Vrouwen actiever op overnamemarkt
Het aantal vrouwelijke ondernemers dat hun bedrijf online te koop aanbiedt, is de afgelopen vijf jaar verviervoudigd.
Dit blijkt uit een periodieke telling van overnameplatform Brookz. Van de 1.200 bedrijven die daar op dit moment te koop staan, heeft 17 procent een vrouwelijke eigenaar. In 2019 was dat nog minder dan vier procent.
De bedrijven die door vrouwen worden aangeboden zijn met name actief in e-commerce en webshops (food, cosmetica), zakelijke dienstverlening (catering, kinderopvang, schoonheidssalon) en detailhandel (mode, sieraden, gezondheid).
De gemiddelde omzet van deze bedrijven is met 350.000 euro relatief klein. De gemiddelde omzet van alle bedrijven samen op het Brookz-platform is 875.000 euro.
Inhaalslag
Peter Rikhof, oprichter van Brookz, noemt de toename van het aantal aangeboden bedrijven met een vrouwelijke eigenaar een logisch gevolg van een al langer zichtbare trend en spreekt van een inhaalslag.
“In de afgelopen tien jaar is het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland gestegen met zestig procent. Een op drie ondernemers is inmiddels een vrouw. Deze forse instroom zien we nu ook terug bij de uitstroom, het aantal vrouwelijke ondernemers dat besluit hun bedrijf te verkopen.”
Wat opvalt is dat vrouwen meer behoefte hebben aan hulp en advies dan mannen. Volgens het platform kiest twee derde van de vrouwelijke ondernemers voor een uitgebreid servicepakket, inclusief bedrijfswaardering en hulp bij het opstellen van het verkoopprofiel. Bij mannelijke ondernemers kiest maar een derde daarvoor, aldus Rikhof.
Gerelateerd
Niet eerder telden beursbedrijven zoveel nieuwe vrouwelijke bestuurders
Bijna een derde van de nieuwe bestuurders bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven was dit jaar een vrouw. Dat aandeel was niet eerder zo hoog.
Werkgeversorganisaties pleiten voor meer banen voor mensen met beperking
Werkgevers kunnen meer doen om hun werkplek toegankelijk te maken voor mensen met een arbeidsbeperking, vinden VNO-NCW en MKB-Nederland. Met een actieverklaring...
Overnamemarkt groeit licht, bedrijven sneller verkocht
De Nederlandse overnamemarkt is het afgelopen half jaar licht gegroeid. In de eerste helft van 2024 steeg het aantal verkooptransacties met twee procent en liep...
Nederlandse bedrijven blijven inclusief, anders dan in de VS
VNO-NCW verwacht niet dat Nederlandse bedrijven hun initiatieven op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit zullen staken, zoals momenteel gebeurt...
Onderzoek: Diversiteit en inclusie geen prioriteit voor organisaties
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer staan niet in de top tien van belangrijkste beleidsthema's van hr-professionals. Bijna de helft van de...