ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent).
Dat meldt de ANWB na onderzoek. De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet privé kunnen laden zijn de voornaamste drempels. "Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer", stelt de ANWB vast.
Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto's, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto's nog te prijzig. Volgens de ANWB vindt 71 procent van de Nederlanders elektrische auto's te duur. "Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot."
Binnen Europa is Nederland nog wel een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het aandeel elektrische auto's in het Nederlandse wagenpark is 4,9 procent. Alleen Noorwegen (23 procent), Zweden (6 procent), IJsland (9 procent) en Denemarken (5,8 procent) doen het beter.
Belastingen
De ANWB zegt veel vragen te krijgen over de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. Nu zijn deze auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. Omdat elektrische auto's extra zwaar zijn door hun accupakket, kan de motorrijtuigenbelasting een flinke kostenpost worden voor eigenaren van elektrische auto's.
Ook onvoldoende rijbereik en de angst om stil te komen staan met een lege accu, is een reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden. Oudere generatie EV’s hebben vaak maar een beperkte actieradius. Een gebrek aan publieke laadpalen wordt eveneens genoemd als drempel, aldus de ANWB.
Het demissionair kabinet heeft in de Voorjaarsnota een plan opgenomen voor korting op de motorrijtuigenbelasting van EV's tot 2031, maar dat moet nog door de Tweede Kamer. Tegelijk wil het kabinet de aanschafsubsidie op tweedehands EV's al schrappen vanaf 2025, jaren eerder dan oorspronkelijk gedacht.
Niet naar het buitenland
Om te voorkomen dat grote aantallen tweedehands elektrische auto's naar het buitenland verdwijnen, moet de overheid consistent zijn in het aanmoedigen van elektrisch vervoer, aldus Naïma Kassem van energie-adviesbureau Windkracht 5. "Nu is er voor consumenten te veel onduidelijkheid over subsidies, belastingvoordeel en de laadinfrastructuur."
Volgens Kassem is omschakelen naar elektrisch vervoer hard nodig voor een succesvolle energietransitie. "Maar het gat tussen het streven naar duurzame mobiliteit en de daadwerkelijke adoptie ervan is nu te groot. Tegelijkertijd staan Nederlandse havens vol met buitenlandse elektrische auto's die niet verkocht raken." Onder meer het FD schreef daar recent over.
"Terwijl andere landen elektrisch rijden stimuleren, is het voor Nederlandse consumenten niet duidelijk of zij vanaf volgend jaar bijtelling en wegenbelasting moeten gaan betalen", stelt Kassem. "Dat maakt overstappen op elektrisch onaantrekkelijk."
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...