Rekenkamer: Basisschoolleraren zijn bijna dag per week kwijt aan administratie
Leraren besteden elke week zes tot acht uur aan administratie. Een derde van de leraren overweegt een andere baan te zoeken. Voor ruim een kwart van hen is administratie daarvoor de belangrijkste reden.
Dat blijkt uit het rapport 'Hoeveel tijd mag het kosten?' van de Algemene Rekenkamer, over administratieve lasten in het basisonderwijs. Gemiddeld besteden leraren bij een voltijdsaanstelling elke week zes tot acht uur aan administratie, met pieken in verschillende perioden in het jaar.
Dat aantal uren ligt hoger dan in andere landen. Het Verenigd Koninkrijk, België en Australië zitten op iets meer dan vier uur per week, aldus de rekenkamer. Veel Nederlandse basisschoolleraren geven aan niet al hun werk af te krijgen tijdens werktijd en doen dit dus deels in hun vrije tijd.
Baan wisselen
Een derde van alle leraren geeft aan te overwegen van baan te willen wisselen. Ruim tachtig procent van hen geeft daarvoor de administratieve taken aan als één van de redenen. Voor een kwart van hen is het zelfs de belangrijkste reden.
Bij alle grote administratieve taken weten leraren wel waarom ze de informatie moeten bijhouden en staan ze daar ook achter. De vraag is tegelijk of de opbrengsten van de administratie opwegen tegen de tijd die het leraren kost. Andere belangrijke zaken kunnen in het geding komen, zoals het begeleiden van kinderen.
Schrappen van overheidsregels helpt niet
Een bekende politieke reflex om administratieve rompslomp tegen te gaan, is om op zoek te gaan naar administratieve taken die kunnen worden geschrapt. Maar dit gaat op basisscholen niet helpen, meent de rekenkamer. Er zijn nu al weinig wettelijke verplichtingen gesteld aan de administratie die leraren moeten doen.
Bovendien biedt het schrappen van regels geen garantie dat het daadwerkelijk leidt tot het verdwijnen van de administratie. Zo is het maken van handelingsplannen bijvoorbeeld al jaren niet meer verplicht, maar op bijna alle scholen uit het onderzoek worden die nog steeds gemaakt, omdat ze ingeburgerd zijn geraakt op scholen.
Geen simpele oplossingen
Er zijn geen simpele oplossingen voor het terugdringen van de administratieve lasten voor leraren, erkent de rekenkamer. Wel kunnen verschillende partijen helpen, elk vanuit hun eigen rol. Zo kan de staatssecretaris een realistische inschatting en leidraad maken van de administratieve lasten die beleid voor leraren met zich meebrengt. Dat vraagt om een bewustere afweging tussen de opbrengsten van een maatregel en de daarbij komende administratieve lasten.
Scholen kunnen ook zelf explicieter de baten en lasten van administratie tegen elkaar afwegen. Schoolbesturen kunnen helpen door te bepalen welke administratie de moeite waard is om te handhaven. Ze kunnen ook goede voorbeelden delen en stimuleren dat scholen van elkaar leren, meent de rekenkamer.
Gerelateerd
Partijen willen meer macht voor minister bij aanpak regeldruk
De minister van Economische Zaken moet in het volgende kabinet een sterkere rol krijgen, met name bij de aanpak van de regeldruk voor bedrijven. Daarvoor pleitten...
Meeste Nederlandse universiteiten zakken verder weg op ranglijst
Voor het tweede jaar op rij zijn de meeste Nederlandse universiteiten gezakt op de wereldranglijst. Drie Nederlandse universiteiten, waaronder de Radboud Universiteit...
Rekenkamer: Begrotingen ministeries onvoldoende voor goede besluitvorming
De meeste begrotingen van de ministers voor het jaar 2026 geven onvoldoende aandacht aan risico's voor de rijksfinanciën of te behalen resultaten. Dat maakt het...
Nieuwe aanpak kabinet moet regeldruk ondernemers verminderen
Op voorstel van minister Karremans van Economische Zaken is de ministerraad akkoord gegaan met een nieuwe aanpak van de regeldruk voor ondernemers. Ambitie is om...
Checks & balances in financieel beheer Rijk kunnen beter en goedkoper
Over een paar weken is het weer zover: het koffertje met de Miljoenennota wordt door de minister van Financiën aangeboden aan de Tweede Kamer. Terwijl de budgettaire...
