Nieuws

Jaarverslag goed doel moet meer zeggen over risico’s, prestaties en effecten

Goededoelenorganisaties moeten meer inzicht geven in hun prestaties en de bereikte maatschappelijke effecten van hun handelen. Donateurs willen weten of hun geld goed wordt besteed en effect heeft gehad. Omdat prestaties en effecten vaak moeilijk meetbaar zijn, is openheid extra belangrijk. Dat stelt de NBA in een Publieke Managementletter voor de goededoelensector.

Over risico's die aan projecten zijn verbonden moeten goededoelenorganisaties duidelijker communiceren. Door inzichtelijk te maken welke risico's er zijn weten gevers wat ze mogen verwachten, stelt de NBA.

Het jaarverslag van goede doelen moet zich daarom meer richten op maatschappelijke effecten. Geen lange beschouwingen over de eigen organisatie, maar compacte en relevante informatie over prestaties en effecten. "Goede doelen moeten ook open zijn over risico's, tegenvallers en mislukte projecten", aldus Frans van der Wel, voorzitter van de Signaleringsraad van de NBA. "Maar geef dan gelijk aan wat ervan is geleerd en hoe het in de toekomst anders moet".

Ook voor de accountant ligt in de goededoelensector een uitdaging. Het publiek verwacht dat die niet alleen iets zegt over de cijfers, maar ook instaat voor de juistheid van het jaarverslag. De NBA vindt het belangrijk dat de accountant bij goede doelen een bredere invulling geeft aan zijn maatschappelijke rol en niet alleen de jaarrekening controleert.

De publieke managementletter 'Goed doel, goed verhaal' is aangeboden tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het Centraal Bureau Fondsenwerving, op 13 december in Utrecht. De NBA bracht eerder publieke managementletters uit over Verzekeringen, Zorg, Pensioenen, Vastgoed, Glastuinbouw en Gemeenten en een discussierapport over Toon aan de top.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.