NYP: Wat is er aan de hand?
Vorige week heeft Marco van Kleef de Eervolle Vermelding NYP Publicatieprijs ontvangen. Via deze weg mijn felicitaties!
Albert Fieret
Wat mij echter opvalt is de oproep van de juryvoorzitter: hij riep de aanwezige jonge beroepsgenoten op actiever te publiceren, want hij wil "volgend jaar niet weer wegkomen met een Eervolle Vermelding". Deze oproep ligt in de lijn van de oproep van Johan Nelemans op 13 november 2007 op deze website, waarin ook hij constateert dat de jonge generatie nauwelijks van zich laat horen.
Blijkbaar is er sprake van een tekort aan iets. Er is mijns inziens geen tekort aan lef, kennis of tijd, maar een tekort aan intellectuele diepgang. Let wel, geen tekort aan intellect, maar aan intellectuele diepgang. De - intussen aan de kaak gestelde - gevolgen van basisvorming, studiehuis en tweede fase zijn nu reeds zichtbaar: aan technische vaardigheden ontbreekt het jonge accountants niet, maar wel aan Bildung en reflectie.
Het belang van studie in de brede zin wordt nauwelijks meer onderkend. En dat terwijl studie iets met een student doet: hij verandert erdoor. En juist die verandering is een uitgelezen kans voor het beroep om integere professionals te creëren, die op een zelfstandige wijze een oordeel zullen kunnen vellen over de aan hun voorgelegde vraagstukken en verantwoordingen.
Daarom is het zo belangrijk dat de Commissie Eindtermen Accountantsopleidingen (CEA) in haar rapport Eindtermen versie 2008/1.0 voor het 'proces van oordeelsvorming en de basisbeginselen van beroepsethiek voor accountants' het hoogste kennisniveau van studenten eist.
Dit is een goed streven, maar hoe staat het met de kennis van de basisbeginselen van de ethiek, waarop de basisbeginselen van beroepsethiek voor accountants zijn gebaseerd? Het zou mij een lief ding waard zijn als ethiek een grotere plaats in de accountantsopleiding zou innemen. Om hier dan gelijk maar een voorzet te geven: begin met de bestudering van Plato's deugdethiek over rechtvaardigheid, verstandigheid, moed en matigheid en herformuleer deze dan naar eigentijdse deugden.
Wanneer op deze wijze meer aandacht geschonken wordt aan Bildung en reflectie, dan zal op termijn het accountantsberoep winnen aan diepgang.
Gerelateerd
CEA gestart met uitwerken nieuwe eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) is gestart met het opstellen van de herziene eindtermen voor de opleiding. Zogenoemde 'schrijfgroepen' werken...
Minister Heinen positief over herijking beroepsprofiel
Minister Eelco Heinen (Financiën) steunt het herijkte beroepsprofiel van accountants. Volgens de minister kan het nieuwe profiel leiden tot een aantrekkelijker en...
NBA vraagt overheid om uitbreiding definitie 'accountant'
De NBA wil dat de overheid de definitie van 'accountant' in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wijzigt. Doel is om ook AA's zonder bevoegdheid voor de wettelijke...
Een leven lang leren in de tijd van de baas
Een leven lang leren: een veel gehoorde uitspraak binnen de accountancy, maar gebeurt dit wel en wie is hiervoor verantwoordelijk? En wat studeren we dan?
FD: verdeeldheid accountants over beroepsprofiel nog niet voorbij
Het FD blikt terug op de ledenvergadering van de NBA van 16 juni jl. Het door die vergadering genomen besluit over de Verordening op de beroepsprofielen zorgt nog...
