Opinie

Kwaliteit van drukwerk

Jaren geleden was ik, als docent AO en organisatiekunde, verbonden aan de opleiding 'Staf en kader' van Stivako, de stichting die toen nog vakopleidingen voor de grafische industrie verzorgde. Tegenwoordig richten ze zich op de creatieve industrie, maar aan de website te zien is dat ongeveer dezelfde sector.

Ik heb zelf geen achtergrond in de grafische sector en dus vroeg ik de studenten of iemand me eens een rondleiding door een drukkerij wilde bezorgen. Ik wilde graag een beetje gevoel krijgen bij het soort bedrijven waar de cursisten vandaan kwamen. 

Bij zo’n rondleiding kreeg ik twee versies van hetzelfde drukwerk in handen. De ene was goed, de andere niet. Ik zag geen enkel verschil. Na wat gelach om mijn onnozelheid kreeg ik een vergrootglas en uitleg, zodat ik nu toch wel zou zien dat de ene versie goed was en de andere niet. Ik zag nog steeds geen verschil. 

Bij de volgende les was de ervaring al gedeeld, want de hele groep trakteerde me op hoongelach. Dat ik het verschil tussen kwaliteitswerk en een mislukking niet zag was hilarisch voor de dames en heren. Misschien hadden ze gelijk.

Toch heb ik ze maar wat vragen teruggegeven:

  • Ben ik de enige die het verschil niet kan zien, of is het veeleer regel dat gebruikers van hun product simpelweg een andere, in hun ogen lagere, kwaliteitsnorm hebben dan zij?
  • Wat kost het voor een drukker, en dus zijn klant, om kwaliteit te leveren die alleen de drukker herkent?
  • Wat zou het kosten als je als norm zou beginnen bij je gebruikers, in plaats van bij je eigen technische vaardigheden?

In diezelfde les kwamen we te spreken over het risico van een voor gebruikers irrelevante kwaliteitsnorm. Het was in de periode dat onze kinderen werden geboren. Dat viel aardig samen met de periode waarin betaalbare inktjetprinters op de markt kwamen die zo goed waren dat je daarmee een heel fatsoenlijk geboortekaartje kon printen. 

Mijn cursisten vonden het simpelweg lachwekkend dat ik overwoog mijn geboortekaartjes niet bij de lokale drukker te laten maken, maar zelf te printen. De meesten konden zich niet voorstellen wat binnen enkele jaren toch de bittere werkelijkheid zou worden: een belangrijk deel van de grafische sector stond op het punt te worden weggevaagd. 

De drukkers die zich druk maakten om een grafische kwaliteit die irrelevant was voor gebruikers, maar intussen wel fouten maakten in afspraken, in klantvriendelijkheid, in individuele benaderingen, hadden daarvan ongetwijfeld het snelst te lijden. Maar zeker niet als enige.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen di CCO CISA is directeur compliance & risk bij aaff, de fusieorganisatie van Alfa en ABAB. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

10 reacties

Jan Weezenberg

@jules muis 28 oktober 2017
"Twee voor de bloggersprijs van één: Gaat evenzeer over kwaliteit van drukwerk"

Nog één : kwaliteit bij (zeer hoge) werkdruk.
Schijnt moeilijk te zijn.
Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Jan Weezenberg

@Willem D. Okkerse MBA CEO OK-Score Institute 30 oktober 2017

Geachte Heer Okkerse,
*Uw antwoord is to the point, U biedt inzage in alle details aan, en Uw antwoord is in de praktijk bevestigd als correct.

*Het zonder enige toelichting rode duimpjes plaatsen vermag ik dan ook niet te begrijpen.
*Evenzo begrijp ik niet het tekort schieten van de drang naar
waarheids-vinding die ik bij de bezoekers van deze site veronderstelde.

*Misschien zijn deze mensen lid van de AAP (Anti Alles Partij), maar bij nader inzien is dit per definitie onmogelijk, want dan zouden ze ook tegen de AAP zelf zijn.

