Brits PwC volgt aanwezigheid medewerkers via wifi en toegangspas
De Britse PwC-organisatie volgt het kantoorbezoek en het op afstand werken van de eigen medewerkers met een nieuw dashboard, waar leidinggevenden toegang tot hebben. PwC wil zo medewerkers dwingen vaker op kantoor te zijn en meer declarabele uren te maken.
Daarover schrijft de Britse zakenkrant Financial Times. PwC blijkt het kantoorbezoek van de eigen medewerkers te monitoren aan de hand van de toegangspassen. Ook wordt gekeken naar de wifiverbindingen van medewerkers die niet op kantoor werken.
De wijze waarop ze worden gevolgd, zorgt voor onrust onder het personeel van het kantoor. Diverse medewerkers van het Britse PwC uiten tegenover de FT hun bezorgdheid over de maatregelen en de wijze waarop ze onder druk worden gezet om hun aanwezigheid te verhogen. Het aantal klachten van medewerkers is "niet meer bij te houden", zo wordt gesteld.
Kantoorbezoek
PwC liet Britse medewerkers vorig jaar september weten dat het hun kantoorbezoek zou gaan monitoren op een vergelijkbare manier zoals de declarabele uren worden gecontroleerd. Ook worden medewerkers geacht minstens drie dagen per week op kantoor of bij een klant te werken. Medewerkers die dit beleid overtreden kunnen sancties opgelegd krijgen, zoals een mindere beoordeling of lagere bonus. Dat meldt de Financial Times op basis van richtlijnen voor PwC UK-medewerkers, die de krant heeft ingezien.
Het PwC-dashboard zet medewerkers op 'oranje' als ze minder dan 60 procent van hun werktijd op kantoor zijn en op 'rood' als ze onder de 40 procent komen. Het dashboard met de aanwezigheidsinformatie is sinds april van dit jaar beschikbaar voor leidinggevenden van business units en voor chief financial, administrative en people officers. Andere medewerkers kunnen alleen hun eigen gegevens raadplegen via het dashboard.
Wifi
Het systeem bekijkt ook de wifi-verbindingen van laptops, om te controleren of medewerkers op de aangegeven dagen bij klanten werken, schrijft de FT op basis van de beleidsdocumenten. PwC vergelijkt de informatie met gegevens van het HR-platform Workday en de urenstaten van medewerkers. Er wordt wel rekening gehouden met medewerkers die vanwege factoren als ziekte of familieomstandigheden het vereiste percentage aanwezigheid op kantoor niet halen.
De chief people officer van PwC UK, Phillippa O'Connor, stelde in een eerdere videoboodschap aan het personeel de zorgen over het monitoren van de aanwezigheid te begrijpen, omdat dit niet lijkt te passen bij een bedrijfscultuur waarin vertrouwen en empowerment worden uitgedragen. Dat blijkt uit een transcriptie van die videoboodschap, die de Financial Times ook heeft ingezien.
Aanpak van non-compliance
Het monitoren van de aanwezigheid was volgens O'Connor nodig om "aanhoudende en opzettelijke non-compliance aan te pakken", zo schrijft de FT. De Britse PwC-organisatie noemt de eigen aanpak "consistent met die van andere bedrijven" en stelt dat die wordt begrepen en geaccepteerd "door de overgrote meerderheid van onze mensen".
PwC UK benadrukt te luisteren naar feedback en te streven naar "regelmatige, duidelijke en transparante communicatie over verwachtingen". De organisatie wil zich blijven inzetten voor flexibiliteit, met bijvoorbeeld een vroege vrijdagsluiting gedurende zes weken in de zomer. "Ons dashboard zorgt ervoor dat onze mensen eenvoudig toegang hebben tot hun aanwezigheidsgegevens, zodat ze hun tijd kunnen beheren en plannen op een manier die werkt voor hen, onze teams en onze klanten."
Reactie PwC Nederland
De berichtgeving in de FT zorgt ook in ons land voor berichten in diverse grote dagbladen. "Wij herkennen ons niet in het geschetste beeld", stelt een woordvoerder van PwC Nederland tegenover de Telegraaf.
Volgens de woordvoerder wordt het gebruik van toegangspassen hier alleen gevolgd om zicht te hebben op de bezettingsgraad van de PwC-kantoren. "Maar die gegevens zijn geanonimiseerd en worden gebruikt voor ons vastgoedbeheer en om voldoende voorzieningen voor collega's te bieden zoals werkplekken, vergaderruimtes en catering", legt zij uit.
PwC Nederland houdt vast aan hybride werken; het aantal dagen dat iemand op kantoor is, hangt af van het soort werkzaamheden. Binnen teams worden daarover afspraken gemaakt, zo schrijft de Telegraaf.
Gerelateerd
Werkgevers hanteren regels rond thuiswerken steeds strikter
Werkgevers worden strikter bij het uitvoeren van het thuiswerkbeleid van hun organisatie. Medewerkers worden met meer klem gevraagd om regelmatig en op afgesproken...
Geen Big Brother bij Nederlandse accountantskantoren
Onlangs werd bekend dat PwC UK medewerkers monitort via een nieuw dashboard, om zo medewerkers te dwingen vaker op kantoor te zijn en meer declarabele uren te maken....
Banken willen personeel weer minstens twee dagen per week op kantoor zien
De Nederlandse grootbanken ING en ABN Amro willen hun medewerkers verplichten om weer vaker naar kantoor te komen. Niet al het personeel is daar blij mee.
Drie op de tien werknemers kunnen minder thuiswerken
Drie op de tien werknemers kunnen minder thuiswerken dan twee jaar geleden. Ruim een op de drie werkgevers staat hier kritischer tegenover, meldt vakbond CNV na...
Keuzevrijheid in werklocatie vergroot betrokkenheid
Werkenden die kunnen kiezen waar zij hun werk doen, zijn meer betrokken en loyaal naar hun werkgever. In Nederland heeft ruim één op de vier werkenden die vrijheid.
