Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De EU-lidstaten hebben op 14 juni in Luxemburg ingestemd met een Europees voorstel voor regelgeving.
In de zogenoemde Platform-to-Business (P2B)-verordening worden bijvoorbeeld transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels omtrent geschillenbeslechting vastgelegd.
De nieuwe regelgeving gaat ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon. De digitale platforms hebben één jaar de tijd, na de publicatiedatum deze zomer, om aan de verordening te voldoen.
“Platforms zijn voor ondernemers steeds belangrijker om hun diensten of producten aan te bieden”, aldus staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). “Nederlandse mkb’ers kunnen hierdoor gemakkelijk een groot publiek bereiken, óók over de grens. Met deze regels zorgen we voor een eerlijkere economie. Een kleinere ondernemer is beter beschermd en kan met vertrouwen online zaken doen.”
Eerlijke verhoudingen
In de huidige situatie lopen bedrijven soms tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform, bijvoorbeeld in geval van een geschil. De P2B-verordening draagt op twee manieren bij aan eerlijke verhoudingen: transparantievereisten voor online platforms en effectieve geschillenbeslechting.
Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn. Daarnaast moeten platforms transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten, het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen en de behandeling van eigen producten ten opzichte van producten van derden die ook op het platform worden aangeboden.
Geschillen
Om te zorgen voor effectieve geschillenbeslechting bepaalt de verordening dat ondernemers bij een geschil kosteloos bij het platform terecht moeten kunnen voor een snelle afhandeling. Daarnaast moeten platforms externe bemiddelaars aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling.
Kleinere platforms, waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en met een jaaromzet tot vijftig miljoen euro, zijn uitgezonderd van de verplichtingen rondom geschillenbeslechting.
Gerelateerd
Meeste ondernemers vinden regeldruk EU te hoog
De meeste ondernemers in Nederland vinden de regeldruk voor bedrijven in de Europese Unie te hoog. Het verminderen van die regeldruk is dan ook het belangrijkste...
Rapport: Soevereiniteit zit competitievere EU-markt in de weg
EU-leiders hebben tijdens een tweedaagse top stappen gezet richting een gezamenlijke Europese markt voor spaargeld en investeringen, evenals sterker Europees toezicht.
EU-leiders streven naar meer financiële kennis bij burgers
De regeringsleiders van de Europese Unie streven naar grotere financiële kennis bij burgers. Dat staat in een conceptakkoord voor de EU-top in Brussel, over het...
EU-lidstaten gaven in 2022 fors minder uit aan staatssteun
Lidstaten van de Europese Unie brachten de uitgaven aan staatssteun in 2022 fors terug in vergelijking met coronajaar 2021. Toch gaven landen nog steeds veel steun...
EU-landen stemmen in met soepelere regels voor boeren
De EU-landen steunen de versoepeling van Europese klimaat- en milieuregels voor boeren. Als het Europees Parlement ook instemt, kunnen de mildere voorschriften in...