Nieuws

FD: 'Ook bedrijven doen TikTok in de ban vanwege veiligheidsrisico's'

In navolging van de overheid kiezen ook steeds meer bedrijven ervoor om de regels voor het gebruik van sociale media aan te scherpen. Gebruik van apps zoals het Chinese TikTok wordt vanwege veiligheidsrisico’s soms verboden.

Dat schrijft het FD. De krant maakt melding van een TikTok-verbod bij onderzoeksbureau TNO en enkele prominente advocatenkantoren zoals NautaDutilh, Houthoff en landsadvocaat Pels Rijcken. Een woordvoerder van de landsadvocaat benadrukt dat veiligheid voorop moet staan, omdat gewerkt wordt met zeer gevoelige informatie. Ook de app van de Chinese webwinkel AliExpress is bij Pels Rijcken verboden.

Sinds dit voorjaren mogen rijksambtenaren de TikTok-app niet meer installeren op hun werktelefoons. Ook wil het Rijk dat Meta (eigenaar van Facebook en Instagram) de privacy van burgers op dergelijke platforms beter beschermt. Organisaties als ING en advocatenkantoor Stibbe zijn nog niet zover dat ze apps verbieden, maar zeggen wel goed te kijken naar de risico’s bij gebruik ervan.

Digital Services Act

Als bepaalde apps niet aan de privacyeisen voldoen, kun je als organisatie geen gebruikmaken van die kanalen, stelt een hoogleraar in het FD. Dat komt door de algemene 'verantwoordingsplicht' onder de privacywet AVG, die bedrijven verplicht zorgvuldig om te gaan met de data die ze wordt toevertrouwd. "Als je dan willens en wetens een platform gebruikt dat de wet schendt, en daarvan profiteert, kan er een moment komen dat je zelf juridisch verantwoording moet afleggen."

Vanaf 25 augustus moet een groep van negentien grote techbedrijven, waaronder Google, Apple en Microsoft, voldoen aan de Europese Digital Services Act (DSA). De wetgeving geldt voor platforms die maandelijks meer dan 45 miljoen actieve gebruikers hebben.

Vanaf februari 2024 gaat de DSA ook gelden voor andere  veel gebruikte online diensten en platforms. De Europese Commissie houdt toezicht op naleving van de DSA. De betrokken bedrijven betalen zelf via een heffing voor het toezicht.

Dilemma

In het FD erkennen organisaties ook dat het verbieden of beperken van gebruik van sociale media een dilemma oplevert. Inzet ervan biedt bedrijven vaak een krachtig communicatiemiddel. "Het Rijk kan via Facebook zo'n vijf miljoen Nederlanders bereiken.'

Advocatenkantoor Stibbe geeft aan dat professioneel gebruik van sociale media kansen biedt om het bedrijf te profileren, in contact te zijn met het zakelijk netwerk en met potentiële medewerkers. Ook ING en de NS stellen dat sociale media zoals TikTok effectief werken bij het aantrekken van vooral jongere medewerkers.

Bron: FD

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.