Opinie

Het AFM-rapport is zo'n moment voor reflectie

Vorige week verscheen het rapport van de AFM over "de bijdrage van houding, gedrag en cultuur op de kwaliteitsgerichtheid van het controleteam". In de publiciteit kreeg vervolgens vooral het proces rondom het verschijnen aandacht, terwijl juist de inhoud zeer interessant is.

Niet alleen geeft het een positief antwoord op de vaak gestelde vraag gesteld of 'we aan kunnen tonen dat we inderdaad veranderd zijn'. Maar ook geeft het waardevolle aanbevelingen waar we nog verdere stappen kunnen zetten.

Het AFM-rapport bevat hele mooie statements over onze sector. "Kwaliteitsgerichtheid heeft veel aandacht binnen het controleteam." En ook: "Volgens de respondenten hadden vroeger de partners met de grootste klantenportefeuille de meeste aanzien. Tegenwoordig hebben de partners met inhoudelijke kennis, en het vermogen dat over te brengen, de meeste status." Maar ook de oproep aan de sector om "door te gaan op de ingeslagen weg met de inzet op verandering van houding, gedrag en cultuur". Een bevestiging van de verandering die we zelf ook ervaren en daarmee, gezien alle inspanningen die we van hen hebben gevraagd, een mooie opsteker voor al onze collega's. 

Eerder dit jaar ontvingen wij al het individuele rapport van de AFM. Daaruit bleek dat we het op een aantal onderwerpen, waaronder het 'tonen van voorbeeldgedrag' en het 'leren van fouten', zelfs beter doen dan gemiddeld. Onderwerpen waar wij binnen PwC veel energie in hebben gestoken. Dan is het fijn als dat wordt gezien. En tegelijkertijd leren we ook weer uit het AFM-rapport dat we voldoende tijd moeten blijven creëren voor reflectie, omdat het belangrijk is om elkaar kritisch te bevragen.

Wat ons betreft is de ingeslagen weg een weg waar je uitspreekt wat goed gaat, maar vooral ook in alle openheid durft te spreken over wat nog beter kan. Waarin je fouten met elkaar bespreekt, om er vervolgens van te leren. Daarvoor is het essentieel dat er een veilige leeromgeving is. En die creëer je met elkaar, door juist ook kwetsbaar te durven zijn. 

Als bestuur van de accountantspraktijk proberen we zelf het goede voorbeeld te geven. Door in vlogs die we elke week delen met onze collega's zowel best practices als geleerde lessen te bespreken. Of door in bijeenkomsten ook onze dilemma's en eigen leermomenten te benoemen. Is dat gemakkelijk? Nee, echt niet altijd. Delen van je fouten of onzekerheden vraagt lef en zelfvertrouwen, van iedereen.

Onlangs hebben wij op uitnodiging van de AFM een toelichting mogen geven op onze veranderaanpak. Op een sectorbijeenkomst bij de AFM bespraken wij, samen met twee collega's uit onze Young Assurance Board, de lessen die wij in de afgelopen jaren hebben geleerd. Onze jonge collega's deelden hun ervaringen uit de praktijk, met voorbeelden van partners die fouten openlijk met hun teams bespraken. En voorbeelden van managers die deadlines verzetten, omdat er vanwege de tijdsdruk anders geen kritische vragen meer gesteld konden worden en de veilige leeromgeving in het geding kwam. Het klinkt zo eenvoudig, maar is in de praktijk soms nog best lastig.

Zoals wij ook in onze reactie aan de Commissie Toekomst Accountancysector schreven, zijn we trots op waar we staan met de cultuurverandering en de kwaliteitsverbetering, maar zijn we er nog niet. Als echte accountants blijven we kritisch, vooral op onszelf. Omdat het beter kan en moet. En dus nemen we de aanbevelingen van de AFM mee, samen met onze eigen oorzaakanalyses en onderzoeken, in verder te nemen kwaliteitsmaatregelen. Voor nu misschien even stil staan bij de goede uitkomsten van het rapport van de AFM. En daarna weer door met reflecteren, leren en doorgaan!

