Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek aan gemeenten bij de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Ze zeggen "grote zorgen over de politieke strijd" te hebben hierover.
"De afgelopen vijf jaar zijn de voorbereidingen voor invoering van zero-emissiezones in volle gang en gaven gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het beleid vorm", staat in een gezamenlijke verklaring van de belangenclubs.
Volgens de Kamerfracties van PVV, BBB en VVD is er nog te veel onduidelijkheid voor ondernemers om die zones volgend jaar al door te voeren. Zij voorzien dat ondernemers hiermee in de problemen komen.
PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunen een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.
2025
Volgens de afspraken mogen per 2025 alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd. De schoonste dieselvoertuigen mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones.
Uiteindelijk zouden alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot van broeikasgassen, dus op stroom of waterstof, de zones in mogen. Nog eens vijftien gemeenten willen de zones later invoeren.
'Grote zorgen'
Techniek Nederland, belangenbehartiger van de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakte zich eerder dit jaar juist "grote zorgen" over de invoering van de zero-emissiezones. "Vooral kleinere ondernemers zouden er met het oog op de hoge investeringen en de praktische problemen voor kunnen kiezen geen klanten meer bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone", waarschuwde de organisatie in mei.
Techniek Nederland wees er toen ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Brede oproep uit bedrijfsleven om te investeren in verduurzaming
Nederland moet meer investeren in duurzame energie, een schone maakindustrie en toekomstig verdienvermogen. Met die oproep komen honderd topbestuurders uit het bedrijfsleven.
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
