Arbeidsrecht definitief op de schop
Op 10 juni 2014 nam de Eerste Kamer het wetsvoorstel Werk & Zekerheid met een meerderheid van stemmen aan. Daarmee is het nieuwe arbeidsrecht een feit.
Michel T Schroots en Pegah Silakhori
In twee eerdere bijdragen bespraken we de wijzigingen die met name relevant zijn voor flexwerkers. In deze column gaan we dieper in op de wijzigingen rond het ontslagrecht en de werkloosheidsuitkering.
Ontslagrecht
Als een werknemer zelf niet instemt met zijn ontslag, kan een werkgever onder het huidige recht op twee manieren tot een beëindiging van de arbeidsovereenkomst komen: de werkgever kan kiezen voor een ontslagvergunning via het UWV (de 'UWV-route') óf een ontbinding via de kantonrechter (de 'ontbindingsroute'). Bij beide instanties zal de werkgever vervolgens aannemelijk moeten maken dat een ontslag noodzakelijk is, ofwel vanwege bedrijfseconomische redenen ofwel vanwege persoonlijke redenen.
Op grond van de wet Werk en Zekerheid blijven beide bestaande ontslagroutes in stand, maar wordt dwingend voorgeschreven voor welke gevallen welke route moet worden gevolgd. Zo dient een werkgever in geval van bedrijfseconomische redenen en bij ontslag wegens 2 jaar arbeidsongeschiktheid naar het UWV te gaan, maar dient hij voor alle overige gronden terug te vallen op de ontbindingsroute.
Verder kan een kantonrechter onder het huidige recht een ontslagvergoeding toekennen, gebaseerd op de zogenoemde 'kantonrechtersformule', maar zal er onder het nieuwe recht sprake zijn van een 'transitievergoeding'. Deze moeten worden gebruikt voor (om)scholing naar ander werk of outplacement. De transitievergoeding bedraagt een derde van het maandsalaris per gewerkt jaar. Vanaf het tiende jaar is dit een half maandsalaris per dienstjaar met een maximum van 75.000 euro, of een jaarsalaris wanneer de werknemer meer dan 75.000 euro per jaar verdient.
Een werknemer die korter dan twee jaar in dienst is geweest of zich heeft misdragen, heeft geen recht op een transitievergoeding.
WW-uitkering
De wetgeving ten aanzien van de WW-uitkering wordt zodanig aangepast, dat werklozen weer zo snel mogelijk aan het werk gaan. De maximale duur van een WW-uitkering wordt van 38 maanden teruggebracht naar 24 maanden en de opbouw van het recht op WW wordt versoberd. Ook de sollicitatieplicht tijdens de uitkering wordt aangescherpt: het is slechts een halfjaar toegestaan alleen te solliciteren naar werk dat aansluit op het eigen opleidings- en werkniveau. Daarna moet ook werk op een lager niveau worden aanvaard.
Inwerkingtreding
Zoals eerder toegelicht, zullen de meeste bepalingen van de nieuwe wet op 1 juli 2015 in werking treden. De wijzigingen op het gebied van flexwerk zouden al per 1 juli 2014 worden gewijzigd, maar minister Lodewijk Asscher van SZW heeft op 3 juni 2014 laten weten dat die datum hem toch wat te krap lijkt en dat hij de inwerkingtreding heeft uitgesteld naar 1 januari 2015.
Advies
Het arbeidsrecht zal de komende tijd inhoudelijk grote wijzigingen doormaken. Daarom is het van belang om voorafgaand aan een reorganisatie of ontslagprocedure tijdig juridisch advies in te winnen over de concrete veranderingen en over de mogelijkheden en risico's onder het nieuwe recht.
Gerelateerd
UWV verdubbelt tijdelijk beslistermijn voor WIA-beoordelingen
Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken....
Loonkloof tussen mannen en vrouwen nog altijd ruim 10 procent
Maandag 24 november is dit jaar uitgeroepen tot 'Equal Pay Day'. Volgens vakbond FNV verdienen vrouwen in Nederland gemiddeld nog altijd 10,5 procent minder dan...
Hoge Raad: dertien jaar lang uitzendkracht inhuren is te lang
Een uitzendkracht dertien jaar onafgebroken inhuren is te lang. Dat besliste de Hoge Raad in een zaak die was aangespannen door een werknemer die meermaals vroeg...
Equal Pay Day is geen feestdag
Het vraagstuk van gelijke beloning zou een nobrainer moeten zijn. In plaats daarvan worstelen vrouwen in de accountancy met een loonkloof en een babyboete.
Kabinet houdt vast aan regeling huisvestingskosten arbeidsmigranten
Het kabinet heeft besloten dat werkgevers maximaal 25 procent van het minimumloon in rekening mogen brengen voor huisvestingskosten van arbeidsmigranten. De geplande...
