Nieuws

AFM: Hef 'Chinese walls' tussen toezicht verslaggeving en accountants op

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat de 'Chinese walls' tussen het toezicht op financiële verslaggeving en het toezicht op accountantsorganisaties worden opgeheven. Dat zegt de toezichthouder in haar 'wetgevingsbrief' aan de minister van Financiën, die naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Volgens de AFM kunnen de beperkingen in de financiële toezichtwetgeving om toezichtinformatie tussen verschillende toezichttaken uit te wisselen tot gevolg hebben dat overtredingen niet of niet tijdig worden ontdekt, terwijl de informatie wel bij de toezichthouder beschikbaar is.

"De Chinese walls vormen met name een belemmering voor effectief en efficiënt toezicht bij het toezicht op financiële verslaggeving en het toezicht op accountantsorganisaties. Door de opheffing van de Chinese walls in de Wet toezicht financiële verslaggeving (Wtfv) en de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) kan de AFM een koppeling maken tussen materiële fouten in de jaarrekening en een onjuiste accuntantsverklaring. Beleggers zijn daarmee gediend. In de meeste landen zijn dergelijke Chinese walls overigens afwezig", aldus de AFM.

Naast de opheffing van de Chinese walls pleit de AFM voor uitbreiding van haar onderzoeksbevoegdheden bij het toezicht op fnanciële verslaggeving.

"De AFM is beperkt in haar onderzoeksbevoegdheden bij het toezicht op financiële verslaggeving met het oog op een goede aansluiting met de civielrechtelijke handhaving van de verslaggevingregels via de Ondernemingskamer. Dit betekent dat de AFM slechts bevoegd is tot het doen van een verzoek om een nadere toelichting indien zij op basis van openbare informatie twijfel heeft over de juiste toepassing van de verslaggevingstandaarden. Omdat de onderneming een zekere mate van beoordelingsvrijheid heeft bij de opname en waardering van posten, is de kans beperkt dat de AFM zaken detecteert op basis van alleen openbare informatie."

"De gekozen aansluiting met de civielrechtelijke handhaving leidt tot een trage en minder effectieve handhavingprocedure. De AFM pleit er daarom voor dat zij over de gebruikelijke bestuursrechtelijke bevoegdheden en dwangmiddelen kan beschikken ter verkrijging van de informatie om tot een goed onderbouwd oordeel te komen over de toepassing van de verslaggevingeisen."

Het is de eerste keer dat de AFM en de Nederlandsche Bank zogenaamde wetgevingsbrieven naar de minister van Financiën sturen. In de wetgevingsbrieven rapporteren de toezichthouders de minister over knelpunten zij hebben gesignaleerd in de regelgeving.

Minister de Jager van Financiën kondigde bij de aanbieding van het rapport van de commissie Scheltema over de ondergang van de DSB Bank aan de Tweede Kamer jaarlijks te zullen informeren over zijn voornemens ten aanzien van wet- en regelgeving op het gebied van de financiële markten. De voornemens zijn mede gebaseerd op de wetgevingsbrieven van de AFM en DNB.

In zijn brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat er op dit moment een evaluatie van de Wtfv wordt uitgevoerd waarin alle door de AFM genoemde aspecten worden meegewogen. Naar verwachting zal De Jager de Kamer eind dit jaar berichten over de uitkomsten van dit onderzoek en eventueel aanbevelingen doen tot aanpassing van wetgeving.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.