Nieuws

SRA: Ondernemer wil regionale, branche- en ondernemingspecifieke kennis

De belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert, zijn 'digitalisering' en 'dienstenaanbod'. De mkb-ondernemer verwacht voor wat betreft de laatste factor met name regionale, branchespecifieke en ondernemingspecifieke kennis en adviezen.

Andere opvallende conclusie uit het onderzoek door Universiteit Leiden en SRA naar klantbehoeften, is het relatief grote verschil in ondernemersbehoefte per regio.

Tijdens de SRA Kleine Kantorendag van 6 februari zijn de eerste vervolganalyses gepresenteerd van een grootschalige promotieonderzoek onder mkb-ondernemers. Promovendus Niels van de Ven, docent marketing en strategie aan de faculteit rechtsgeleerdheid van Universiteit Leiden, concludeerde in december 2012 al dat 81,4% van ondernemend Nederland behoefte heeft aan strategisch advies voor de langere termijn en dat zijn accountant verder kijkt dan de jaarrekening.

Digitalisering

De mate waarin het accountantskantoor gedigitaliseerd is, is een van de belangrijkste factoren waarop een mkb-ondernemer zijn adviseur selecteert. Opvallend is dat de jonge ondernemer (tot 40 jaar) digitalisering en het gebruik van social media als minder belangrijk ervaart dan zijn oudere evenknie (40 jaar en ouder). Van de Ven verklaart dit verschil door het feit dat de jongere ondernemer digitalisering en social media als een gegeven beschouwt, terwijl de oudere ondernemer deze zaken als 'nieuw' ziet maar wel degelijk het belang ervan onderkent.

Specifieke kennis

De andere belangrijke factor waarop de mkb-ondernemer zijn adviseur kiest, is de aanwezigheid van specifieke kennis en ervaring over regio, branche en onderneming. De agrarische sector (91%), horeca (89,3%) en bouw (81%) scoren hierbij het hoogst, de industriële sector (69%) het minst.

Inzoomend op de vraag naar specifiek advies in de verschillende branches, heeft de agrarische sector met name behoefte aan advies over bedrijfsopvolging (waardering, verkoop, herstructurering), de bouwsector juist aan adviezen over pensioenvormen.

De ondernemers in de detail/groothandel wensen advies over persoonlijke financiële planning, terwijl de horecabranche behoefte heeft aan advies over financieringsaanvragen, financiële planning van de organisatie en over aansprakelijkheid.

De branches horeca en industrie hebben behoefte aan het uitbesteden van de loonadministratie, en wensen vooral advies over loongerelateerde onderwerpen zoals de werkkostenregeling.

Regioverschillen

Uit het onderzoek kwamen ook duidelijke regionale behoefteverschillen naar voren: zo heeft regio Noord beduidend meer behoefte aan advies (en opstellen/indienen) van financieringsaanvragen. In regio Zuid is juist relatief meer behoefte aan het maken van financiële en liquiditeitsprognoses- en scenario's.

Respondenten uit de regio Randstad geven aan behoefte te hebben aan advies over persoonlijke financiële planning. Deze mkb-ondernemers hebben daarentegen weinig behoefte aan adviezen over samenwerking, uitbreiding, fusie of overname. Adviseren over marktgericht ondernemen scoort in regio Noord hoog.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.