Opinie

Waaraan ging Arthur Andersen ten onder?

Kent u ze nog? Arthur Andersen heeft nog steeds een website, waarop u van harte welkom wordt geheten. Maar heel veel meer is het van het trotse kantoor niet over.

Natuurlijk, het net op tijd afgesplitste consultancydeel bestaat nog als Accenture, maar de accountantstak is niet meer.

Ooit waren ze de grootste, volgens velen ook de arrogantste overigens. Het kantoor waarover met respect werd gesproken door de rest. Zelfs bij tekorten op de arbeidsmarkt was werken bij Arthur Andersen een privilege voor de allerbesten. En de naamgever van het kantoor was iemand om trots op te zijn. Andersen geloofde heilig in opleiding, ook onder werktijd. Hij hechte grote waarde aan de integriteit van de accountant. Om Wikipedia te citeren: For many years, Andersen's motto was "Think straight, talk straight".

Voor de meeste mensen zal de herinnering wel zijn dat Andersen ten onder ging door Enron, meer specifiek door het vernietigen van de Enron-dossiers. Strikt genomen is dat waar en onwaar. Het vernietigen van dossiers leverde een veroordeling op, en maakte daarmee optreden als openbaar accountant voor Amerikaanse beursfondsen onmogelijk. Andersen leverde zijn licenties in, voor de SEC ze kon intrekken. In zoverre is het dus waar.

Maar in de periode dat  ‘Enron' speelde, kwam de naam van Andersen in meer zaken in beeld. Ineens ontstond het beeld van een accountant die wel mooie verhalen had over integriteit, maar ze niet waar maakte. En met name verschillende overheden wilden ineens niet meer met Andersen werken. De naam was verdacht geworden. 

Toen Andersen in hoger beroep werd vrijgesproken inzake de vernietiging van dossiers, was er geen enkel formeel bezwaar tegen het voortzetten van de accountantspraktijk. Maar van de ooit 85.000 medewerkers was vrijwel niemand over. De praktijk was in andere handen over gegaan, en de naam was besmet.

Op dit moment bestaat het bedrijf nog, maar met slechts 200 medewerkers die bezig zijn met de afwikkeling van rechtszaken en zonder een zichtbare poging de accountancy te doen herleven. Van een prachtig kantoor, met een zeer waardevolle geschiedenis, is niets meer over. Niet door claims, niet door veroordelingen, maar doordat de naam die vertrouwen gaf, alleen nog maar weerzin oproept.

Stel dat een Nederlands kantoor deze cyclus zou doorlopen. Van een accountant die rond 1917 een kantoor begint dat integriteit en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, via een enorme wereldwijde organisatie die naar arrogant begint te neigen, tot een naam die dag in, dag uit, in de krant staat met een bepaald niet zo integere associatie.

Het wereldwijde netwerk zou er echt niet door omvallen. Zelfs al staat de naam van die Nederlandse accountant nog vooraan in de afkorting van het internationale netwerk, geen van de big four valt door wat in Nederland gebeurt.

Maar wat als Nederlandse overheden en Nederlandse beursfondsen de naam van dat kantoor niet langer als een meerwaarde zien, maar als een schande? Wat Andersen op wereldschaal overkwam, kan op nationaal niveau ook gebeuren met PwC, EY, Deloitte of, jawel, KPMG.

Het is voor de vele, vele trotse KPMG-ers te hopen dat Jan Hommen meer bevoegdheden krijgt dan alleen het adviseren van het bestuur. Niet omdat dat bestuur niet deugt, of KPMG niet deugt. Ik weet dat niet, en zo belangrijk is het ook niet.

De casus Andersen toont aan dat gelijk hebben voor een accountant niet meer van belang is als de reputatie te grabbel ligt. Gelijk krijgen is dan het enige dat nog telt. De heer Hommen heeft bij ING laten zien hoe dat werkt. Laten we hopen dat hij met accountants net zo goed uit de voeten kan als met bankiers.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen di CCO CISA is directeur compliance & risk bij aaff, de fusieorganisatie van Alfa en ABAB. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

5 reacties

Jeroen Maan

aan de drie H's: hubris, hebzucht en halve maatregelen. Uiteraard niet generaliserend bedoeld naar alle AA-mensen.

Arnout van Kempen

Precies Hans. De license to operate, of in goed Nederlands: het bestaansrecht, het RECHT om te BESTAAN inderdaad, is geen juridisch recht. De juridische rechten zijn slechts een soort bestaansminimum, maar het is in de verste verte niet genoeg. Het is dus ook niet genoeg om te beweren middels je woordvoerder "tegenwoordig kan dat niet meer, maar toen mocht het allemaal". Zeker niet als je al een boete om je oren hebt gehad omdat je je eigen compliancefunctie niet serieus nam. Dan praten over hoe alles vroeger wel mocht is een gotspe. Ik vrees dan ook dat KPMG wel meer te doen heeft dan vertellen dat nu alles (weer) deugt. Bij crisis-communicatie hoort ook vertellen wat er niet goed ging, erkennen dat dat niet goed was, en vertrouwenwekkende daden stellen waaruit voor de buitenwereld BLIJKT dat zoiets nooit meer gaat gebeuren. Wie dat niet doet, heeft nog heel, heel lang een probleem. Wie vandaag, 34 jaar na dato, op wikipedia zoekt naar "IGLO" zal nog steeds het verhaal van de nitriet-vergifting lezen. In 1990 had Perrier een probleem met benzeen in haar water. Beroerde communicatie en terugname van 160 miljoen flessen leverden een naam op die tot de dag van vandaag een bijsmaakje heeft. Nee, juridisch gelijk hebben, of jezelf arrogant onaantastbaar wanen, is niet de verstandige weg als je merk onder druk is komen te staan en tot in de kern is aangetast. Bij voedsel betekent dat een aanslag op het vertrouwen in de voedselveiligheid, bij accountants een aanslag op het vertrouwen in de integriteit. Zou KPMG door haar eigen clientacceptatieprocedure komen? Wellicht. Maar de boodschap "wij zijn integer, want wij vinden onszelf integer" is niet genoeg als je al van de berg aan het afdonderen bent.

