Europese auto-industrie krijgt meer tijd om CO2-doelstellingen te halen
Europese autofabrikanten krijgen meer tijd om hun emissiereductiedoelstelling te halen. Dat heeft Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen toegezegd. De uiteindelijke verplichting om minder CO2 uit te stoten blijft bestaan, maar bedrijven krijgen drie jaar in plaats van één jaar om aan de norm te voldoen.
Ook de boetes blijven gelden als bedrijven uiteindelijk niet voldoen aan de gestelde normen. "Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie", zei Von der Leyen. Aan de andere kant is er "voorspelbaarheid en rechtvaardigheid nodig voor de pioniers, degenen die hun huiswerk met succes hebben gedaan", voegde ze daaraan toe.
Accu's
Europa heeft volgens Von der Leyen meer robuuste en veerkrachtige Europese toeleveringsketens voor auto's nodig, vooral als het om accu's gaat. Dat is wel een "uitdaging", zei ze er meteen bij.
De Europese productie wordt weliswaar opgeschaald, maar geïmporteerde batterijen zijn nu goedkoper. Omdat de EU nieuwe afhankelijkheden wil voorkomen, overweegt de Europese Commissie de Europese batterijproducenten te ondersteunen.
Von der Leyen maakte niet duidelijk waaruit die steun zou kunnen gaan bestaan. De Europese Commissie gaat geleidelijk kwaliteitseisen invoeren voor batterijcellen en onderdelen daarvan, zei ze.
Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het voorstel nog goedkeuren. De commissievoorzitter hoopt dat dit snel kan gebeuren. Op 5 maart presenteert Von der Leyen een plan voor de toekomst van de Europese auto-industrie.
Bron: ANP/EC
Gerelateerd
Autodealers vrezen faillissementen door onverwachte versobering youngtimerregeling
Een groep ondernemers uit de autobranche verzet zich in een paginagrote advertentie in het FD tegen een onverwachte versobering van de youngtimerregeling in het...
Industrie produceert iets groener, maar geen verbetering voor lange termijn
De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk.
Overlegtafel vindt geen goed alternatief voor CO2-heffing industrie
Intensief overleg over een alternatief voor de buiten werking gestelde nationale CO2-heffing voor de industrie, heeft geen helder resultaat opgeleverd.
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
