RAI Vereniging: kilometerprijs is enige oplossing voor klimaatdoelstellingen
De klimaatdoelstellingen van het kabinet voor 2030 worden niet gehaald zolang het huidige autobelastingenstelsel niet op de schop gaat. Het is tijd voor een systeem van betalen naar gebruik.
Dat stelt RAI Vereniging, op basis van een onderzoek in samenwerking met adviesbureau Revnext. De beste maatregel is een systeem van eerlijk betalen naar gebruik. Daarbij moeten bestaande autobelastingen worden omgevormd naar een kilometerprijs gebaseerd op de CO2-uitstoot van een auto. Zo moeten de belastinginkomsten op peil blijven, terwijl de bereikbaarheid verbetert.
Volgens Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, is er geen andere conclusie mogelijk dan dat eerlijk betalen naar gebruik zo snel mogelijk moet worden ingevoerd. Volgens het aanstaande klimaatakkoord moeten personenauto’s in 2030 circa 23 procent minder CO2 uitstoten dan in 2017. Om deze doelstelling te halen zet het kabinet vooral in op elektrificatie van personenauto’s.
Kilometerprijs
Volgens het onderzoek wordt de CO2-doelstelling echter niet gehaald als het kabinet het fiscale stimuleringsbeleid van elektrische auto’s de komende jaren doorzet. De enige oplossing is dat het huidige autobelastingstelsel van BPM en MRB plaats maakt voor een kilometerprijs. Het grootste reductie-effect wordt bereikt bij een kilometerprijs waarvan de hoogte afhankelijk is van de CO2-uitstoot. Ook de belastinginkomsten voor de schatkist vallen dan het minst terug.
Wanneer de overheid de bestaande autobelastingen niet omgooit verliest de schatkist tot 2030 circa 10,7 miljard euro aan inkomsten, exclusief accijnsderving, waarschuwt RAI Vereniging. Dit komt door het wegvallen van inkomsten uit MRB en BPM op benzine- en dieselauto’s. Bij invoering van een kilometerprijs met variabele heffing is de derving 'slechts' 2,8 miljard euro.
Volgens Van Eijck draait de gewone automobilist straks op voor de subsidies van elektrische auto’s, doordat de MRB en BPM op benzine en diesel fors worden verhoogd. Dat is onaanvaardbaar, meent hij. "Betalen naar gebruik is eerlijker en levert een veel groter maatschappelijk voordeel op."
Minder verkeer
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat automobilisten bij een variabele kilometerprijs bewuster nadenken over het autogebruik. Op die manier wordt de CO2-reductie niet alleen bereikt door de verkoop van nieuwe elektrische auto’s, maar door gedragsverandering van alle autobezitters. Dat moet uiteindelijk in 2030 leiden tot elf procent minder verkeer op de wegen en minder files.
Volgens Van Eijck kan niemand meer om betalen naar gebruik heen. "Het is nu tijd om door te pakken en lef te tonen."
Gerelateerd
Recorddaling CO2-uitstoot industrie, met name in energiesector
Niet eerder daalde de CO2-uitstoot van grote industriebedrijven in Nederland zo sterk als vorig jaar. Relatief was de grootste afname in de energiesector. Daar werd...
Milieudefensie gaat weer naar aandeelhouders-vergaderingen
Klimaatactivisten van Milieudefensie gaan dit jaar opnieuw langs bij de aandeelhoudersvergaderingen van "grote vervuilende bedrijven". Op 10 april vormt de aandeelhoudersvergadering...
Verduurzaming ziekenhuizen wordt steeds duurder
Ziekenhuizen liggen goed op schema om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Zo hebben veel gebouwen inmiddels zonnepanelen op het dak en zijn ziekenhuizen goed geïsoleerd....
Klimaatrechtszaken 'schadelijk voor Nederlandse bedrijfsleven'
Klimaatrechtszaken van milieuorganisaties tegen concerns als Shell, ING, KLM en Ahold zijn zeer schadelijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, meent Frans Everts,...
EU toch eens over CSDDD-wet voor verantwoord ondernemen
Europese regels voor bedrijven om misstanden bij hun buitenlandse toeleveranciers tegen te gaan, hebben toch de steun van de EU-landen gekregen. De wet voor internationaal...