Banken willen inzage in telefoongegevens tijdens overboekingen
Banken willen bij telecomaanbieders kunnen checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dat moeten klanten beter beschermen tegen oplichters die zich aan de telefoon voordoen als bankmedewerker. ING maakt al gebruik van een app om helpdeskfraude te beperken.
Wettelijk is een 'in gesprek'-check voor banken nu nog niet toegestaan. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept daarom samen met NLconnect, de branchevereniging voor de telecomindustrie, het kabinet en de Tweede Kamer op om de Telecommunicatiewet aan te passen.
De banken waarschuwen dat oplichters bij bankhelpdeskfraude uiterst geraffineerd te werk gaan, om mensen over te halen geld over te maken naar hun rekening. Hoewel de schade van deze vorm van oplichting in 2023 met 45 procent afnam, bleef met een schadebedrag van 28 miljoen euro volgens de banken sprake van een "hardnekkig maatschappelijk probleem".
In gesprek
Banken hebben hier onderzoek naar gedaan en daaruit kwam naar voren dat de slachtoffers in meer dan 75 procent van de gevallen tijdens de frauduleuze overboeking telefonisch in gesprek zijn met de oplichter. De banken denken daarom dat het kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem als ze tijdens overboekingen inzage krijgen in telefoongegevens.
In het Verenigd Koninkrijk is al een gezamenlijk project van banken en telecombedrijven van start gegaan. De eerste resultaten laten volgens de NVB zien dat het aantal geslaagde fraudepogingen met ongeveer 40 procent is afgenomen.
ING-app
Het aantal slachtoffers van bankhelpdeskfraude is bij ING afgelopen jaar met 43 procent gedaald, door een functie in de app van ING waarmee klanten kunnen controleren of ze een bankmedewerker of een oplichter aan de lijn hebben. De 'Check het Gesprek'-functie wordt volgens de bank maandelijks door ruim tienduizend klanten gebruikt.
Met de nieuwe functie kan de klant op het loginscherm van de bankapp op een knop drukken en het eigen telefoonnummer intoetsen. In het belsysteem van ING wordt dan gecontroleerd of er echt een ING-medewerker naar het telefoonnummer van de klant belt. De klant krijgt de uitkomst direct te zien. Als de klant niet door de bank wordt gebeld, geeft de app ook aan wat de klant kan doen.
Uit onderzoek van de bank blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders weleens te maken heeft gehad met een poging tot fraude. Een op de vijf Nederlanders is ook daadwerkelijk slachtoffer geworden van fraude en heeft geld overgemaakt naar een oplichter. ING benadrukt dat klanten nooit telefonisch worden benaderd door bankmedewerkers om geld over te maken, of om een betaalpas en pincode te komen ophalen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Rotterdamse 'accountant' verdiende flink aan uitbuiting van meisjes
Een 27-jarige ‘accountant’ speelde een belangrijke rol in de uitbuiting van meisjes, blijkt uit een groot onderzoek naar mensenhandel in West-Brabant. Hij krijgt...
AFM schat schade door beleggingsfraude op honderden miljoenen per jaar
De schade door beleggingsfraude is vermoedelijk honderden miljoenen euro’s per jaar en kan zelfs oplopen tot €750 miljoen. Het is een snel groeiend en ernstig maatschappelijk...
Betalingsfraude schiet omhoog bij Black Friday
Nu het transactievolume richting Black Friday 2025 oploopt, schiet betalingsfraude in heel Europa scherp omhoog. Ondanks strengere authenticatie verschuiven criminelen...
AI blijkt handige tool voor fraudeurs en oplichters
Toonaangevende AI-modellen blijken soms opvallend gedetailleerde antwoorden te geven op criminele vragen. Door de juiste vraagstelling is het mogelijk om de meeste...
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
