gedrag. Het jongste onderzoek voor deze index werd uitgevoerd in maart en april 2023 en omvat 21.000 respondenten uit 27 landen, waaronder Nederland.

Privacy paradox

Uit de EY-index blijkt dat consumenten een paradoxale relatie hebben met nieuwe technologieën. Ze zien de waarde ervan als hulpmiddel en worden er steeds afhankelijker van. Inmiddels maakt 64 procent van de ondervraagden gebruik van video streamingdiensten, luistert 52 procent naar audio streams, bankiert tachtig procent digitaal en heeft 42 procent contact via video met vrienden en familie.

Tegelijkertijd maak de Nederlandse consument zich in toenemende mate zorgen over risico's als ID-diefstal, datalekken, virussen en misbruik van privégegevens. Tegelijkertijd neemt de bereidheid om gegevens digitaal te delen toe, voor gepersonaliseerde voordeeltjes, suggesties voor goedkopere alternatieven en een betere persoonlijke beleving.

Volgens de EY-index kiest 56 procent van de Nederlandse consumenten ervoor om gegevens te delen voor gepersonaliseerde aanbiedingen van merken waarmee ze een geschiedenis hebben. En 45 procent is bereid gegevens te delen voor een volledig aangepaste online-ervaring; 54 procent verkiest gepersonaliseerde aanbevelingen boven goedkopere alternatieven, in ruil voor gegevens.

Werk

Digitale technologie raakt, tot tevredenheid van werknemers, ook op de werkvloer steeds meer ingebed. Zo geeft 42 procent aan dat automatisering van taken meer ruimte creëert om te focussen op hoogwaardiger werk, verwacht eenzelfde percentage dat hun werk makkelijker wordt door de toename van technologie en wil 49 procent via trainingen en opleidingen meer leren over nieuwe technologieën en hoe deze toe te passen in het werk.

Veel zorgen over de technologische vooruitgang op de werkvloer maken werknemers zich desgevraagd niet. Zo'n 71 procent verwacht niet dat hun werk volledig zal worden vervangen door technologie. Dit ondanks de berichten over AI-toepassingen als ChatGPT en de mogelijke dreiging daarvan voor de arbeidsmarkt, inclusief bijvoorbeeld het accountantsberoep.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.