Ledenvergadering NBA moet eerst besluiten over uitbreiding bestuur

De ledenvergadering van de NBA kiest op 19 december een extra bestuurslid. Dat is nodig om op de volgende ALV in juni 2018 een nieuwe voorzitter te kunnen kiezen. De leden moeten wel eerst besluiten over een uitbreiding van het aantal bestuurszetels.

Bij de NBA komen de nodige vragen binnen over de gang van zaken tijdens de komende ledenvergadering (19 december in Spant! in Bussum). Daarom heeft de beroepsorganisatie de procedure voor het aanmelden en stemmen gepubliceerd. Ook lijkt er bij sommige leden verwarring te ontstaan, omdat eerder op die dag tevens een vergadering van de Ledengroep Openbaar Accountants (LOA) wordt gehouden. Enkele leden die zich voor de LOA-vergadering hebben aangemeld komen met vragen die betrekking hebben op de ALV.

Uitbreiding bestuur

De NBA-leden maken op 19 december een keus tussen twee bestuurskandidaten, die ook kandidaat-voorzitter zijn. Huidig voorzitter Pieter Jongstra treedt op de ledenvergadering in juni 2018 af. Als bestuurskandidaten hebben Marco van der Vegte (Deloitte) en Marco Moling (Accountax) zich gemeld.

De verkiezing van een nieuw bestuurslid kan echter alleen doorgaan als de ledenvergadering eerst besluit om het aantal bestuurszetels (tijdelijk) uit te breiden. Geen van de dertien bestuurszetels is op 19 december namelijk vacant. De NBA benadrukt dat de gevolgde procedure is vastgelegd in de Wet op het accountantsberoep en de Verordening op de ledenvergadering. Een notaris houdt tijdens de ALV toezicht op de gang van zaken.

Volmachten

Leden kunnen tijdens de ALV via volmacht voor maximaal drie andere leden een stem uitbrengen. Stemmen gaat met behulp van stemkastjes. Al eerder meldde de NBA dat internetstemmen nog niet mogelijk is. De beroepsorganisatie wil dat in de toekomst wel doen en vraagt het ministerie daarom een wetswijziging voor te stellen die internetstemmen mogelijk maakt.

Vooraf aanmelden voor de ledenvergadering is niet vereist, maar wel wenselijk in verband met stemfaciliteiten en het aantal zitplaatsen, aldus de NBA. De registratie voor het stemmen sluit op 19 december een kwartier na opening van de vergadering. De ALV begint om 18.00 uur. Volmachten moeten minstens drie werkdagen voor de vergadering zijn verleend, dus uiterlijk donderdag 14 december om 24.00 uur.

Kop of munt

Het kandidaat-bestuurslid dat tijdens de ALV de meeste stemmen krijgt, wordt door de ledenvergadering tot bestuurslid benoemd. Mochten beide kandidaten exact evenveel stemmen krijgen, dan beslist het lot wie wordt benoemd. De notaris kan dat bijvoorbeeld bepalen op basis van 'kop of munt'.

Voorafgaand aan de ALV organiseren NEMACC en de NBA-commissie MKB in het Spant nog een symposium over Europese privacywetgeving in 2018.

Lees de procedure voor benoeming van een nieuw bestuurslid van de NBA

Aanmelden voor de Ledenvergadering van de NBA