Hans Dijkstra

De wonderen zijn de wereld niet uit natuurlijk, zie gisteren in De Kuip..... (ja, ik ben een beetje fan van PEC). Vanuit het perspectief 'redden wat er te redden valt' kan je wel een boom opzetten over de garanties die Hommen al dan niet gevraagd en gekregen zou kunnen hebben de AFM, bij grote cliënten, in de City bij het Europese hoofdkantoor en de Eumedions van deze wereld (wellicht zelfs ter voorbereiding op een doorstart). Maar ING was wel 'too big to fail' voor NL, en dat geldt zoals Arnout terecht stelt niet voor de NL KPMG firma, een niet onbelangrijk verschil bij de uitdaging voor Hommen. Maar wie weet wat mogelijk is als ook rond Amstelveen het vuurwerk is gedoofd en de rookwolken zijn opgetrokken. Ik denk dat de simpele 'license to operate' vraag van Arnout in feite ook anders kan worden verwoord, namelijk of KPMG nog steeds door de eigen cliëntacceptatieprocedure heen zou komen. Ik hoop voor alle betrokkenen dat het antwoord op die vraag een ondubbelzinnig 'ja' is. Als daar namelijk twijfel over bestaat (en dat is voor een accountantskantoor geen zuiver juridische vraag!) is dat niet alleen een probleem voor KPMG NL maar juist ook voor ons hele beroep. Dat rechtvaardigt dus ook heldere communicatie over de maatregelen die dat 'ja' onderbouwen. Aan dat laatste schort het momenteel nog (maar laten we nog even wachten tot de rook is opgetrokken). Met een blik op andere 'herstel van vertrouwen operaties' bij bekende 'corporates' ligt de laat daarvoor best hoog.

Johan Visser

Het was helemaal niet toevallig dat Andersen ten onder ging . Voor de goede observator was al begin negentiger jaren duidelijk dat AA extreem geldgericht was. Ze hadden ook de meeste toegewezen claims in de USA. De dijken braken echter door met Enron. De geest van de oprichter was al lang begraven en ingeruild voor platte geldzucht. Hetzelfde gebeurde bij McKinsey. Lees het boek The Firm van Duff McDonald maar. Een voormalig Managing Partner Rajat Gupta eindigde zelfs in de gevangenis wegens een schandaal rond handel met voorkennis. En dezelfde firma speelde een hoofdrol bij Enron. Maar ontsprong publicitair onbegrijpelijk de dans. In dezelfde negentiger jaren waren tot mijn grote verbazing andere grote kantoren van AA onder de indruk. En als je doorvroeg waarom dan kwam het maar op een ding neer: de partnerinkomens waren (veel) hoger. Naar het hoe werd niet gevraagd alleen het getal telde. Dat de omgang met het personeel het best valt te typeren met Sociaal Darwinisme donderde niet. Als je om half zes wegging van kantoor werd er semi vriendelijk gevraagd of je een vrije middag had genomen. En pensioen opbouw voor medewerkers onder de dertig was ook onzin want ze gingen bijna allemaal toch weg. De gevolgen merkten ze toch pas over 35 jaar. Andere grote kantoren probeerden het beleid en aanpak van AA te imiteren. En zei een bestuurslid van KPMG, toen AA ten onder ging, tegen een relatie,( een oud vennoot) eerlijk, dat het ook bij hen had kunnen gebeuren. Net zoals bij EY en Deloitte en PWC!!! Oftewel sinds het Neo Liberalisme sinds 1980 aan zijn zegetocht is begonnen hoort dit er gewoon bij. Extreme beloningen, afbraak van het Rijnlandse model ook al zorgde dat voor een procent meer groei per jaar (!!) dan het Neo Liberale monster, sterk gegroeide inkomens- en vermogensongelijkheid met alle negatieve gevolgen van dien, en ook professionals die volstrekt in de ban geraakt zijn van hun inkomens. Het best bekeken onderdeel van deze site is niet voor niets het onderdeel over het inkomen. Overigens zijn Accountants bepaald niet de enige beroepsgroep die in de ban van het geld zijn geraakt. Er valt een hele waslijst van beroepen/professies op te noemen waar de alomtegenwoordige geldzucht kwaliteit, onafhankelijkheid ,integriteit enzovoort fors onder druk heeft gezet. Maar ach we weten al 2000 jaar dat geldzucht de wortel van alle kwaad is. En als men bij klein en groot nu eerlijk toe zou geven dat het om de knikkers gaat dan was het allemaal nog te verdragen maar dat schijnheilige contextualiseren, door Marcel mooi beschreven op deze site, over de verbeteringen maakt het eigenlijk hoogst irritant. Om maar te zwijgen over leuzen als Quality in everything we do. Mensen maken nu eenmaal fouten dus het is een onzinleus cq een belofte die niemand waar kan maken.

vanus

Helderheid troef, straight enough, alle complexheid vermeden en loepzuiver. Is hier sprake van een accountant organisatie die het publieke belang dacht te dienen, of was er meer aan de hand? Compliment voor dit artikel.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.