Het wordt hoog tijd voor een nieuwe werkgroep.
Ik stel voor als naam Duimschroevers Groep.
Met als clublied "De duimzuigers on Parade"

We komen er wel weer overheen, de tijd heelt alle duimen.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg




Willem D. Okkerse MBA CEO OK-Score Institute

Het onpartijdige antwoord is direct beschikbaar. Van de 71 met een OK-Klasse 10 aangekondigde Business Failures (lees faillissement, asset stripping, forced capitalization etc) werd er slechts EEN door de accountant als een going concern probleem aangekondigd.

Uw lijfblad is er sinds begin dit jaar van op de hoogte; ene publicatie erover heb met begeleidende tekst of lichtbeelden ik nog niet mogen waarnemen.

Op mijn linkedin profiel is dit assessment report MET alle details direct beschikbaar.

Frans Kersten

@Alle, Martin,
Je kunt het ook omdraaien: drukkers schaamden zich om iets te leveren dat niet aan hun eigen kwaliteitseisen voldeed, ondanks dat de klant het niet zag.
Zijn er echter wel voldoende accountants die zich schamen terwijl ze niet de kwaliteit leveren die ze op grond van hun eigen kwaliteitseisen zouden moeten leveren (en er mee wegkomen omdat de klant het in de meeste gevallen niet ziet).

Alle Bergsma

De kwaliteit van briefpapier of van het drukken van briefgeld lijkt me niet te vergelijken. Zo vraag ik me ook af of drukwerk en accountantscontrole te vergelijken zijn?

Of dat Arnout bedoelt dat accountants best met wat minder kwaliteit toe kunnen zolang de gebruiker het maar niet ziet... ;-)

Martin Koelewijn

Misschien bedoelt Alle wel: wie is hier nu eigenlijk klant?
En daarmee zijn we gewoon weer terug bij af.

Alle Bergsma

Ik ben benieuwd hoeveel gebruikers van een jaarrekening het verschil tussen een wel en niet gecontroleerde jaarrekening zullen herkennen (al dan niet met vergrootglas)...

En ook hoe ze erover denken als het toch mis gaat bij zo'n bedrijf en achteraf bleek dat de weergave toch niet zo best was..

Willem D. Okkerse MBA CEO OK-Score Institute

Kwaliteit in een product of dienst is NIET wat de leverancier erin stopt. Het is wat de klant eruit haalt en bereid is om ervoor te betalen.

Een product bezit geen kwaliteit omdat het moeilijk te maken is en veel geld kost, zoals veel producenten typisch geloven.

Dit is incompetentie. Klanten betalen alleen voor wat nuttig is voor hen en hen waarde biedt. Niets anders behelst kwaliteit.

(citaat Peter Drucker)

jules muis

Twee voor de bloggersprijs van één: Gaat evenzeer over kwaliteit van drukwerk
als over druk van kwaliteitswerk .

Wim Nusselder

Ik lees dit als -meesterlijk- commentaar op het denken over de kwaliteit van accountancy.
Tevens als aanzet tot analyse van en discussie over de verschillen met de benadering van
- de Stuurgroep Publiek Belang in hun green paper “De definitie van audit kwaliteit” van 8/7/17 en
- Joost van Buuren in zijn opinie “Verbeterde aanpak: 25% meer relevantie” van 5/8/14 hier.

De vergelijking met de grafische sector drukt ons op de relatie tussen relevantie en kwaliteit.
Joost van Buuren verwees naar de legitimiteitstheorie om die relatie te analyseren.
De daaropvolgende discussie droeg nog wat mogelijkheden aan.
Hopelijk maakt de Stuurgroep Publiek Belang daar expliciet gebruik van in haar volgende (white) paper.

Wat de vergelijking met de grafische sector m.i. ook duidelijk maakt is dat de Stuurgroep Publiek Belang in een fuik gezwommen is met haar poging om kwaliteit te definiëren.
De grafische sector had vast een prachtige definitie van drukwerkkwaliteit, alias een maatstaf die hen verenigde in hun hoongelach richting arme Arnout.
Dat voorkomt niet dat je als sector ‘weggevaagd’ kunt worden.
Die fuik werd overigens opgezet door de Monitoring Commissie Accountancy in hun rapport “Veranderen in het publiek belang” van 1/11/16.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.