Agnes Koops-Aukes is als lid van de raad van bestuur van PwC Nederland verantwoordelijk voor de assurancepraktijk. 
Michel Adriaansens is als bestuurslid van de assurancepraktijk van PwC verantwoordelijk voor human capital.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

3 reacties

Martijn De Kuiper

Die complexe omgeving is geen gegeven, die complexe omgeving is wat de accountants ervan gemaakt hebben. Het beroep heeft bijvoorbeeld in het verleden, al dan niet ingegeven door een businessmodel, weging gegeven aan stakeholders en zijn meegegaan in sentimenten in plaats van feiten. Waar staat dat de accountant verantwoordelijkheid heeft voor de beurskoers? Is het, in het kader van de robuuste accountant, rechte rug en PKI niet normaal dat je tegen een opdrachtgever zegt dat een deadline niet realistisch is? Dat de kwaliteit van de audit voor de beurskoers gaat en dat dat juist jouw rol is? Jouw belangrijkste stakeholder, de samenleving, verwacht dat wel van je. Of is de samenleving toch niet de belangrijkste stakeholder?
Is een tekort aan voldoende geschoold personeel een excuus voor lage kwaliteit? Waarom wordt er dan niet bewust gekozen voor het afscheid nemen van 20 % van het klanten bestand? Wegens het businessmodel? Moet er niet eens gekeken worden naar hoe je de echte toppers naar je bedrijf trekt, hoe je die behoudt, opleidt en investeert in deze personen? En misschien eens niet selecteren en promoveren op basis van hun commerciële kwaliteiten, maar op basis van waar ze voor staan? Is dat niet wat we de belangrijkste stakeholder beloven?
En toegeven van fouten moeilijk? Want? Welke angst leeft er dan dan je fouten maakt maar niet wil toegeven en ervan leert? Een klant die je aanklaagt? Aanzien binne n kantoor? Jouw promotie of bonus? Ik ken i.i.g. 1 stakeholder die dat niet interesseert. Jawel, de samenleving weer.
Dus wie maakt het nu moeilijk voor wie? Ik ben een beetje klaar met de excuses. Wij waren in de optimale positie om iets bijzonders neer te zetten, de markt neer te zetten zoals wij dat voor ogen zagen, eea gesteund door de wetgever. Maar in plaats daarvan hebben ‘we’ een ‘complexe omgeving’ gecreëerd waar we alleen maar uitkomen als we eens goed naar onszelf kijken en zeggen: Wie of wat willen we nou eigenlijk zijn? En dat eens gaan doen

Martin Stolk

Mijns inziens is een accountantscontrole altijd al blootgesteld geweest aan een complexe omgeving. Een reguliere accountantscontrole is voor een onderneming met meerdere stakeholders, waarvan de samenleving en de eigen vermogen verschaffers vaak erg belangrijke zijn.

Een in theorie makkelijke opmerking als een deadline verschuiven, wordt dan in de praktijk opeens complexer. Bij een beursgenoteerd bedrijf de accountantsverklaring een week later vrijgeven kan onnodig grote schadelijke schommelingen op de beurs brengen.

Verder is voor niemand het toegeven van fouten makkelijk. Daarvoor openstaan, erover nadenken en met andere teamleden kwetsbaar bespreken vraagt veel van een mens, wat niemand als leuk of makkelijk zal ervaren. Daarnaast is audit niet zwart-wit, binnen de standaarden zijn vaak meerdere zienswijze mogelijk.

Tot slot is er sprake van een tekort aan werknemers in de accountancy sector, wat zorgt voor een toename van de werkdruk. Bij toenemende werkdruk is het inherent aan een mens om lastige zaken vooruit te schuiven, wat mijns inziens een risico is voor de kwaliteit. Daarom denk ik dat het belangrijk is om als sector voor projectmanagement specialisten en een gedachtegoed als Agile open te staan.

Samenvattend is mijn conclusie dat 'het goede te doen' niet één vaste definitie heeft. Dat zal een altijd terugkomend dilemma voor accountants zijn, waarin een afweging (op basis van het te vaak onderbelichte professionele oordeelsvorming icm een PKI-instelling) gemaakt zal moeten worden met de samenleving als belangrijkste stakeholder.

Is dat makkelijk? Nee! Maar zijn wij daar als sector goed mee bezig? Volmondig ja. Maar natuurlijk is de sector er nog niet. Dit rapport lezen ervaar ik als een welkome bevestiging maar ook als motivatie om door te gaan. Kwaliteit dient mijns inziens het belangrijkste en de license to operate te zijn. Reflecteren en kritisch zijn op je eigen functioneren is daarbij essentieel om gezamenlijk al lerende te blijven verbeteren.

Martijn de Kuiper

Hulde, zonder vorm van cynisme

Toch haal ik er 1 ding uit. 'Het is best lastig, het is niet makkelijk '. Ik ben enorm geïnteresseerd wat het dan zo lastig en niet makkelijk maakt om 'het goede te doen'. Want veilige leeromgevingen, de ruimte om fouten te maken en toe te geven, verschuiven van deadlines als deze de kwaliteit ten goede komen en wat dies meer zij.... Is dat nou echt een openbaring? Dus kan de accountancy nou eens echt aangeven waarom dat anno nu zo moeilijk is?

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.