Nieuws

NS blokkeert aantal digitale passen om fraude met reizen

NS heeft verschillende digitale betaalpassen laten blokkeren omdat daarmee werd gefraudeerd. Het gaat om betaalpassen van Revolut, Paysafe en Vivid. Deze zijn sinds 1 juli niet meer bruikbaar.

Reizigers konden een virtuele betaalpas aanmaken, daarmee in- en uitchecken en deze pas vervolgens verwijderen. Zo voorkwamen ze dat reiskosten werden afgeschreven. Bij controle zagen conducteurs echter wel een geldig vervoersbewijs.

Het is inmiddels ruim twee jaar mogelijk om in- en uit te checken met een bankpas of creditcard. De nieuwe betaalmethode was vooral bedoeld om reizen met de trein makkelijker te maken voor mensen die dit niet zo vaak doen.

Translink

Fintechnbedrijf Revolut betreurt de blokkade van NS, laat een woordvoerder weten. Volgens het bedrijf ligt het probleem niet bij Revolut, maar bij Translink. Die organisatie verwerkt de ov-betalingen, maar schrijft deze pas op een later moment af. "Reizigers kunnen precies hetzelfde misbruik plegen met kaarten van elke willekeurige bank, vanwege Translinks model", aldus de woordvoerder.

Ook wordt door het "eenzijdige besluit" geen rekening gehouden met reizigers zonder kwaad in de zin. Revolut onderzoekt nu juridische mogelijkheden om de belangen van Nederlandse klanten te beschermen. Reizen met een fysieke bankpas van Revolut is nog wel mogelijk.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.