Van de Helpdesk

Voorraden

Moeten nieuwe auto's die op balansdatum zijn verkocht, maar waarvoor nog geen kenteken is afgegeven of aangevraagd, als voorraad in de jaarrekening worden verwerkt?

Categorie: Externe verslaggeving
Onderwerp: Voorraden
Regelgeving: RJ 220 en artikel 2:369 BW 

Vraag

Een cliënt is autodealer en heeft gedurende het jaar te maken met op voorraad staande nieuwe auto's, zowel op kenteken als niet op kenteken. Vooral rond de jaarwisseling is de voorraad nieuwe auto's doorgaans hoog. De reden daarvan is dat eind van het jaar veelal een groot aantal auto's in de showroom staat die al zijn verkocht, maar waarvoor nog geen kenteken is afgegeven of aangevraagd.

Auto's die zonder kenteken bij de cliënt staan, zijn juridisch eigendom van de importeur. Als cliënt een kenteken aanvraagt, ontstaat pas de verplichting om de auto aan de importeur te betalen. Na het aanvragen van het kenteken in het nieuwe jaar voor een in het oude jaar verkochte auto volgt de tenaamstelling (op naam van de afnemer of van de dealer). De cliënt heeft in het oude jaar een factuur van de importeur ontvangen. Dat gebeurt bij aflevering van de auto aan de dealer. Op basis van het contract tussen cliënt en importeur ligt het economisch eigendom bij de cliënt.

Moeten de nieuwe auto's die op balansdatum zijn verkocht, maar waarvoor nog geen kenteken is afgegeven of aangevraagd, als voorraad in de jaarrekening worden verwerkt? 

Antwoord

Indien voor de nieuwe auto's in voorraad in het oude jaar een verkoopovereenkomst met een koper is afgesloten en het kenteken op verzoek van die koper in het nieuwe jaar wordt aangevraagd en dus ook op zijn verzoek de aflevering in het nieuwe jaar zal plaatsvinden, moeten deze auto's ultimo het oude jaar als voorraad worden aangemerkt.

Hier is namelijk geen sprake van zuivere consignatiegoederen, bedoeld in RJ 220.203. Bedacht moet namelijk worden dat de importeur als leverancier weliswaar juridisch eigenaar van de auto's zonder kenteken blijft, maar dit eigendom strekt tot zekerheid van de nakoming van de betalingsverplichtingen door de dealers. De dealer loopt het economisch risico met betrekking tot de afgeleverde al door hem verkochte auto's en zal daarom deze auto's terstond in zijn voorraadadministratie moeten verwerken (zie ook RJ 220.201). Eind van het jaar is de voorraad nu eenmaal hoog, vooral omdat afnemers een in het nieuwe jaar gekentekende auto willen hebben; Dit leidt tot een hoge voorraad en hoge schuld aan crediteuren in de jaarrekening.

Van de Helpdesk

Accountant.nl behandelt in de rubriek Van de Helpdesk vaktechnische vragen. Een deel van de vragen kwam binnen bij de digitale helpdesk van de NBA en is beantwoord door de NBA Helpdesk zelf. Andere vragen zijn aangeleverd en beantwoord door Auxilium, in samenspraak met de NBA Helpdesk.

Heeft u een vraag op vaktechnisch gebied? Meld deze bij de Helpdesk.

Gerelateerd

3 reacties

Bart Kamp

Gegeven dat veel autokopers aan het eind van het kalenderjaar pas hun auto in het nieuwe kalenderjaar op kenteken willen hebben (vanwege het 'administratieve' bouwjaar), maar dan weer wel zo snel mogelijk - zodat de nieuwe auto op 31 december al bij de dealer klaar moet staan - is in deze markt 31 december de meest beroerde balansdatum die je kan kiezen. De problematiek is grotendeels te vermijden door het verslagjaar te laten eindigen op bijvoorbeeld 31 januari. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

adriaan van der putten

Het misverstand zal vermoedelijk voor een deel worden veroorzaakt door het gebruik van de termen "cliënt en dealer". Deze begrippen zijn beide gebruikt voor de persoon "dealer". De dealer loopt het economisch risico over de in zijn showroom aanwezige auto's. In de relatie importeur/dealer zijn de auto's "specie goederen", vanwege het feit dat zij al door de importeur aan de dealer fysiek zijn uitgeleverd. De importeur verantwoordt de uitgeleverde auto's als omzet. De dealer als voorraad. Als de auto's nog bij de dealer zouden staan dan zouden de auto's genus zaken zijn. De importeur verantwoordt nog geen omzet. De auto's zitten in voorraad van de importeur. Bij een vernietiging moet de importeur vervangende auto’s leveren aan de dealer. In de relatie dealer/kopers zijn de auto's "genus goederen" omdat de auto's nog niet zijn afgeleverd aan de kopers. Als de showroom zou afbranden blijven de kopers het recht behouden op uitlevering van aangekochte auto’s (merk/type). Voor de dealer zijn de auto’s nog voorraad. Bij aflevering van de auto aan de koper wordt pas de omzet verantwoord.

Roger

Toch klopt er voor mijn gevoel ergens iets niet. In de tekst staat: Op basis van het contract tussen cliënt en importeur ligt het economisch eigendom bij de cliënt. EN De dealer loopt het economisch risico met betrekking tot de afgeleverde al door hem verkochte auto's en zal daarom deze auto's terstond in zijn voorraadadministratie moeten verwerken Loopt de dealer nou wel of geen economisch risico tav de voorraad? De dealer loopt wel een risico tav betaling, maar dat is een debiteurenrisico. Het betreft hier 'n specifiek individueel aan te wijzen goe dat verkocht is. Dat is iets anders dan voorverkopen van bulkgoederen. Tegen verantwoording als omzet spreekt dat de eigendomstitel nog niet is overgedragen (aan de klant). Wat het antwoord ook vreemd maakt in mijn ogen: in de tekst staat dat de auto juridisch eigenomd is van de importeur. Mag deze de door de dealer verkocht auto wel als omzet meenemen? Dan zou de dealer de verkoop ook moeten kunnen verantwoorden als omzet lijkt mij. Of beiden niet verantwoorden als omzet omdat eigendomstitel nog niet is overgedragen. Kortom: het antwoord van de helpdesk (dat mogelijk best wel juist kan zijn) levert bij mij 'n aantal vragen op die ik graag beantwoord zou willen zien.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.