Of AFM wel of geen kosten heeft gemaakt, is de vraag helemaal niet!
Toen de EU bezig was met de Statutory Audit Directive, beter bekend geworden als de herziene achtste richtlijn vennootschapsrecht, had ik de eer en het genoegen (jawel, beide!) om als technisch adviseur namens de AFM te worden toegevoegd aan de ambtenaren van het ministerie van Financiën die in Brussel overlegden en onderhandelden.
Eén van de kwesties die aan de orde kwamen was de vraag hoe een toezichthouder gefinancierd diende te worden. Van cruciaal belang was immers dat men af wilde van de zelftoetsing. De toezichthouder moest onafhankelijk zijn. Daar stond tegenover dat met name Nederland goede ervaring had met een toezichthouder die door de markt, dat wil zeggen door de onder toezicht gestelden, bekostigd wordt.
De oplossing was eigenlijk vrij simpel, aangezien deze voor andere toezichtgebieden al jaren werd toegepast. De vergunninghouders betalen voor het toezicht, maar ze betalen NIET op basis van gemaakte kosten per vergunninghouder. Dus geen stelsel zoals bij de beroepsorganisaties bestond, waarbij je betaalt voor wat de toezichthouder doet, maar een stelsel waarbij de totale kosten worden verdeeld op basis van een verdeelsleutel over alle vergunninghouders en -aanvragers. Zo bewaar je als toezichthouder je onafhankelijkheid.
Probleem opgelost.
Op de vraag van enkele kantoren die niet willen betalen voor "niet gemaakte kosten" zou de rechter dus moeten antwoorden: Sorry dames en heren, maar we hebben heel bewust voor dit stelsel gekozen. Er is géén verband tussen uitgevoerde werkzaamheden per vergunningaanvraag en de hoogte van de factuur. U betaalt gewoon omdat u een aanvraag hebt ingediend. Als u meent dat uw beroepsorganisatie u ten onrechte aanmoedigde een vergunning aan te vragen, gaat u maar fijn dáár claimen.
En op de vraag van een VVD-Kamerlid of dit wel een goed beleid is, zou de minister niet moeten antwoorden: Er zijn wel degelijk kosten gemaakt, maar: "Nee, meneer Teeven, het is totaal irrelevant of er kosten gemaakt zijn voor individuele aanvragen. Als u niet begrijpt dat de onafhankelijkheid van de toezichthouder van cruciaal belang is voor ons stelsel, dan leggen we dat graag aan u uit. Als u niet begrijpt dat de financiering dus los moet staan van de verrichte werkzaamheden, dan kunnen we dat ook uitleggen. Maar als u bedoelt te vragen of we de onafhankelijkheid van de toezichthouder moeten opofferen aan kortetermijngedachten en op zichzelf treurige verhalen van kantoren die zonder voldoende na denken op advies van hun beroepsorganisatie zijn ingegaan, dan is het antwoord: wat denkt u nou zelf?"
Gerelateerd
AFM: marktaandeel reguliere vergunninghouders groeit
Het marktaandeel van accountantsorganisaties met een reguliere AFM-vergunning is verder gegroeid. De consolidatieslag bij deze kantoren zet door en kan een kwaliteitsimpuls...
AFM gaat op zoek naar nieuwe bestuurder voor accountantstoezicht
AFM-bestuurslid Hanzo van Beusekom wordt vanaf september 2026 verantwoordelijk voor het toezicht op de retailmarkt en asset management. De AFM gaat op zoek naar...
Britse waakhond FRC wil toezicht op accountants verbeteren
De Financial Reporting Council (FRC), de Britse toezichthouder op het accountantsberoep, gaat het toezicht bij kantoren anders inrichten. De koerswijziging komt...
Britse toezichthouder wil kleinere accountantskantoren helpen op oob-markt
De Financial Reporting Council (FRC) lanceert een nieuw programma, bedoeld om kleinere Britse accountantskantoren te ondersteunen bij het opbouwen van capaciteit...
PCAOB wacht nog even met nieuwe kwaliteitsstandaard
De Amerikaanse toezichthouder Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB) stelt invoering van een nieuwe kwaliteitsstandaard voor kantoren met een jaar uit....
