Stagnerende carrièremogelijkheden maken dat toptalent vaker vertrekt
Hoewel statistieken wijzen op een afkoelende arbeidsmarkt, zien bedrijven hun beste mensen vaker vertrekken. De carrièremobiliteit stagneert en onduidelijke AI-strategieën verminderen de betrokkenheid onder werknemers.
Dat stelt het internationale AI-platform Workday, op basis van onderzoek. Onduidelijke carrièrepaden en een gebrek aan richting zorgen ervoor dat talentvolle werknemers, die graag willen groeien, bij organisaties vertrekken.
Volgens het platform komt dat omdat mensen meer betrokken willen zijn bij de bedrijfsstrategie, nu AI veranderingen en onzekerheid in een stroomversnelling brengt. AI herschrijft misschien wel de regels van werk, maar het kan de waarde van betrokken, gemotiveerde mensen niet vervangen, aldus Workday.
Vertrek van talent
Vorig jaar vertrokken in driekwart van de sectoren steeds meer talentvolle werknemers en naar verwachting is dat dit jaar in alle sectoren het geval. De grootste stijgingen waren te zien in de detailhandel (64 procent) en de gezondheidszorg (28 procent). Vervangen van werknemers is moeilijk: meer dan de helft van de openstaande vacatures duurt meer dan 30 dagen om te vervullen en een kwart zelfs meer dan 60 dagen.
Talent vertrekt sneller door een gebrek aan groei. In 10 van de 11 onderzochte sectoren is het aantal promoties gedaald, net als het aantal interne wervingen. Dat betekent minder mogelijkheden voor mensen om carrière te maken zonder het bedrijf te verlaten. Wanneer de groei stagneert, neemt de betrokkenheid af en gaan toptalenten elders op zoek.
AI-strategie
Terwijl AI het werk hervormt, slagen bedrijven er niet in om hun werknemers mee te krijgen. Uit het rapport blijkt dat 44 procent van de opmerkingen van werknemers in interne enquêtes over strategie en AI negatief is. Dat wijst op een kloof tussen het management en de werkvloer, waardoor veranderingen worden vertraagd en het vertrouwen afbrokkelt.
Organisaties die investeren in duidelijke carrièrepaden, mensgerichte AI-strategieën en transparante communicatie zijn het best gepositioneerd om toptalent te behouden en te winnen in het AI-tijdperk, aldus het Workday-rapport.
Gerelateerd
Eén op de acht werkenden wil loon ook wel in crypto betaald krijgen
Twaalf procent van de werkende Nederlanders staat ervoor open om hun maandelijkse loon uitbetaald te krijgen in cryptogeld. Onder mannen is dat zelfs een zesde.
Nederland moet meer handelen met jonge, groeiende landen
Nederland moet zich richten op landen waar in de toekomst veel mensen wonen van werkende leeftijd. Dat vindt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR).
Verzuim op de werkvloer gestegen naar 5 procent
Het verzuim op de werkvloer is in oktober gestegen naar 5 procent, vergeleken met 4,7 procent in september.
Werkloosheid blijft stabiel op 4 procent in oktober
De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder. Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk....
Bedrijven moeten door krappe arbeidsmarkt meer inzetten op technologie
De arbeidsmarktkrapte blijft een structurele uitdaging, vooral in sectoren met veel vakmensen, zoals de techniek, zorg en ICT. Ondanks allerlei inspanningen om personeel...
