Nieuws

Ministerie wist van mislukken zelfregulering rond provisies koopsompolissen

Al sinds de zomer weet het ministerie van Financiën dat niet alleen DSB maar ook diverse verzekeringsmaatschappijen buitensporige provisies in rekening brengen op koopsompolissen. Het ministerie heeft de Tweede Kamer daar afgelopen zomer over geïnformeerd. De verzekeringsbranche is niet in staat gebleken om deze praktijken op eigen kracht te stoppen.

Dit blijkt uit een brief van de AFM aan het ministerie van Financiën. Deze brief is doorgestuurd naar de Tweede Kamer en staat sinds juni 2009 op de website van het ministerie van Financiën. 

De NOS bracht onlangs deze brief in de publiciteit. Het ministerie heeft de brief naar aanleiding daarvan bijgewerkt om namen en telefoonnummers onherkenbaar te maken, aldus woordvoerster Lies Wijtenberg van het ministerie van Financiën. 

In deze brief zegt de AFM gesprekken te hebben gevoerd met zes grote verzekeringsmaatschappijen over provisies op koopsompolissen. Daaruit blijkt dat provisies op koopsompolissen tot tachtig procent eerder regel zijn dan uitzondering. Deze provisies worden betaald aan adviseurs en tussenpersonen. 

"Uit de gesprekken met de partijen is gebleken dat er perverse prikkels bestaan voor een hoge provisie voor de adviseur/bemiddelaar", schrijft de AFM. "De partij die de hoogste provisie betaalt, krijgt het hoogste marktaandeel." 

In het voorjaar heeft de AFM de verzekeringsbranche gestimuleerd om via zelfregulering de hoge provisies aan banden te leggen. "Dit heeft (vooralsnog) niet tot het gewenste resultaat geleid. De meeste betrokken partijen hebben daarom de voorkeur uitgesproken voor een wettelijke regeling om de hoge provisies aan te pakken." Het Verbond van Verzekeraars is volgens de AFM ook voor zo'n wettelijke regeling. 

In juli heeft de regering ingestemd met een voorstel van minister Bos van Financiën om de regels voor het verstrekken van provisies op hypotheken en financiële producten aan te scherpen. 

Aanbieders moeten vanaf 1 januari 2010 de totale prijs van een verzekering of hypotheek duidelijk vermelden. Dit helpt consumenten om producten onderling te vergelijken. Daarnaast moeten bij kapitaalverzekeringen en bankspaarproducten de kosten die worden ingehouden op de premie of inleg en de kosten die ten laste gaan van de vermogensopbouw duidelijk gemaakt worden. Tot slot moeten aanbieders die zonder tussenkomst van adviseurs hun eigen financiële producten verkopen meer informatie geven aan de klant over de dienstverlening die de consument van hen kan verwachten.

De AFM heeft inmiddels gereageerd op de berichtgeving rond de brief. De toezichthouder zegt te willen benadrukken dat "het een beperkt aantal bemiddelaars betreft die grootschalig koopsompolissen tegen hoge provisies bemiddelden".

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.