FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde jaarcijfers. Het bedrijf heeft nu pas de jaarrekening over 2020 gedeponeerd, maar zonder handtekening van accountant RSM. Daarover bericht Follow the Money (FTM).
De jaarrekening van BYD Europe over boekjaar 2020 is pas in juni jl. gepubliceerd door BYD Europe, terwijl die al eind 2021 gedeponeerd had moeten zijn, aldus FTM. Controlerend accountant RSM gaf geen goedkeurende verklaring af bij de jaarrekening, maar een oordeelonthouding.
Zulke perikelen rondom BYD zijn niet nieuw, stelt FTM, dat ook in 2022 en 2024 al wist te melden dat de Chinese autobouwer er niet in slaagde om jaarrekeningen op tijd te deponeren en goedkeurende accountantsverklaringen te krijgen.
FTM sprak over een en ander met Nyenrode-hoogleraar Marcel Pheijffer, die op verzoek van de onderzoekssite ook naar de jaarcijfers van BYD over 2020 keek. "Ik heb niet eerder een accountantsverklaring gezien waarin zoveel posten staan waarover geen voldoende en geschikte controle-informatie kon worden verkregen", stelt Pheijffer.
Gesjoemel
Volgens FTM is bij BYD sprake van "een patroon van gesjoemel met cijfers". De jaarcijfers van de Chinese autobouwer bieden onvoldoende verifieerbare gegevens over onder andere in- en verkopen, transacties tussen bedrijfsonderdelen, voorraden, omzet, debiteuren en crediteuren, de garantievoorziening en het resultaat na belastingen.
Pheijffer stelt dat net zo goed van een afkeurende accountantsverklaring kan worden gesproken en spreekt over "een brevet van onvermogen van de leiding van de onderneming". Hij noemt een en ander "behoorlijk gênant", maar verwacht dat de onderneming zal overleven zolang de Chinese moedermaatschappij garant staat en bijspringt.
Dat de jaarcijfers over 2021 nog steeds niet zijn gedeponeerd is "bizar", meent Pheijffer. "Het gaat hier om het Europese hoofdkantoor van een snelgroeiende onderneming in de mondiale automarkt. Daar mag je veel meer van verwachten dan BYD heeft laten zien. We hebben het hier wel over een onderneming met een omzet van honderden miljoenen."
Wisselende accountants
Opvallend is ook dat BYD regelmatig van controlerend accountant wisselt. "Na KPMG, Mazars en PwC is RSM Netherlands Accountants het vierde accountantskantoor dat probeert chocola te maken van de cijfers die het van de directie van BYD Europe krijgt toegespeeld", aldus FTM. "En tot nog toe is RSM er niet in geslaagd een goedgekeurde jaarrekening in te leveren."
Eerder gaf BYD Europe al toe te kampen met administratieve problemen, nadat de jaarcijfers over 2018 jaren te laat werden gedeponeerd. Dat zou ook komen doordat nieuwe accountant RSM een achterstand moest inlopen.
BYD had de cijfers over 2018 al gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, maar moest die terugtrekken omdat de accountant vragen had bij de cijfers. Zo was de eerdere accountant Mazars gevallen over een commissiebetaling van 2,6 miljoen euro in 2017, aldus FTM. Onderbouwing daarvoor ontbrak, wat aanleiding was voor extern onderzoek door een advocatenkantoor. Of RSM iets heeft ontdekt en gemeld over mogelijke fraude of witwassen, blijft onduidelijk; het accountantskantoor wil tegenover de onderzoekssite niets zeggen over klanten, in het kader van de geheimhoudingsplicht.
Marktpositie
Ondertussen groeit BYD hard als bouwer van elektrische auto's. In 2024 haalde het Chinese merk wereldwijd Tesla in als grootste fabrikant van EV's en dit voorjaar verkocht BYD ook in Europa voor het eerst meer EV’s dan de Amerikaanse concurrent. Maar volgens critici krijgt BYD nog miljarden aan Chinese staatssteun en heeft het bedrijf veel meer schulden dan het zelf rapporteert.
Volgens onderzoeksbureau GMT Research uit Hong Kong zou BYD zwaar leunen op leveranciers door ze lang op betaling te laten wachten. "In plaats daarvan krijgen schuldeisers BYD’s inventaris en de nog te ontvangen betalingen als onderpand", zo schrijft FTM. "Het is een bekende boekhoudkundige truc om een bedrijf financieel gezond te laten lijken. Verboden is het niet, maar in de jaarrekening wordt hierover wel transparantie verwacht. En transparant, stelt GMT Research, is BYD niet."
Volgens een Chinese econoom betaalt BYD leveranciers gemiddeld pas na 275 dagen. "Een langere termijn kan duiden op financiële problemen", aldus FTM. "Dat die er zijn, blijkt volgens de econoom uit het feit dat elke door BYD gemaakte stekkerauto 70 dollar duurder is dan de verkoopprijs. Simpel gezegd: op iedere auto maakt BYD verlies."
'Nieuwe Evergrande'
BYD zou stunten met aanbiedingen en nieuwe auto's met lage kilometerstanden voordeliger als tweedehands auto's op de markt brengen, om de verkoop te stimuleren. Een topman van concurrent Great Wall Motor sprak volgens FTM over BYD als "het nieuwe Evergrande", verwijzend naar het enorme Chinese vastgoedbedrijf dat vorig jaar failliet ging. BYD noemde die aantijging in een reactie "een smerige lastercampagne" en stelde dat het bedrijf kerngezond is.
Ondertussen wordt BYD in Brazilië strafrechtelijk vervolgd voor mensenhandel en werkomstandigheden "analoog aan slavenarbeid" en zijn zulke verhalen bovendien niet nieuw, zo schrijft FTM.
Volgens de onderzoeksjournalisten verschijnen over BYD "inmiddels haast net zo veel negatieve berichten als over concurrent Tesla". Follow the Money heeft BYD Europe meermaals om commentaar gevraagd, maar het bedrijf heeft daarop niet gereageerd.
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
