Nieuws

Helft van SRA-kantoren heeft CSRD-plichtige klanten

Bijna de helft (49 procent) van de SRA-leden heeft opdrachtgevers die vanaf boekjaar 2025 onder de regels vallen van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Bij 58 procent van de SRA-kantoren gaat het om één tot vijf CSRD-klanten.

Dat blijkt uit een recente uitvraag onder de 370 aangesloten SRA-accountantskantoren. De kantorenorganisatie spreekt van een uitdaging, "omdat de nieuwe CSRD-regels veel extra werk tot gevolg hebben en de capaciteit bij de kantoren beperkt is".

Vanaf dit jaar is de Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD van kracht; grote beursgenoteerde ondernemingen moeten al over het boekjaar 2024 over ESG rapporteren conform deze richtlijn. Andere ondernemingen volgen in de jaren erna. Verwachting is dat ook veel mkb-bedrijven te maken krijgen met de CSRD, door de uitvraag van banken en door de ketenwerking, aldus de SRA.

Strategisch thema

Voor 37 procent van de SRA-kantoren is duurzaamheid een strategisch thema, voor 54 procent (nog) niet. Ruim zeventig procent van de SRA-kantoren met klanten die moeten voldoen aan de CSRD-wetgeving, heeft behoefte om te sparren met kantoren in dezelfde situatie.

Kantoren zijn op het gebied van duurzaamheid vooral op zoek zijn naar het delen van kennis en ervaring, best practices en voorbeelden van rapportages, informatie om aan klanten te verstrekken, samenwerking en praktische ondersteuning, werkprogramma's en praktijkhandreikingen, FAQ's, checklists en stappenplannen en cursussen en opleidingen.

Ongeveer een op de vijf kantoren (22 procent) geeft aan dat vrijwel alle klanten duurzaamheid een belangrijk thema vinden. Dertig procent van de kantoren denkt dat ongeveer de helft van haar klanten duurzaamheid belangrijk vindt.

Externe hulp

Een aantal kantoren heeft een externe partij ingehuurd voor de begeleiding op het gebied van duurzaamheid; voor de eigen organisatie en/of voor klanten. Bij de adviesdiensten aan mkb-ondernemers die niet onder de CSRD vallen, noemt 18 procent van de kantoren duurzaamheid wel als (zeer) belangrijk adviesthema; 45 procent vindt het juist onbelangrijk, 36 procent is neutraal.  

Vooral informeren en bewustwording creëren bij klanten is nu van belang, aldus de SRA-kantoren. Belangrijkste boodschap is ‘begin op tijd’. In 2024 wil de SRA extra inzetten op het aanbieden van informatie voor klanten van de aangesloten kantoren.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.