'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.
Dat stelt voorzitter Marijke Vuik van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) tijdens horecavakbeurs Horecava. De winstmarges in de horecasector zijn kleiner geworden door hogere kosten voor bijvoorbeeld personeel en energie. "We horen dat ondernemers zich zorgen maken, maar als ze hulp vragen zijn ze eigenlijk al te laat", aldus de branchevoorzitter.
Om toegenomen kosten te compenseren zouden cafés, restaurants en hotels volgens Vuik eigenlijk winstmarges moeten hanteren van gemiddeld tien tot dertien procent. Nu moeten ondernemers het doen met zo'n zeven tot negen procent.
Winstgevendheid onder druk
De horeca probeert de kosten zoveel mogelijk te verlagen, door bijvoorbeeld scherper in te kopen. Maar aan sommige ontwikkelingen, zoals de gestegen inflatie, kunnen ondernemers weinig veranderen. Daarom moeten ze hun prijzen wel verhogen, meent Vuik.
Hoeveel bedrijven kampen met financiële problemen is niet duidelijk. Volgens de KHN-voorzitter speelt de problematiek vooral voor ondernemers die tijdens de coronapandemie geen gebruik konden maken van de TVL-regeling (Tegemoetkoming Vaste Lasten).
Recent meldde ook kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN) dat de winstgevendheid van de sector onder druk staat. Sommige ondernemers berekenen volgens het instituut niet alle kosten helemaal door aan consumenten, uit angst dat mensen het te duur vinden om bijvoorbeeld uit eten te gaan.
De gevolgen daarvan zijn al te merken; mede daardoor daalde het aantal horecalocaties afgelopen jaar voor het eerst sinds 2015, aldus KHN. In 2022 waren er bijna 45.000 horecabedrijven, eind vorig jaar nog zo'n 44.400. Vuik verwacht dat dit jaar nog meer bedrijven failliet zullen gaan.
Lichtpuntjes
Ondanks de sombere vooruitzichten zijn er ook lichtpuntjes. Zo is de omzet in de horecabranche volgens FSIN afgelopen jaar gestegen naar 31 miljard euro, ruim boven het niveau van voor corona. Ook is het aantal werknemers in de sector gestegen.
Het verkoopvolume daalde in de tweede helft van 2023, maar minder dan verwacht. Opvallend is dat vooral de jongere generatie meer uitgeeft in de horeca: gemiddeld besteden jonge mensen ruim 2200 euro per jaar aan uit eten gaan, terwijl een babyboomer hieraan jaarlijks niet meer dan 485 euro wil besteden.
Ondanks de problemen in de sector rekent het FSIN voor 2024 daarom opnieuw op een omzetgroei van 3,5 procent.
Bron: ANP/KHN/FSIN
Gerelateerd

Aantal faillissementen neemt opnieuw af
Het aantal faillissementen is in augustus opnieuw afgenomen. Vorige maand gingen 278 bedrijven failliet. Dat zijn 54 faillissementen minder dan in dezelfde maand...

Flink meer winkels failliet in het tweede kwartaal
Het aantal winkels dat failliet is gegaan, is van april tot en met juni flink gestegen. In totaal ging het om 89 bedrijven, tegen 66 in dezelfde periode een jaar...

Verpakkingsleverancier Paardekooper loopt stuk op groeistrategie
Verpakkingsleverancier Paardekooper is failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Een misgelopen groeistrategie lijkt de hoofdoorzaak.

Verpakkingsleverancier Paardekooper op randje van faillissement
De Koninklijke Paardekooper Group (KPG) heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbanken in Rotterdam en Amsterdam. De leverancier van verpakkingen, voor...

Meer dan tienduizend hotels doen mee met massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels in Europa hebben zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. Ze eisen compensatie voor vermeende schade, door eerdere clausules...