ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro denkt dat kunstmatige intelligentie (AI) veel werk van medewerkers kan overnemen.
Begin 2028 moet het aantal medewerkers van ABN Amro met netto 5.200 voltijdsplekken zijn verminderd. Dat is de kern van de nieuwe strategie van de dit jaar aangetreden topvrouw Bérard. Dit jaar was er al een vacaturestop en schrapte de bank al duizend banen, wat betekent dat er vanaf nu nog vierduizend banen verdwijnen. De helft daarvan wordt volgens de bank met natuurlijk verloop geregeld, de andere helft betreft ontslagen. ABN Amro zegt geen plannen te hebben om filialen in Nederland te sluiten. Momenteel zijn dat er 26.
ABN Amro, dat nog altijd voor 20 procent in handen is van de Nederlandse Staat, zegt sterk in te willen zetten op AI. Doel is om de positie van de bank op de Nederlandse markt voor particulieren te versterken en uiteindelijk in de top vijf van Europese vermogensbeheerders te komen. Bérard wil een rendement op eigen vermogen van minstens 12 procent en bij elke euro aan inkomsten moet er nog maar 55 cent aan kosten uitgaan.
De plannen van Bérard werden op de beurs positief ontvangen. Het aandeel eindigde dinsdag bovenaan de AEX met een plus van 6,5 procent.
AI
Bérard, die voorheen bestuurder was bij BNP Paribas, zegt dat vooral ondersteunend personeel verdwijnt, omdat volgens haar AI dat werk kan overnemen. Ze noemt als voorbeelden de klantenservice, de operationele afdeling, de hypotheekafdeling en de anti-witwasafdelingen. Daar zou zo'n 35 procent van de werknemers verdwijnen. Ook het duurzaamheidsteam wordt kleiner.
Of, en hoeveel accountants er worden geraakt door de strategie van Bérard is nog niet duidelijk. Hoogleraar Henk Volberda zegt tegen De Telegraaf dat dit soort ontslagrondes in de financiële sector ook accountants bij de banken zal raken. "Ik denk niet dat alle accountants verdwijnen. Je hebt altijd een mens nodig die controleert, de zogeheten human in the loop. Ik denk wel dat je dankzij de inzet van AI minder van dit soort banen nodig hebt."
Bérard laat weten dat er "een gedegen sociaal plan met financiële steun en begeleiding bij het vinden van een nieuwe baan" is voor werknemers die moeten vertrekken.
Overnamemarkt
Volgens analisten is de timing van de ontslagronde mogelijk ook ingegeven doordat ABN Amro vanwege tegenvallende resultaten een makkelijke overnameprooi zou zijn voor grote internationale spelers. De Nederlandse overheid is haar belang in de bank ook aan het afbouwen.
De bank kondigde ook aan dat Alfam, een dochteronderneming die persoonlijke leningen verstrekt onder de merknaam Defam, verkocht wordt aan Rabobank. Eerder dit jaar werd een overname van branchegenoot NIBC Bank in gang gezet en ook de Duitse bank HAL werd ingelijfd. Daarmee groeit het netto aantal voltijdsbanen weer, waardoor het totale aantal voltijdsmedewerkers in 2028 moet uitkomen op 22.300, 300 meer dan nu.
Vakbonden kritisch
Bestuurder Harma Pethke van vakbond De Unie noemt de reorganisatie een "schokgolf". Dat er banen zouden verdwijnen was bekend, maar dat het er zoveel zouden zijn slaat volgens Pethke in "als een bom". Pethke noemt de bank wel financieel gezond en vindt de afspraken in het sociaal plan "goed". De Unie maakt zich wel zorgen over het welzijn van de werknemers, omdat er al veel klachten zijn over hoge werkdruk en veel ziekteverzuim.
Onderhandelaar Arthur Bot van Vakbond CNV noemt het "een massaontslag, vooral gedreven door winstgroei". Bot zegt het ook vreemd te vinden dat nog niet duidelijk is of de ontslagen vooral in Nederland of in het buitenland zullen vallen. Hij maant de bank om afspraken te maken over een vrijwillige vertrekregeling.
Ook FNV-bestuurder Arne Gorter is kritisch. Hij vindt het "onbegrijpelijk dat een bank die jaar op jaar miljardenwinst boekt opnieuw op zo'n grote schaal in haar personeel wil snijden". Gorter zegt het ook schokkend te vinden dat dit juist gebeurt bij een bank die bekend staat om zijn "veel te hoge werkdruk en een historisch hoog ziekteverzuim".
Gorter is kritisch op het inzetten op AI. "Ze gokken heel erg op technologische verbeteringen, maar eerst mensen ontslaan en dan hopen dat AI het wel oplost, is een soort van wensdenken. Onze ervaring is dat automatisering forse investeringen vraagt en in de praktijk vaak nog niet goed werkt", aldus de FNV-bestuurder.
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
Werkdruk geagendeerd
Werkdruk blijft een probleem in de accountancy. Er wordt een hoge prijs en inzet gevraagd van accountants, zowel door kantoren als de maatschappij, stellen de NBA...
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
