Google naar Duitse rechter om bedrijfsgeheimen te beschermen
Google is naar de rechter gestapt in Duitsland in een poging om zijn bedrijfsgeheimen te beschermen. Dat deed het techbedrijf nadat een Duitse kartelwaakhond had gezegd dat Google zijn bedrijfsvoering bekend moet maken aan twee concurrenten, navigatiespecialist TomTom en spraakassistent Cerence.
De mededingingsautoriteit Cartel Office onderzoekt of het Amerikaanse concern misbruik maakt van zijn marktmacht op het vlak van infotainmentsystemen voor auto's. Daarom wil Cartel Office nu een deel van het onderzoek delen met TomTom en Cerence. Volgens de instantie kennen concurrenten de markt het beste en zijn ze beter in staat om te beoordelen of er problemen zijn op het gebied van mededinging.
De advocaat van Google voerde echter aan dat het kartelbureau te ver gaat en dat de bedrijven geen exacte details nodig hebben om hierover een idee te vormen. Het is nog onbekend wanneer de rechter een uitspraak doet.
Bron: ANP
Gerelateerd
Accountants van platforms als TikTok en Google kritisch over veiligheid en transparantie
Grote onlineplatforms als Meta, Google en TikTok voldoen niet aan de EU-regels voor veiligheid en transparantie. Dat blijkt uit een eerste onafhankelijke beoordeling...
Europese toezichthouders vallen binnen bij Deutsche Börse
Deutsche Börse is binnengevallen door Europese mededingingstoezichthouders, die vermoeden dat het beursbedrijf betrokken kan zijn bij een kartel gerelateerd aan...
Europese Commissie doet inval bij 'consultancybureau' vanwege kartelonderzoek
Inspecteurs van de Europese Commissie hebben dinsdag nieuwe invallen gedaan in een kartelonderzoek naar mogelijke prijsafspraken door producenten van autobanden....
Koekjesgigant krijgt Europese megaboete
Chocolade-, koekjes- en koffieproducent Mondelēz is betrapt op het schenden van de concurrentieregels in de Europese Unie. Eurocommissaris Margrethe Vestager heeft...
Europese Commissie start eerste DMA-zaken tegen techreuzen
De Europese Commissie heeft de eerste zaken tegen techreuzen Alphabet, Meta en Apple aangekondigd, in het kader van de nieuwe Digital Markets Act (DMA).